הקבלנים לכחלון: "אתה רץ מהר אך לא בכיוון הנכון"

שר האוצר נועד עם עשרות קבלנים ויזמי נדל"ן ושמע מהם טענות קשות על הרפורמות שיוזם האוצר בענף הבניה במטרה לפתור את מצוקת הדיור • אחד הקבלנים הטיח בכחלון: "חבל שאתה הולך בדרך ששטייניץ ולפיד כשלו בה"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

לאחר חודשים ארוכים בהם מגבשים באוצר פתרונות שונים לפתרון מצוקת הדיור בישראל, כאשר קבינט הדיור שהוקם עם כינון הממשלה לדרישת שר האוצר כחלון עוסק בגיבוש פתרונות שונים לפתרון מצוקה זו, עד כה ללא הצלחה יתירה.

הערב נחשף כי שר האוצר נענה לפניותיהם של עשרות קבלנים ויזמי נדל"ן להיפגש עמם על מנת לשמוע את טענותיהם נגד מהלכי האוצר בתואנה כי אלו מהווים סכנה לשלום ענף הבניה בישראל.

על פי הדיווח בחדשות 2, בפגישה שהתקיימה בשבוע שעבר בין שר האוצר, לבכירים בכנף הבניה בישראל, השתתפו בין היתר איש הנדל"ן צחי חג'ג', נציג מחברת י.ח. דמרי, יזם הנדל"ן אורן פלוטקין, חיים פייגלין מנכ"ל חברת הבנייה צמח המרמן, יו"ר קבוצת אלמוג ולשעבר סגן נשיא התאחדות הקבלנים איציק אמסלם, מנכ"ל חברת הבנייה של קבוצת אלקטרה משה סער, מנכ"לית בקבוצת משה אביב דפנה הר לב. מי שזימן את הפגישה הוא עו"ד אלדד ניצן, יו"ר תאגיד עובדים זרים – ארגון העוסק בניהול של עובדים זרים למטרות בנייה.

בפגישה שנערכה למעלה משעה וחצי תקפו הקבלנים כמעט פה אחד את מהלכי האוצר בטענה כי הצעדים בהם נוקט האוצר לטובת הציבור, בא אך רק על חשבון הקבלנים שלפתחם מגלגל האוצר את האחריות ליוקר מחירי הדיור במדינה.

אחד הקבלנים פנה לשר האוצר: "באת עם אג'נדה ואתה לא נסוג ממנה, עם הגדרות מאוד ברורות של 70 אלף דירות ב-2016, ו-100 אלף עד סוף 2017. אבל, אתה יודע, אתם רצים, אתם דוהרים, ואני אומר אדוני השר, אחרי שנה וחצי בתפקיד, עצור, אח שלי, עצור. תסתכל אחורה. מה קורה? במי פגעת? לא מעט אנשים נפגעים. לא לכולם מתאים מחיר למשתכן. מכל מיני סיבות".

קבלן אחר ביקש לצנן את האווירה החיובית האוחזת בקרב פקידי האוצר העוסקים בנושא והטיח: "האמת היא שזה באמת מדהים שאיפה ששטייניץ ואיפה שלפיד טעו, אתה הולך לאותו כיוון, וחבל", הוסיף אחד הקבלנים. "אולי אתם רצים מהר, אבל אולי לא כל כך בכיוון הנכון".

אחת הדברים שהועלו בדיון וקיבלו ביטוי נרחב הוא הטענה של אחד הקבלנים על היעדר אופק. "לרובנו אין לנו פרויקטים מעבר לשנה, שנתיים. גם אלה שמשתתפים ב'מחיר למשתכן' ונגררים לזה מחוסר ברירה, גם להם אין אופק מעבר לשנה, שנתיים קדימה, ובענף הבנייה זה כלום, זה פה".

כחלון נענה לאותו קבלן ושאל, מה הוא מציע לעשות,על כך השיב הקבלן: "אני מציע שילכו להפשרה של 200 אלף דונם. לא 10,000 ולא 20, 200 אלף דונם. אגב, 200 אלף דונם זה בסך הכל אחוז אחד בלבד מקרקעות מדינת ישראל". כחלון מצידו השיב כי אין לו בעיה ללכת על המהלך עכשיו. "אני כל יום יושב איתם" אמר וקרא לנוכחים, "חבר'ה, תאתרו קרקעות, תפשירו, תביאו פרדסים, תביאו מגרשי כדורגל, תביאו מה שאתם רוצים".

שר האוצר מצידו ביקש להבהיר לאורך כל הפגישה, כי "אנחנו רצים, ואני מקווה שאנחנו רצים לכיוון הנכון. לפעמים רצים, בסוף בכיוון הלא נכון. נושא הדיור הוא באמת מהנושאים החשובים לנו, זו משימה לאומית".

כחלון בחר בתוך דבריו להתייחס לשיטת "מחיר למשתכן" ונשמע כמי שלא לגמרי סגור על המהלך: "נכון לעכשיו לא מצאנו משהו יותר טוב, ולכן אנחנו ממשיכים איתו ונמשיך איתו גם בשנה הבאה, ואם צריך עוד שנה, עד שנמצא את הפתרון ועד שתהיה השפעה על מחירי הדיור, או לפחות שהזכאים יוכלו ליהנות מדירה במחיר סביר".

בתגובת משרד האוצר שצוטטה בחדשות 2 נמסר, כי "הקבלנים חגגו יותר מדי שנים על הגב של הזוגות הצעירים וניפחו את בועת הנדל"ן. חגיגות סופן להיגמר ובועות סופן להתפוצץ. שר האוצר משה כחלון ימשיך עם תכנית מחיר למשתכן עד שלאחרון הזוגות הצעירים תהיה דירה. אנחנו מציעים לציבור לא להתרשם מזעקת הקוזאק הנגזל של הקבלנים שהתרגלו לעשות סיבוב על הזוגות הצעירים".

מרים אלסטר, פלאש 90

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture