הדיל בין 'חוק צוהר' לבין הארכת הכהונה של הרה"ר

בעקבות 'חוק שנלר' ו'חוק צוהר' שמטרתם פתיחת רישום נישואין בכל הארץ, מאות רבני הערים והיישובים השתתפו בכנס חירום, מחאה וזעקה על הפרצה החמורה במערך הנישואין • יחיאל סבר עם הסיקור המלא

כתבות נוספות בנושא:

אורח בחתונה שיחק: 5 פצועים בהם שלושה בינוני מפיצוץ נפץ באולם בב"ב
מזג אוויר סוער: גשם, שלג, סופות רעמים וקר מהרגיל • התחזית
מרהיב: נד מים תועד מול חופי הים בישראל - רגע לפני הגשם • צפו
ליד היישוב החרדי: ערבים פוגעים בארכיאולוגיה מימי בית ראשון

בעקבות 'חוק שנלר' ו'חוק צוהר' שמטרתם פתיחת רישום נישואין בכל הארץ, מאות רבני הערים והיישובים התכנסו אמש (א') בכנס חירום, מחאה וזעקה על הפרצה החמורה במערך הנישואין, במהלכו סוכם באופן נחרץ כי אין לשנות בשום אופן את נהלי הרישום לנישואין, וכן, תוקם ועדת רבנים ליישום החלטות הכנס.

כמאתיים רבני ערים, יישובים ושכונות מכל רחבי הארץ, התאספו אתמול בכנס חירום להבעת מחאה וזעקה חריפה נגד חקיקת חוקים בכנסת בנושאי דת, וקראו לבלום את הצעות החוק המכונות 'חוק צוהר' ו'חוק שנלר', המאיימות על המשך קיומו של מערך הנישואין על-פי ההלכה.

עוד באתר:

[postim]

כפי שדווח ב'יתד נאמן' וב-JDN, הכינוס נערך בעקבות החששות הכבדים מהמשך קידומו של החוק המכונה 'חוק צוהר', שהעלתה ח"כ פאינה קירשנבאום מסיעת 'ישראל ביתנו', וקידום הצעת חוק המכונה 'חוק שנלר' שהעלה ח"כ עתניאל שנלר מסיעת 'קדימה', שמשמעותן פתיחת רישום אזורי הנישואין לכל הארץ, דבר המהווה פרצה חמורה במערך הנישואין.

"ייאלצו לפתוח ספרי יוחסין"

הכנס התקיים באולמי 'היכלי מלכות' בב"ב, אשר היה גדוש במאות רבנים שהגיעו מכל קצות הארץ, מצפון ומדרום, להבעת אמירה חדה, גורפת ונחרצת נגד קידומו של החוק האמור, המהווה פריצת גדר חמורה בטהרת הייחוס. הכינוס נערך בשיתוף שלושת ארגוני הרבנים: 'ארגון רבני הערים', 'ארגון רבני ההתיישבות' ו'ארגון רבני השכונות'.

ראשון הדוברים בכינוס, הגאון רבי שמחה הכהן קוק שליט"א, רבה של רחובות, אמר בכאב: "אני חושש שאם חלילה יעבור 'חוק צוהר', אזי בעצת גדולי ישראל, ייאלצו לפתוח ספרי יוחסין, ולכן חוק זה חמור שבעתיים בעיקר לציבור החילוני".

כן הביע מחאה נגד כוונת המשרד לשירותי דת, בראשותו של השר מרגי, אשר בתוכניותיו ל-2012 להפריט את הכשרות, ליטול את הסמכות מידי המרא דאתרא ולהעבירה לידי קבלן חיצוני, באמצעות חברות כוח אדם, כאשר הרב ישמש כחותמת גומי שלהם.

בדבריו סיפר, כי כבר נערכו בזה מספר פגישות עם לשכת השר והמנכ"ל להעמידם על חומרת הדבר והמאבק שיקום בעקבות כך. את דבריו סיים בביקורת חריפה על התערבותם החוזרת ונשנית של שופטי בג"ץ בנושאי הלכה. "באיזו סמכות פוסק בג"ץ ונכנס לתחום שיפוט לא לו, בתחום בתי הדין הרבניים המנוהלים כחוק?", תמה.

"זעקה גדולה ומרה"

הרב הגאון רבי יצחק פרץ שליט"א, רבה של רעננה, סיפר על פסול נישואין שהיה ברעננה והכירוהו והלך למקום אחר והתחתן, וזהו החשש בחוק זה, אותו מנסים לקדם. עוד ציין, שכאשר כיהן כשר בממשלה, יצא חוצץ נגד הסוכנות היהודית שמעלה גויים לארץ ורבים מחברי הכנסת התקיפוהו אז, ובשל כך פרש מהשירות בממשלה.

"כיום רואים את תוצאת העלייה ההמונית שהחלה אז", אמר, והביע קורת רוח נוכח התייצבותם הגורפת וחד-משמעית של כלל רבני ישראל נגד מגמות חמורות אלו. "מי שמפחד להיאבק בנושאים אלו שהם עיקרי הדת, שלא יקבל על עצמו רבנות. מרדכי היהודי זעק זעקה גדולה ומרה, וכך אנו עושים עתה". בתום דבריו בירך את הרב הגאון רבי יוסף שלוש שליט"א, הרב האזורי דרום השרון ויו"ר ארגון הרבנים בהתיישבות, שהוא הרוח החיה והעומד מאחורי ארגון כנס אדיר זה.

הרה"ג רבי יעקב רוז'ה שליט"א, אמר בדבריו, כי "כולנו מאוחדים לעצירת העברת החוק, ולכנס ישיבה במועצת הרה"ר לישראל שתביע את עמדתה הברורה נגד הצעות החוק, ושיקראו לח"כ שנלר לחזור בו".

עוד הביא בשם הגאון רבי יצחק הוטנר זצ"ל, שאמר, כי ידוע ששעון העיר נמצא למעלה גבוה, לא רק בכדי שיראוהו שזה יכול להיות יותר נמוך, אלא הסיבה העיקרית היא כדי שלא כל אחד יכוון את שעון העיר לפי שעונו הפרטי שלו, וזה המסר פה, שאנחנו הרבנים לא נכוון את דעתנו לפי דעות הזמן המתחלפות, אלא, כולם צריכים לשמוע ולקבל את עמדת הרבנים ולא חלילה להיפך".

"ישנו דיל בין 'חוק צוהר' לבין הארכת הכהונה של הרה"ר"

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, נשא דברים נרגשים על כך שלא יתכן במדינה מתוקנת מה שנעשה בבית המחוקקים כאן במדינת ישראל. "אין דבר כזה בשום מדינה דמוקרטית. אדם שצריך להתדיין בבית משפט, אומר: 'השופט כאן לא נוח לי, לכן אלך למקום השני, שם אני מכיר את השופט או את הפקיד'. אין לזה אח ורע בבית המשפט, כאמור, ולא בטאבו, ולא בלשכת הגיוס ולא בשאר משרדי ממשלה, רק בחוק של הנישואין. שאלתי את ח"כ בוז'י הרצוג, על כך ואמרתי לו, הרי אתם דמוקרטים, איך אתם נותנים יד להרס הדמוקרטיה? התשובה היא ברורה: היכן שיש עקירת הדת אין דמוקרטיה ואין מדינה מתוקנת".

עוד אמר ח"כ גפני, כי "זו אינה מלחמה רק על רישום הנישואין, אלא, המטרה היא ברורה: להפריד את הדת מהמדינה. ישנו דיל בין 'חוק צוהר' לבין הארכת הכהונה של הרבנים הראשיים, ביום שעבר חוק הארכת הכהונה של הרה"ר, למחרת בא הפירעון של 'חוק צוהר'".

כינוס הרבנים נגד משרד הדתות (צילום מאיר אלפסי) כינוס הרבנים באולמי היכלי מלכות בבני ברק (צילום: מאיר אלפסי)

"יש שלושה מעגלים שמסייעים לחסל את שירותי הדת במדינה: מעגל הנאיביות של חברי כנסת שלא מבינים די הצורך את המאבק של עוקרי התורה. מעגל החפצים בריש גלי לחסל את הדת, ומעגל הדיל החמור שנרקם כאמור, בין החוק להארכת כהונת הרה"ר לאישור 'חוק צוהר'. שלושת המעגלים מביאים את חומרת המצב".

"משרד הדתות מסייע לפעול נגד הרבנים"

הרה"ג ר' רצון ערוסי שליט"א, רב העיר קרית אונו, הנאבק כל העת נגד "חוק צוהר" במועצת הרה"ר לישראל, מחה בחריפות נגד "נטילת הסמכות מידי המרא דאתרא, ועל כך שלא הותירו סמכות בידי הרבנים, אלא להיות נוכחים בטקסים בלבד, אך את מהות הרבנות משמיטים מהרבנים. יש לדרוש מראש הממשלה להקפיא את החוק עד לאחר הבחירות, וללכת להגר"ע יוסף שליט"א, כדי שתנועת ש"ס תצטרף למאבק".

הרב הגאון רבי יצחק פישר שליט"א, רב "נחלת יהודה" בראשון לציון, דיבר בשם רבני השכונות והתריע שהחוק הוא חוק משלים לכל ה"גיורים" שצריכים להירשם איכשהו, ולכן עובדים על חוק זה כדי לאשרם באופן רשמי.

לדבריו, "הכוונה של 'צוהר' להשתלט על הרבנות, וכפי שהם התבטאו לאחרונה כי 'הרבנים הישנים אינם מחוברים לעם', והם, 'רבני צוהר', 'רבנות' אלטרנטיבית בכל נושאי הדת, נישואין, מקוואות וכדו', כאשר 'חוק צוהר' הינו תחילת ההידרדרות בכל נושאי הדת, תוך ויתור ברור על עיקרי הדת, ואנחנו נבלום בכל הכוח מגמות מסוכנות אלו".

הרב הגאון רבי אשר זמל שליט"א, נשיא ארגון הרבנים בהתיישבות, מחה נגד המשרד לשירותי דת שאינו נותן כל גיבוי לרבנים וממנה מינויים של ראשי מועצות דתיות המצרים לרבנים, כדוגמת העיר חדרה, בה ראש העירייה ומפקד המשטרה החילוניים מבינים שהרב הוא הסמכות הרבנית, ואילו משרד הדתות לא רק שאינו מבין זאת, אלא, מסייע לפעול כנגד הרבנים.

בדבריו זעק, מדוע נבצר מקומם של הרה"ר לישראל, וסיפר שאמר לו ח"כ בוז'י הרצוג, כי "זה יפה ומכובד שאתם מתנגדים לחוק צוהר, אבל הרבנים הראשיים לישראל לא איתכם".

"כל רבני ישראל נגד חוק זה"

ח"כ אורי מקלב, אשר נלחם כל השנה במסירות ב'חוק צוהר' לעצירת החוק המסוכן, הגיע במיוחד לכנס להביע את תמיכתו הגדולה בנושא.

בדבריו אמר, "אני שמח על הכנס שנותן לנו חיזוק עצום להיאבק בכנסת נגד הצעות החוק המסוכנות שעולות על הפרק כל העת נגד ענייני הדת ונגד הרבנים. אומרים שיש רבנים התומכים, כביכול, ב'חוק צוהר'. כינוס זה מוכיח שאין אמת בדבר וכל רבני ישראל נגד חוק זה".

עוד הדגיש ח"כ מקלב בכאב רב, כי "חוק זה לא היה קיים, לא היה רלוונטי ולא היה מגיע לאישור, אם לא שיד ישראל בו, מחוגים 'רבניים' ואנשים המתקראים 'חרדים', כולל נציגות המתקראת 'חרדית', אשר השתמשו ותמכו בו בסתר".

ח"כ נסים זאב, התפעל מהתארגנותם של כלל רבני ישראל ומעצמת התנגדותם להצעת חוק חמורה זו, ואמר כי יביא את הדברים בישיבת סיעת ש"ס בכנסת ויספר על מה ששמע וראה, כדי שייוצר שיתוף פעולה מלא בין הסיעות החרדיות והדתיות בכנסת, להיאבק במשותף נגד הצעות החוק והמגמות החמורות המסתמנות לאחרונה.

הרה"ג ר' מיכאל ועקנין שליט"א, רבה של יקנעם, דיבר בחריפות וזעק בכאב, "איפה הרבנים הראשיים לישראל?", כאשר הרבנים המשתתפים בכינוס הביעו אף הם תמיהתם על כך. בהמשך זעק, כי "דווקא האנשים שלנו במשרד הדתות שאנחנו שלחנו אותם, הם שעושים לנו את הנזק! אם לא ייפתר הנושא הזה לא נוכל להתקדם".

"בג"ץ פורע חוק"

הגאון רבי אברהם שרמן שליט"א, סקר את מאבקי הגיור והעניינים ההלכתיים בנושא, ותקף את החלטת בג"ץ לבטל את פסילת כל ה"גיורים" שלא קיבלו על עצמם מראש עול תורה ומצוות כלל, ואשר אין להם שום צד של גירות. בדבריו סקר את העניין בתמצית הדברים, תוך הבאת הוכחות ברורות וכתובות.

עוד דיברו בכנס, הרבנים הגאונים, רבי יוסף שיינין שליט"א, רבה של אשדוד, שציין את הקושי בחקירת הנישואין ובוודאי אם הדבר לא יתבצע בעירו של הרב הדברים לא יובררו במקום אחר; רבי גדליה אקסלרוד שליט"א, אב"ד בחיפה, שבדבריו התבטא בחריפות על כך ש"בג"ץ אינו מוסמך לדון בית דין רבני. בג"ץ שהוא כביכול ממונה על שמירת החוק — הוא פורע חוק"; רבי יהושע כץ שליט"א, רב מעלה אדומים, רבי ישעיהו הרצל שליט"א, רב העיר נצרת עילית, הרב מיכה הלוי מפתח תקוה, הרב אדרי שליט"א, רב שכונה באור יהודה, רבי חיים קלמנוביץ שליט"א, רב שכונה באשדוד ואחראי נישואין בעיר ויו"ר ועד העירובין הארצי, רבי שמעון אלמליח שליט"א, רבה של עתלית וסגן יו"ר ארגון רבני הערים ורבי דוד אוחיון שליט"א, רב אלפי מנשה.

כמו כן השתתפו בכנס רבני הערים, הרבנים הגאונים, רבי יהודה הלוי וולפא שליט"א, רב העיר ראשון לציון, רבי יוסף חיים בלוי שליט"א, רב העיר אשקלון, רבי דוד אבוחצירא שליט"א, רבה של יבנה, רבי פנחס אדרי שליט"א, רב העיר גבעתיים, רבי משה מרדכי טוביאס שליט"א, רבה של קדימה, רבי סיני פרנקל שליט"א, רבה של יבנאל, ועוד מאות רבני הערים ורבנים אזוריים, רבני מושבים ושכונות.

בתום הכנס סוכם באופן נחרץ, כי אין לשנות בשום אופן את נוהלי הרישום לנישואין מכפי שנקבעו בעבר. כמו כן, תוקם ועדת רבנים משותפת של ארגון רבני הערים, ארגון רבני השכונות וארגון רבני ההתיישבות, ליישום החלטות הכנס, אשר תיכנס למעונותיהם של גדולי ישראל שליט"א, לקבלת הכרעתם, עצתם וברכתם. כמו"כ תיפגש הוועדה בנושא עם הרה"ר לישראל ועם ראש הממשלה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture