הכנסת אישרה החמרת ענישה, אך השופטים דווקא הקלו עם המחבלים

הכנסת אישרה החמרת ענישה לקטינים המיידים אבנים? שופטי בית המשפט העליון דווקא החליטו להקל בעונשם של ערבים שיידו אבנים על יהודים על רקע לאומני בירושלים

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

בית המשפט העליון קיבל היום את ערעורם של שבעה קטינים, בני 13 עד 17, שהורשעו ביידוי אבנים על רקע לאומני לעבר יהודים בירושלים, והפחית מעונשיהם.

השופטים קבעו כי מעשיהם של הנאשמים אכן היו חמורים, אך ראוי שהעלאת רף הענישה כלפי מיידי אבנים, שאושרה בכנסת, תיעשה בהדרגה. עם זאת, השיתו השופטים על הנערים תשלום פיצויים לנפגעים.

הקטינים הורשעו כי פעלו כהתארגנות, ששמה לה למטרה לפגוע ביהודים. על פי אחד האישומים, ב-17 יוני 2015, עצר נהג את רכבו בכביש 20, המחבר בין פסגת זאב לבין כביש 443, ויצא לטפל בתקלה ברכב. שניים מהנאשמים התקרבו אליו ויידו לעברו במשך מספר דקות, מספר רב של אבנים, אשר פגעו בראשו, בפלג גופו העליון וברכבו.

בשני אישומים נוספים, יידו אבנים על תשעה כלי רכב לפחות, בכביש 20. למחרת יידו אבנים לעבר שני כלי רכב באותו המקום, "תוך שנגרמו בהלה ופחד ליושביהם". השבעה הורשעו במסגרת הסדר טיעון, בביצוע עבירות של סיכון חיי אדם במזיד בנתיב תחבורה וחבלה בכוונה מחמירה.

בית המשפט לנוער בירושלים גזר עליהם עונשים של בין שנה לשלוש שנות מאסר. הקטינים המחבלים ערערו והיום החליטו שופטי העליון, ניל הנדל, צבי זילברטל ואורי שהם, פה אחד, להקל בעונשם. "רמת הענישה שנקבעה על-ידי בית משפט קמא מבטאת עליית מדרגה משמעותית ברף הענישה כלפי קטינים, אשר צריך שתיעשה בהדרגה", כתבו בהחלטתם. "חומרה רבה ניבטת ממעשיהם של המערערים. ואולם, לא ניתן להתעלם מהעובדה כי כל המערערים היו קטינים, בגילאי 17-13.5 שנים, במועד ביצוע העבירות".

השופטים גזרו על הנערים 33 חודשי מאסר במקום 39 חודשי מאסר; 24 חודשים במקום 28; 27 במקום 36; 30 במקום 36; שמונה במקום 12; 26 במקום 28 ועשרה חודשי מאסר במקום 14. אך הוסיפו לגזר הדין פיצוי, שנעדר מגזר הדין של בית המשפט לנוער, וקבעו כי הנאשמים ישלמו לקורבנותיהם סכומים של בין 2,000 ל-8,500 שקלים. "יש לקוות כי המערערים, שעברם נקי, וכל חייהם עוד לפניהם, ינהגו כראוי בתקופת מאסרם, ובסיומו – ירחקו מכל דבר עבירה, וישובו לדרך חיים נורמטיבית", חתמו את הכרעתם.

כזכור, שני חוקים, שיזמה שרת המשפטים, איילת שקד, עברו קריאה שנייה ושלישית בכנסת. בנובמבר 2015 אישרה הכנסת חוק, המטיל עונשי מינימום על מיידי אבנים ומאפשר שלילת קצבאות מהורים לקטינים שהורשעו ביידוי אבנים. ביולי אושר התיקון לחוק העונשין, שמחמיר את הענישה נגד מיידי אבנים לעבר כלי רכב, כך שניתן יהיה להרשיעם ולגזור עליהם עד 10 שנות מאסר, גם מבלי שהמדינה תצטרך להוכיח שהתכוונו לפגוע במכונית או בנוסעיה.

שרת המשפטים איילת שקד אמרה כאשר הציגה את שתי הצעות החוק כי "לאחרונה אנו עדים לגל טרור העושה שימוש באבנים וסכינים, שהם כלי רצח לכל דבר, כפי שנוכחנו לראות. חובתי כשרת משפטים היא, להקל ולסייע לכוחות הביטחון ככל האפשר במאבק צודק זה, להתאים את מערכת המשפט להתמודדות עם כלי המשחית העכשוויים. חובתי גם להביא להפנמה בקרב הקמים עלינו כי יש מחיר לטרור".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture