המלצות וועדת המנכ"לים יאפשרו פתיחת עסקים בשבת בת"א?

כל הצעה מ-3 ההמלצות המסתמנות יאפשרו את חילול השבת בעיר העברית הראשונה • הוועדה הוקמה בעקבות סירוב שרי הפנים האחרונים לקבל הכרעה ברורה בנושא

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

שר הפנים האחרון שעסק בנושא השבת בעקשנות רבה מתוך מטרה להביא לסגירת העסקים בעיר תל אביב ביום השבת, היה גדעון סער שבינתיים הספיק לקחת פסק זמן מהחיים הפוליטיים. שאר השרים שבאו אחריו, סירבו לקבל הכרעה ברורה בנושא.

בעקבות זאת הוקמה וועדה שתעסוק בעניין. על פי בגלי צה"ל, בקרוב תציע ועדת מנכ"לים של משרדי הכלכלה, הפנים, המשפטים, הדתות ומשרד ראש הממשלה 3 הצעות בנושא, כאשר שתיים מהם, יביאו לפרצה חמורה בסטטוס קוו ובחומות השבת.

ההצעה הראשונה היא לקבל את חוק העזר העירוני של עיריית תל-אביב ולהשאיר 160 עסקים פתוחים בשבת ברחבי העיר על-פי הגדרות העירייה.
ההצעה השנייה היא להוריד ב-20% את מה שעיריית תל-אביב רוצה, והמשמעות היא אותה הצעה – רק פחות עסקים פתוחים.
ההצעה השלישית היא לא לאשר פתיחה של עסקים בתל-אביב בשבת אלא רק של חנויות נוחות ומתחמים, כמו שהסכים בזמנו שר הפנים לשעבר גדעון סער.

בכל אחת מהצעות שתבחר הממשלה יציא שהיא תאשר פתיחה של עסקים בשבת בצורה חוקית. על כך מתקומם חבר מועצת העיר מטעם סיעת ש"ס, אלנתן נתן, שאמר "מבחינתנו, אף אחת מ-3 החלופות שוועדת המנכ"לים הולכת להציע לא באה בחשבון – אין הבדל אם אלה 100 עסקים, 120 עסקים או 150 עסקים. נתנגד לכל פתיחה של עסק בשבת בעיר תל-אביב".

מנכ"ל רשת סופר יודה, קובי כהן, שוחח בנושא עם גלית אלטשטיין בגלי צה"ל ואמר כי "צריך להחליט עקרונית אם יש כאן חופש או מדינת הלכה. פשרות בנושא הן מעין 'משפט שלמה'. אני רוצה להאמין שההצעה של עיריית תל-אביב, לפיה 160 בתי עסק יהיו פתוחים בשבת, היא זו שתתקבל".

חבר מועצת העיר ומנכ"ל תנועת "ישראל חופשית", מיקי גיצין, אמר כי הגיע הזמן שיבינו שבתל-אביב פתוחים בשבת. לדבריו, "על הממשלה לכבד את ההחלטה הדמוקרטית של מועצת העיר ולאפשר פתיחה מתונה של עסקים בשבת. מצד אחד העיר לא תהפוך להיות כביום חול, ומצד שני היא תאפשר לתושביה לקנות בקבוק מים בדרך לים. מנקודה זו העירייה תוכל לאכוף את המדיניות שהיא כבר רצתה לקיים חודשים ארוכים".

מנכ"ל הקואליציה ל"שבת שוויון", רועי לחמנוביץ', אמר כי "בעלי העסקים המבקשים לפתוח את החנויות שלהם בשבת הם רומסים ודורסים. רומסים את החוק ואת התחרות ההוגנת ודורסים את העסקים הקטנים שבסה"כ מבקשים לנוח ביום המנוחה. העדר אכיפה כיום או לפחות אישור בחוק של מסחר ביום המנוחה זו חגורת נפץ חברתית שתשפיע קשות על שוק העבודה, ותיצור של עבודה של דורסים ושוק עבודה של נדרסים".

"מדינת ישראל אינה כפופה לגחמותיה של העיר תל אביב"

ח"כ מיקי זוהר, מיוזמי חוק השבת, הגיב ואמר כי "מדינת ישראל אינה כפופה לגחמותיה של העיר תל אביב. הצעת וועדת המנכ"לים לא נותנת פתרון לכלל מדינת ישראל. במדינה יהודית ודמוקרטית צריך לשמור על עקרונות סוציאליים, בדיוק כפי שדורש מאיתנו הציבור ששלח אותנו לכנסת. לכן הצעת חוק השבת שהגשתי במושב האחרון ביחד עם ח"כ מנואל טרטנברג, ח"כ רחל עזריה וח"כ אלעזר שטרן, תצמצם מאוד את חילול השבת, תסגור את המסחר ותאפשר פנאי ובילוי לכל דורש. היא אף תאפשר תחבורה ציבורית למעוניינים בכך. אם הממשלה לא תאמץ את החוק שלנו, אני סבור שלא יהיה פתרון אחר והשבת במדינת ישראל תמשיך להידרדר מאחר שהסטטוס קוו כבר מזמן הופר".

ח"כ רחל עזריה אמרה בתגובה כי "השבת הוא יום המנוחה השבועי שלנו, ולצערי סביב השבת יש מאבקים כבר שנים. העובדה שצוות המנכ"לים ממליץ על הסדרה בהסכמה רחבה היא מבורכת, אך בד בבד, הגיע הזמן להסדיר את מעמד השבת בכל הארץ ולא רק בת״א. ההסדרה צריכה להעשות בתחומים שונים כמו בילויים, תחבורה ציבורית ומסחר, במטרה שכמה שיותר אנשים ינוחו ויבלו וכמה שפחות יצטרכו לעבוד. יחד עם עמיתי מהקואליציה ח״כ זוהר והאופוזיציה, ח״כ טרכטנברג וח״כ שטרן הגשנו הצעה שמייצרת, לראשונה, איזונים והסכמות רחבות כדי שהשבת תפסיק להיות יום של מאבקים ותהיה שבת של שלום".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture