צוללנים גילו מטען עתיק ומרהיב של ספינה טרופה

בצלילות של רשות העתיקות בנמל קיסריה שבגן לאומי קיסריה, הוצאו מהים פסלונים יפהפיים, אלפי מטבעות בני 1600 שנה, ועוד • לפחות 30 שנה לא נחשף מכלול ימי בסדר גודל כזה

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"

גילוי מקרי של שני צוללים בנמל העתיק של קיסריה שבגן לאומי קיסריה לפני חג הפסח, הוביל לחשיפת מטען ימי עתיק גדול ומרהיב ביופיו, של ספינת סוחר מלפני כ- 1600 שנים (התקופה הרומית המאוחרת) שנטרפה בים.

מיד לאחר שיצאו מהמים, התקשרו הצוללים רן פיינשטיין ועופר רענן מרעננה אל רשות העתיקות, ודיווחו על מציאתם והוצאתם של מספר פריטים עתיקים מהים. צלילה משותפת באתר, העלתה כי שטח נרחב בקרקעית הים נחשף מחול, ועל הקרקעית נותרו חשופים שרידי הספינה: עוגני ברזל, שרידיהם של עוגני עץ ואביזרים ששימשו לבניית כלי השייט ותפעולו. סקר הצלה תת ימי, שנערך בשבועות האחרונים בסיוע צוללים רבים מרשות העתיקות ומתנדבים תוך שימוש בציוד מתקדם, גילה פריטים רבים שהיו במטען הספינה.

9

רבים מהממצאים עשויים ברונזה והם השתמרו באופן יוצא דופן. בנוסף, נמצאו שברי קנקנים גדולים ששימשו לנשיאת מי שתיה לשימוש הצוות בספינה ולהובלה בים. אחת ההפתעות הגדולות, הייתה גילויים של שני גושי מטבעות המורכבים מאלפי מטבעות, במשקל כ-20 קילוגרמים, שקיבלו את צורת כלי החרס שבתוכם הובלו.

לדברי יעקב שרביט, מנהל היחידה לארכיאולוגיה ימית ברשות העתיקות ודרור פלנר, סגן מנהל היחידה, "מדובר בממצאים מרגשים ביותר, אשר מעבר ליופיים יוצא הדופן, יש להם חשיבות היסטורית. מיקום הממצאים העתיקים ופיזורם בקרקעית הים מצביע על ספינת סוחר גדולה שנשאה מתכות למיחזור, וככל הנראה נקלעה לסערה באזור פתח הנמל ונסחפה עד שהתרסקה על שובר הגלים והסלעים".

DCIM100GOPROGOPR0297.

"מלימוד ראשוני של עוגני הברזל, נראה כי נעשה ניסיון לעצור את היסחפות הספינה אל החוף באמצעות השלכת עוגנים, אולם אלה נשברו-עדות לעוצמת הגלים והרוח אליה נקלעה הספינה". שרביט ופלנר מדגישים, כי "מכלול ארכיאולוגי-ימי כזה לא נמצא בארץ לפחות מזה 30 שנה. פסלי מתכת הם נדירים בממצא הארכיאולוגי, משום שמאז ומתמיד נהגו להתיך ולמחזר אותם.

המטבעות שנתגלו, נושאים את דמותם של הקיסרים קונסטנטינוס, ששלט על הקיסרות הרומית המערבית (312- 324 לסה"נ) ומאוחר יותר נודע כקונסטנטינוס הגדול, קיסר האימפריה הרומית (337-324 לסה"נ) ושל ליקיניוס, קיסר ששלט בחלקה המזרחי של האימפריה הרומית והיה יריבו של קונסטנטינוס, עד למפלתו של ליקינוס בקרב שנערך בין השניים.

לדברי שרביט, "בשנים האחרונות אנו עדים לגילויים אקראיים רבים בנמל קיסריה. גילויים אלה הם תוצאה של שני גורמים משמעותיים: מחסור בחול בקרקעית הים הגורם לחשיפת ממצאים עתיקים, וכן ריבוי הצוללים באתר. לצוללים, אשר הפגינו אזרחות טובה ראויים לשבח, נעניק תעודת הוקרה והם יוזמנו לסיור באוצרות המדינה. בכך שדיווחו לרשות העתיקות על מציאת המכלול הימי, הם אפשרו לכל הציבור ליהנות מדרישת השלום המרהיבה הזו מהעבר: לאחר מחקר, יוצגו הממצאים המרהיבים במוזיאונים". שרביט מוסיף, כי "יש לדווח על כל ממצא ליחידה לארכיאולוגיה ימית ברשות העתיקות מיד עם מציאתו בשטח, על מנת למצות את הידע הארכיאולוגי מהאתר".

הכתבות המעניינות ביותר

דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

לדעתי את כל מוצאי האוצרות המוסרים אותן לידי רשות העתיקות, יש לשים בכלא על טיפשות, מצאתם? על תדברו ותמכרו את זה בשקט, למה שרשות העתיקות הגנבים יקבלו את זה,

אוי, כמה צודק!

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture