אובמה הספיד: האמין שהעם היהודי לא נולד לשלוט על עם אחר

בנו של פרס סיפר בהלוויה כי אביו ביקש לכתוב על המצבה "מת בטרם עת" • נשיא ארצות הברית הספיד: אני אומר שלום אחרון לחברי שמעון ש"הראה לנו שצדק ותקווה הם בלב הרעיון הציוני"

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

מסע הלוויתו של שמעון פרס נמשך. ילדיו ספדו לו והתמקדו בשמעון פרס המשפחתי, ולא בשמעון פרס המדינאי. אחריהם הספיד נשיא ארצות הברית ברק אובמה. מוקדם יותר הספידו נשיא המדינה ראובן ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארה"ב לשעבר ביל קלינטון (בכתבות נפרדות).

בתו, פרופ' צביה ולדן פתחה: "אני נפרדת היום משני אנשים – מפרס שמעון, שימון או כבודו, כלומר, כבוד הנשיא; וממי שאימא קראה לו 'בוז'יק', ואני אבא, סבא וסבא רבא. רבים וטובים היו ימי שני חייו, וכל אותן שנים, היה איש מאוהב. מאוהב במשפחתו, מאוהב בעם ישראל, מאוהב במדינת ישראל, אוהב ימים לראות טוב ומאוהב בעתיד לבא. אבא שלי, איש חפץ חיים, מתגבר כארי לעבודת בוראו ושועט קדימה. ימים רבים רצתי אחריך. כעת עכשיו, בהרבה אהבה, שמע לי אתה ראוי למנוחה נכונה".

"העולם יזכור את פרס הנחוש, שלעולם איננו עוצר, שממשיך לרוץ למרות המכשולים והנפילות שבדרך. אני זוכרת אותו בשנה האחרונה בערבי שבת בביתנו, הראשון לקום לקידוש, מחזיק בידו את הברכון עם שירי השבת, המודפס בגופן קטן, מפענח את מילות השירים דרך העדשות העבות של משקפיו. לא מדלג על אף מילה, שר במלוא הגרון", אמרה.

"תיארו אותו כמי שהיטיב לנהל משא ומתן ומצא כל דרך אפשרית להשיג את מבוקשו. אני הייתי עדה לגבר צעיר שהפעיל את כישוריו היצירתיים כדי להאכיל אותנו. שחתך סנדוויצ'ים למשולשים ולמעוינים 'תטעם, זה סנדוויץ' בורמזי'. אבא שהפליא בהמצאותיו, שכל האמצעים היו כשרים בעיניו לפתוח לילד את הפה, לפתות אותו לאכול ולגדול. בעיני הציבור הרחב ייזכר כמי שסעד על שולחנות מלכים. אני זוכרת אותו ליד השולחן במסעדה צרפתית, כשהוא לוחש לי: 'זה טעים, אבל אין כמו הסלט של אימא'".

מת בטרם עת:

בנו, יוני, ביקש גם הוא "להספיד את האבא הפרטי והמשפחתי שלי". "אבא הגדיר את עצמו כביישן, למרות שהיה תמיד תחת הזרקורים", סיפר. "למרות היעדרויותיו הרבות, תמיד הקפיד לדרוש בשלומנו ולהתעניין, גם ממרחקים גדולים. הוא עזר לי בשעות קשות שהיו לי וגם אני השתדלתי להיות לצדו בשעותיו הקשות, על אף תעצומות הנפש האדירות שהיו לו.

"אבא היה אדם מאד רגיש ואכפתי כלפי כל אדם באשר הוא. נטול אגו, מביט לכולם בגובה העיניים ותמיד קשוב , מתעניין ותומך. אהב מאד את המשפחה ולא פחות את חברי המשפחה החדשים שהצטרפו למשפחה מלוכדת ואהובה. בשנים האחרונות, הייתה לו עדנה ותמיכה חוצת גבולות, בארץ ובעולם, וכל כך שמחתי לראותו מתמוגג מגלי האהבה, אשר גרמו לו להגיע לשיא פריחתו. כשנשאל מה היה רוצה שיכתבו על מצבת קברו לאחר מותו, הוא אמר ,ללא היסוס, 'מת בטרם עת'. ואכן, אבי היקר, כך אני מרגיש – שהלכת מאיתנו בטרם עת. יכולת לתרום עוד רבות".

לא שכח להיות יהודי:

חמי, בנו הצעיר, ספד בפנייה לאביו ואמר: "קיימת את הבטחתך לסבך האהוב עת נפרדת מעליו כנער, בתחנת חייך הראשונה, בדרכך לארץ ישראל. לא שכחת להיות יהודי. ואני מבטיחך כאן – לא אשכח גם אני". "נפלה בחלקי זכות גדולה להיות אחד משלושת ילדיך, ואב לשלושה מנכדיך: נדב, גיא ויעל. ילדים ונכדים משותפים לך ולאהבת חייך, אמי היקרה והאהובה סוניה ז"ל. עת הלכה מאיתנו, נחרטו בנו מילותיך: 'אהבתיך ממבט ראשון, אוהבך עד יומי האחרון'. אהבתכם הייתה המתנה הראשונה והגדולה שהענקת לי, לרעייתי גילה ולשלושת ילדינו".

"בעשור האחרון של חייך היית מוקף אהבה ללא גבולות", הוסיף חמי. "חובקת עולם, חסרת תקדים. לו רק יכולת לראות לרגע קט את תמצית האהבה כאן, בתחנה האחרונה. כמה נרגש היית, מודה לכל מי שהגיע, מקרוב ומרחוק. העדפת את האפשרויות הטמונות בדמיון, על פני שקיעה בתמונות הזיכרון. יותר מכל ציווית לנו את המחר. עוד בחייך הספקתי לומר לך שאני אוהב אותך, אך לא שיערתי עד כמה עזה אהבתי אליך. רק כאב האובדן וצער הפרידה שאופף את כולנו כאן יחד, למדוני. לבטח נצעד בדרך שסללת לנו. היה שלום מורי ורבי. נוח בשלום אבא וסבא אהוב שלנו".

אובמה בשפה העברית: תודה רבה, חבר יקר

נשיא ארצות הברית ברק אובמה אמר בדברי ההספד שנשא לנשיא התשיעי שמעון פרס כי נוכחותו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בטקס בהר הרצל היא "תזכורת לנושא הלא גמור של השלום".

לדברי נשיא ארצות הברית, "כבוד גדול להיות בירושלים ולהיפרד מחברי שמעון פרס. הוא הראה לנו שצדק ותקווה הם הלב של הרעיון הציוני. חיים בטוחים לאומה שיכולה להגן על עצמה בעצמה". אובמה המשיך בדברי ההספד שלו. "הוא חי חיים מלאים של חברים ובעלי ברית, חיים מלאים שמונעים מהנאות קטנות ומחלומות גדולים. אלה היו החיים של שמעון פרס. זו מדינת ישראל. זה הסיפור של העם היהודי במאה האחרונה. הוא התאפשר על ידי דור המייסדים, ובו שמעון פרס. שמעון אמר פעם שהמסר של היהודים למין האנושי הוא שאמונה וחזון יכולים לגבור על כל הקשיים".

אובמה הוסיף וסיפר על שיחותיו עם פרס: "'העם היהודי לא נולד לשלוט על עם אחר', הוא היה אומר. הוא הבין שהרעיון הציוני יהיה הכי מוגן כשלפלסטינים תהיה מדינה משלהם". הנשיא האמריקני הוסיף ואמר כי "היו מבקרים משמאל שטענו שפרס לא קיבל את כשלי האומה שלו, ואולי יותר מבקרים מימין שטענו שסירב לראות את הרוע האמיתי בעולם וקראו לו נאיבי. הוא התעלם מהמבקרים".

נשיא ארצות הברית אמר כי פרס "הרגיש שהוא מוקף באיומים. כשמשפחתו קיבלה את האפשרות להגיע לפלשתינה, שמעון נשאר יהודי. בעזרת האמונה הוא מצא את הבית, את המטרה, את הערך לחייו. הוא היה נער כשסבו נשרף על ידי הנאצים. כך, מגיל צערי הוא היה עד לאכזריות שבה קבוצה אנשים יכולה לעשות דה הומניזציה לקבוצה אחרת, לאנטישמיות".

הנשיא אמר כי "התכנסנו כאן בידיעה ששמעון מעולם לא ראה את חלום השלום מתגשם. האזור עובר תקופה כאוטית. ועדיין, הוא לא חדל מלחלום ולא חדל מלעבוד. כשהגעתי לעבוד עם שמעון, הייתי הנשיא האמריקני העשירי מאז קנדי שישב עמו. העשירי שהוקסם ממנו, מהתכניות שלו לעתיד. בדרכים רבות הוא הזכיר לי ענקים אחרים שפגשתי, כמו נלסון מנדלה, המלכה אליזבת. מנהיגים שראו כל כך הרבה עד שהם כבר לא מרגישים צורך להיות פופולריים. כמו שמעון, הם דבקים בדעתם גם אם היא נוגדת את הכלל".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture