"הציבור מתרגש מהקורנפלקס – אבל 75% מהלולים נגועים בסלמונלה"

קורנפלקס מזוהם? חומוס נגוע? מתברר כי האיום הגדול ביותר על בריאותו של הצרכן נמצא בביצים ובעופות המשווקים לחנויות • "לחלק מיצרני הביצים למאכל יש כוח פוליטי גדול - לכן הם חסינים" • דיווח: חיידקים נמצאו בחומר גלם של זוגלובק • החברה מכחישה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

בשבוע שעבר דווח על השמדה של חמישים אלף עולות בלול באזור השרון – זאת בשל זיהומים שהתגלו בו בבדיקה שערכו הווטרינרים של משרד הבריאות. הידיעה נדחקה לשולי החדשות, אולם מתברר כי היא בבחינת 'קצה הקרחון' לתופעת הזיהומים והסיכונים הבריאותיים הגלומים במוצרים מן החי בישראל.

העיתון 'דה מרקר' מצטט בכיר בענף הלול שאומר הפורשות: "לא מדובר במקרה חריג – יש עוד עשרות לולים כאלה. הציבור מתרגש מסלמונלה בקורנפלקס, ולא מודע לכך שכ-75% מהביצים במשק נגועות בסלמונלה". לדברי הבכיר, "תברואה ירודה היא מנת חלקם של לולים רבים במשק שמהם מגיעות ביצים לצרכנים…יש לולים נקיים ומוקפדים כמו בית מרקחת, אבל הם המיעוט שבמיעוט".

בכתבה נטען כי "משרד החקלאות לא מפרסם נתונים על מצב הסלמונלה, אבל בקרב וטרינרים נשמעות הערכות שלפיהן 75% מלולי המטילות נגועים בסלמונלה בדרגות שונות – מהם כ-3% בדרגות חומרה גבוהות שעלולות אף לגרום למוות".

בכתבה צוטטו ווטרינרים שמאשימים את משרד החקלאות בכך ש"אינו מבצע פיקוח אפקטיבי. המשרד מבצע בדיקות בעופות שמגיעים ממשחטות, ובאחת מהן אף נמצא כי 50% מהעופות נגועים בסלמונלה – אך עופות אלה נשלחים לשוק ואינם מושמדים. במשרדי החקלאות והבריאות מסתפקים באזהרות שלפיהן יש לרחוץ ידיים אחרי שנוגעים בביצה ובעוף, וכן בהוראות לבישול ביצים ועוף לדרגת עשייה מלאה".

משבר יוניליוור: 120 טון קורנפלקס נגוע יהפכו ל… דלק להכנת מלט

ואילו ווטרינר בענף הלול טען: "משקי הטלה רבים בישראל נמצאים במצבי תברואה קיצוניים…אין כמעט פיקוח על ביצים למאכל – להבדיל מענפי הלול האחרים שנבדקים בצורה שגרתית. במשחטות יש תהליך בדיקה, ואמנם המצב לא טוב, אבל לפחות מפקחים. באירופי וארה"ב יש מערכת פיקוח וניטור שדואגת לבדיקה בקטריולוגית שוטפת של משקים שמהם מגיעות הביצים.

ואיך התופעה המסוכנת עוברת בשקט תקשורתי ופוליטי? "לחלק מיצרני הביצים למאכל יש כוח פוליטי גדול. אין להם עניין בשינוי ולכן הם מייצרים מוצרים שמסכנים את בריאות הציבור ומוכרים אותם במחיר גבוה. כולם מדברים על יוניליוור, אבל זה לא מתקרב למצב ענף הביצים, שבו מדי יום מיוצר מוצר כה בסיסי בתנאים ירודים".

"משק ההטלה נחשל, לא תחרותי, מרוויח כסף בכמויות ואין לו אינטרס להשקיע בשדרוג. ממילא כל ביצה תימכר – איכותית או לא", הוסיף בכיר בענף.

במשרדי הבריאות והחקלאות הודפים את הנתונים והטענות המובאים בכתבה ומצהירים כי המצב טוב לאין שיעור ממה שתואר.

לאור התעוררות הדיון הציבורי נראה כי משרד החקלאות מנסה להחיות את תוכנית הניטור והפיקוח, והיא הועברה לאישור משרד האוצר. התוכנית כוללת איסוף שיטתי של דגימות של הפרשות מלולים ובדיקתן במעבדות מורשות. במקביל אוסר המשרד הקמת לולים חדשים שלא עומדים בתקינה מחמירה.

"הלול המזוהם שנתגלה בשרון הוא אחד מ-1,900 לולי מטילות. אי־אפשר לבדוק את כולם כל הזמן. האחריות היא על המגדל. יש לו הנחיות לאסוף עופות מתים, לדווח על תמותה ולשמור על היגיינה. בעקבות המקרה, העבירו השירותים הווטרינריים הנחיה להגביר אכיפה ולהחמיר ככל שניתן", הגיבו במשרד הבריאות.

ואילו ממשרד החקלאות נמסר בתגובה: "השירותים הווטרינריים פועלים לשמירה על בריאות הציבור ומבצעים בדיקות לניטור סלמונלה על פי פרוטוקול ניהול סיכונים. בנוסף לתוכנית השליטה הקיימת למניעת סלמונלה במדגרות, גובשה תוכנית שליטה בסלמונלה בביצים, בשר ועוף, שתצא לפועל בקרוב. משרד החקלאות אוסר על הקמת לולים חדשים שאינם עומדים בדרישות השירותים הווטרינריים ובדרישות מחמירות של רווחת בעלי חיים ותברואה, ומתנה הכנסת עופות ללולים קיימים בעמידה בדרישות כגון שמירת הביצים בקירור ומניעת מזהמים בלולים. במקביל המשרד מוביל מהלך למעבר ללולים חדשים על פי תקנים מתקדמים.

בנוגע לטענה בדבר הלול בהוד השרון – השירותים הווטרינריים עורכים ביקורות סדורות בלולים על פי ניהול סיכונים. השירותים הווטרינריים הוציאו צו השמדה לכל הביצים וניתן איסור על שיווק הביצים מהלול".

בתוך כך, אתר YNET חושף כי חברת 'זוגלובק' גילתה בשבוע שעבר חיידקי ליסטריה בסביבת הייצור של מוצר ההמבורגר הצלוי בלחמניה במפעל החברה. ב'זוגלובק' טוענים מנגד כי בדיקת מעבדה של המוצרים לא העלתה שזוהמו.

"מוצרי החברה באשר הם עוברים באופן קבוע את הבדיקות המחמירות ביותר והינם בטוחים לחלוטין לשימוש. יתרה מכך, במפעל נמצא רופא וטרינרי חיצוני השייך לשירותים הווטרינרים של משרד החקלאות, אשר מפקח עליהם ומקבל דיווח ברמה שוטפת על כל בעיה ומורה על הצעדים שיש לנקוט. אין חיידקי ליסטריה במוצרי זוגלובק אשר שווקו ללקוחות, לרבות מוצרי טבע והמוצרים האחרים.

החברה עורכת כאמור כל העת את הבדיקות המחמירות ביותר של כלל המוצרים. לדוגמא בשבוע שעבר התגלה בסביבת העבודה (לא במוצר עצמו) של ייצור המבורגר צלוי בלחמניה – חיידק ליסטריה, ובדיווח ותאום עם השירותים הוטרינריים כנדרש, כל חומרי הגלם בתהליך הועברו להשמדה ולא הגיעו אל הציבור.

עוד יודגש כי כל העת נעשות בדיקות מעבדה (כ-12,000 בשנה) והמוצרים המגיעים לשיווק תקינים לחלוטין. החברה מחויבת לשקיפות ולאיכות וכל מוצריה בטוחים לחלוטין לשימוש", מסר החברה בתגובה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

מה הסימטומים של הסלמלונה?

בקיצור שומר פתאים השם

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture