ריבלין ביקש סליחה, נתניהו סיפר על הפגישה הראשונה • ההספדים

נשיא המדינה אמר בהספדו כי חלומו של שמעון פרס לא נטמן יחד איתו באדמה • ראש הממשלה סיפר כי שמעון פרס בכה כאשר אחיו יוני מת, והוא בכה כאשר הנשיא התשיעי מת

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

במסע הלוויתו של הנשיא וראש הממשלה לשעבר, מר שמעון פרס, נשא דברים נשיא המדינה כיום ראובן ריבלין. "אני מדבר אליך היום בפעם האחרונה שמעון, 'כנשיא אל נשיא', כפי שנהגת לומר בכל פעם שהתקשרת לחזק ולתת עצה טובה", פתח ריבלין את דבריו.

"אני מדבר ועיני מחפשות אותך, אחינו האהוב, אחינו הבכור, ואתה אינך. אתה נאסף אל אבותיך היום באדמה שאהבת כל כך, אך לא נאספים חלומותיך, לא נטמנת אמונתך. היית איש אחד שנשא אומה שלמה על כנפי הדמיון והחזון".

לדברי ריבלין, "היית לא רק איש החזון, אלא גם איש המעש. זכיתי לצפות בך בהשתאות, כשותף לבנייתה של מדינת ישראל. עבור שנינו מדינת ישראל לעולם לא תהיה מובנת מאליה. אבל הרבה בזכותך שמעון, עבורנו וגם עבור יריבנו, מדינת ישראל היא עובדה שאין עליה עוררין".

הנשיא המשיך לספוד לקודמו בתפקיד. "הייתה בך היכולת הנדירה להגות רעיון שנראה בלתי נתפס ולהוציא אותו אל הפועל. עיניך הרחיקו ראות, בעוד רגליך פוסעות מרחקים אדירים על ציר ההיסטוריה הציונית והיהודית. הצלחת להזיז את העקשנים שבמדינאים ולהמיס את לבבות הקשוחים שבמתנגדינו".

President Reuven RIvlin speaks by the coffin holding Former Israeli President Shimon Peres during the State funeral ceremony at Mount Herzl, in Jerusalem, on September 30, 2016. Peres was hospitalized in the Sheba Medical Centre on Tuesday, September 13, 2016, after suffering a stroke, and passed away last night at the age of 93. Photo by Miriam Alster/Flash90 *** Local Caption *** ????? ??? ???? ???? ????? ???? ???? ????? ?? ???? ????? ?????? ???????

לקראת סוף נאומו, ביקש ריבלין סליחה מפרס. "שמעון, אודה ולא אבוש, ערב ראש השנה על מפתן קברך בחלקת גדולי האומה, גם סליחה צריך לבקש ממך", אמר. "מותר היה לחלוק עליך, אבל היו שנים שבהן נחצו קווים אדומים בין יריבות אידאולוגית לאמירות ומעשים שמקומם לא יכירם".

הנשיא אמר כי "זהו יום עצוב שמעון. מסע החלומות שלך, שהחל בוישניבה שבפולין, מגיע לסיומו בירושלים בירתנו, גם היא, חלום שהפך למציאות. מותך הוא אובדן אישי ולאומי אדיר כפי שהוא חותַם של עידן, תום עידן הנפילים, שסיפור חייהם הוא סיפור דברי ימיה של התנועה הציונית ומדינת ישראל". לדבריו, זאת "תחושה שתם פרק בחייה של אומה, תם פרק בחיינו. הפרידה שלנו ממך היא גם פרידה שלנו מעצמנו. כשאנו רואים את מנהיגי העולם אנו מבינים שלא רק כאן אלא בעולם כולו יתגעגעו אליך. ואנחנו, כולנו, כבר מתגעגעים".

ריבלין סיים את הספדו: "היה שלום, שמעון. האיש שדרכיו דרכי נעם וכל נתיבותיו שלום. נוח בשלום על משכבך והיה מליץ יושר לעם ישראל אותו אהבת כל כך. היה שלום, אדונִי הנשיא".

לאחר הנשיא עלה ראש הממשלה נתניהו, שנשא דברי הספד משלו. "פרס היה שותף בכיר בתחיית העם היהודי", אמר. "הוא המריא על כנפי החזון, אך ידע שההמראה עובדת בדרך החתחתים של הפוליטיקה".

Prime Minister Benjamin Netanyahu speaks by the coffin holding Former Israeli President Shimon Peres during the State funeral ceremony at Mount Herzl, in Jerusalem, on September 30, 2016. Peres was hospitalized in the Sheba Medical Centre on Tuesday, September 13, 2016, after suffering a stroke, and passed away last night at the age of 93. Photo by Miriam Alster/Flash90 *** Local Caption *** ????? ??? ???? ???? ????? ???? ???? ????? ?? ???? ????? ?????? ???????

ראש הממשלה אמר כי "שמעון פרס זכה לא רק לתוחלת חיים, אלא גם לתכלית חיים. הוא היה שותף בכיר למפעל התחייה הלאומית של העם היהודי. בן לדור שיצא מעבודת לחירות, הכה שורש במולדת ואחז בחרב דוד כדי להגן עליה. הוא פעל גדולות ונצורות להבטיח את כוח המגן שלנו לדורות ועל כך נתונה לו תודת הדורות. ובמקביל, עשה כל מה שביכולתו בכל רגע מחייו הבוגרים להשיג שלום עם שכנינו. אין זה סוד ששמעון ואני היינו יריבים פוליטיים, אבל במהלך השנים נעשינו ידידים. אפילו ידידים קרובים".

לדברי נתניהו, פרס "המריא על כנפי החזון, אך ידע שמסלול ההמראה עובר בשדה החתחתים של הפוליטיקה. מה שאפשר לו לעשות את זה הוא להט העשייה והחזון. ללהט הזה נחשפתי לראשונה כאן על ההר הזה לפני ארבעים שנה, מבצע החילוץ אנטבה שבו נפל אחי. התקיימה פה הלווייתו של יוני. כשר הביטחון, יחד עם ראש הממשלה יצחק רבין, שמעון היה זה שאישר את המבצע. ובהלוויה הוא נשא הספד שלא אשכח כל חיי. זו הייתה הפעם הראשונה שבה פגשתי אותו. באותו רגע, נוצר בינינו חיבור עז ומיוחד שאף פעם לא נותק".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture