סיור במקום בו מתקבלות ההכרעות הגורליות • מגזין

יחד עם הרב משה גבירץ, מזכ"ל תנועת אגודת ישראל העולמית, נכנסנו אל מקום כינוס מועצת גדולי התורה • מה ההבדל בין כינוסי המועצת דאז להיום? איזה 'מחמאה' קיבל הרב גבירץ ממרן הבית ישראל זצוק"ל? • מסמך היסטורי מרתק

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

במקום בו מתכנסים חברי מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל, אין איש היכול להכנס בשעה שהאדמו"רים החברים במועצת יושבים, דנים ומקבלים הכרעות בעניינים העומדים על סדר יומה של הציבור החרדי. גם כאשר חברי הכנסת, או רבנים אחרים נקראים אל הקודש על מנת למסור דיווח מהשטח או את נקודת מבטם על האירועים השונים – יישבו האדמו"רים ויאזינו להם, אך את הדיון על דבריו ואת ההכרעה הם יקבלו רק לאחר שייצאו מן החדר.

בשנים קודמות, היה יהודי שתפקידו היה "מחלק התה". במהלך הכינוס היה נכנס פנימה ומוזג לאדמו"רים שתייה חמה. למרות שדיוני המועצת התקיימו בדרך כלל בשפת האידיש ומחלק התה לא הבין שפה זו, היו חברי המועצת משתתקים עם כניסתו, זאת, בשל החשש שמא אי מי הכניס בכיסו מכשיר הקלטה. אך לכל כלל יש יוצא מן הכלל. המזכ"ל של תנועת אגודת ישראל העולמית, הרב משה גבירץ שליט"א, נכנס פעם אחת ויחידה לתוך כינוס המועצת.
IMG_4784[1]

וכה הוא מספר בשיחה למגזין הפסח של JDN. "הגיע אלי יהודי וביקש ממני להכניס פתק מסוים אל הגאון רבי זלמן סורוצקין זצוק"ל, הרב מלוצק, שהיה באותה תקופה יו"ר מועצת גדולי התורה. הסכמתי, מתוך כוונה להעביר את הפתק אל הרב בסיום כינוס המועצת. אך הוא התחנן בטענה כי מדובר בפיקוח נפש. לאחר ששמעתי במה מדובר, נכנסתי פנימה לאחר שנקשתי קלות על הדלת. כאשר נכנסתי פנימה, דיבר הגאון רבי יחזקאל סרנא זצוק"ל, ראש ישיבת חברון וכפי הנהוג, הוא השתתק עם כניסתי. העברתי את הפתק ויצאתי.

"מרוב התרגשות", משחזר הרב גבירץ, "כלל לא שמעתי מה נאמר בזמן שהייתי בפנים. לאחר הכינוס, ניגש אלי מזכיר המועצת דאז, רבי חיים שלום פרוש זצ"ל ואומר לי: אתה מבין איזה מחמאה קיבלת עכשיו ממרן הבית ישראל זצוק"ל? הוא קרא לעבר הגר"י סרנא – כאשר ר' משה בפנים, אתם יכולים להמשיך לדבר. 'דבר כזה עוד לא היה', אמר לו הגרח"ש פרוש". בהמשך הראיון הרחיב לספר על התקופה בה היה הנהג של גדולי ישראל וליווה אותם בדרכם לכינוס המועצת.
IMG_4785[1]

במשך יומיים, צעדתי לעבר בניין הסתדרות אגודת ישראל שברחוב שומר הכותל בירושלים. שם נכנסתי לחדרו של הרב משה גבירץ, האיש שזכה להכיר מקרוב את גדולי ישראל זצוק"ל ויבלחט"א. שעות רבות ישבתי והקשבתי לסיפוריו המרתקים של מי שהתחיל כעוזרו של מנהיגה המיתולוגי של אגודת ישראל, הגרי"ם לוין והגיע עד למעמדו הרם כיום. בשיחה סיפר על הפעילות הענפה של התנועה ברחבי העולם, כולל סיפורים חסויים שעדיין אינן ניתנות לפרסום ועד לפעילות הגלויה והמוכרת.
IMG_4774[1]

בגעגוע הוא נזכר ברבי יצחק מאיר לוין. בראיון הוא מספר לנו על ראש הממשלה המנוח, מנחם בגין שקם מלוא קומתו כאשר הרי"ם לוין נכנס פנימה וההסבר שניפק מדוע הוא עושה זאת. בנוגע לפרסום החלטות המועצת מספר לנו הרב גבירץ כי בעבר היו שולחים את ההחלטות גם לכלי התקשורת הכללים. היה זה הגר"י גרוסמן זצוק"ל, בתקופה שכיהן כמזכיר המועצת – תפקיד שהוא עצמו כינה "מרכז המועצת" שהחליט להפסיק את הפרסום בכלי תקשורת שאינם מהמגזר החרדי בנימוק שאין צורך בקשר איתם.

צפו בראיון המלא עם הרב גבירץ:

מתוך היומיים שישבתי איתו ונהניתי לשמוע את סיפורי ההיסטוריה המרתקים, ליקטנו עבורכם קטעים נבחרים בווידאו המצורף. בהמשך נכנסו יחד איתו אל הקודש פנימה, שם הסביר לנו על המקום בו מתקבלות ההכרעות הנוגעות לכלל הציבור החרדי ואף משפיעות על הפוליטיקה הארצית ועל החלטות הממשלה. בקטע המצורף, תוכלו לצפות בתיעוד ווידאו בלעדי מתוך החדר ותלמדו על ההבדלים והשינויים שהוכנסו למקום מאז כינוס המועצת הראשונה ועד היום.

צפו בסיור בחדר כינוס המועצת:

כאשר אנו מדברים על ראיון עם הרב גבירץ, אי אפשר בלי התמונה המצורפת אותה קיבל ממוסדות צאנז בארץ עם הכיתוב "בכל ביתי נאמן הוא". על התמונה מספרים לנו בחסידות צאנז כי האדמו"ר הגיע לאחד מכינוסי המועצת שעה קלה קודם שהתחילה ונכנס לחדרו של מזכ"ל התנועה. הרב גבירץ הציע לו לשבת, אך האדמו"ר סירב בצטטו את הפסוק 'על כסאו לא יישב זר'. "וכי אני זר אצל האדמו"ר?" שאל ר' משה. האדמו"ר התיישב ואחד הגבאים מיהר לתעד את הרגע.
IMG_4779[1]

תמונה נוספת התולה בחדרו של הרב גבירץ, מתעדת אותו צועד לצידו של כ"ק האדמו"ר מגור זצוק"ל, אליו היה מקורב עד מאוד.
IMG_4780[1]

IMG_4778[1]

צפו בתמונות מתוך חדר כינוס מועצת גדולי התורה של אגדת ישראל:
IMG_4798[1]

IMG_4797[1]

IMG_4796[1]

IMG_4794[1]

IMG_4793[1]

IMG_4792[1]

IMG_4790[1]

IMG_4789[1]

IMG_4788[1]

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

כל הכבוד למאמר המרתק, מגליים עוד ועוד חומר על גדולי עולם, המנהיגים שלנו.
אבל למה הריהוט בחדר החשוב הזה כה דל ?

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture