חמש שנים לשחרור שליט: בחזרה למבצע "בית השואבה"

לאחר קרוב לחמש שנות מאבק, רשם מטה המאבק הצלחה כאשר ממשלת ישראל נכנעה ושחררה 1,027 מחבלים בתמורה לגלעד שליט • מגזין JDN בסדרת כתבות, חזרה לימי השחרור

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד

כ' תשרי תשע"ב. בשעה עשר בבוקר העבירו את גלעד שליט מרצועת עזה למצרים, כאשר עוד קודם לכן, שחררה ישראל את הפעימה הראשונה של המחבלים. בשעה 16:55, חזר שליט לבית הוריו במצפה הילה. בכך באו לסיומם 1,941 יום בהם שהה בשבי, במהלכם סערה המדינה ונקרעה בשאלה האם יש לשחררו בכל מחיר. חמש שנים לשחרור, אנו שבים בסדרת כתבות מיוחדת אל ימי השחרור, הצצה אל פעילות המחאה, מה סיפר שליט בחקירה הצבאית, האם הוא זכאי לתואר גיבור ומי אשם בירידה בתמיכה הציבורית בשחרור הילד של כולנו?

חזרה ליום השחרור:

יום ג', ערב שמחת תורה, שנת ה'תשע"ב. בשעה 10:15 בבוקר מעדכן דובר צה"ל כי רב-סמל גלעד שליט יעבור בדקות אלה לשטח מצרים. רב-סמל שליט הועבר מידי חמאס לידי נציגי ממשלת מצרים ויעשה את דרכו למעבר "רפיח" שבשטח מצרים. בהמשך יפגוש רב-סמל שליט את נציגי צה"ל אשר ילוו אותו למעבר "כרם שלום", דרכו יעבור לשטח ישראל. ראש הממשלה, שר הביטחון וראש המטה הכללי עודכנו בפרטים. הרמטכ"ל רא"ל בני גנץ, מפקד חיל האוויר האלוף עידו נחושתן וראש אגף כוח האדם האלוף אורנה ברביבאי – נמצאים בבסיס תל נוף יחד עם משפחת שליט.

תהליך העברת האסירים הפלסטיניים לנקודות השחרור החל הבוקר, לאחר שאושר כי רב-סמל שליט עבר לידי נציגי ממשלת מצרים. האסירים הביטחוניים המגורשים משטחי יהודה ושומרון, תושבי הרצועה והמיועדים לגירוש לחו"ל מועברים למצרים דרך מעבר "כרם שלום". האסירים הביטחוניים המיועדים לשחרור בשטחי יהודה ושומרון מועברים דרך נקודת השחרור במחנה "עופר", בסמוך למעבר "ביטוניא". בנוסף, ישוחררו האסירים שמיועדים לשחרור בשטח ישראל.

במהלך השעות הקרובות יגיע רס"ל שליט לבסיס חיל-האוויר תל-נוף, בו ייפגש לראשונה מזה חמש שנים עם בני משפחתו. לאחר מכן ייפגש רס"ל שליט עם ראש הממשלה בנימין נתניהו והרמטכ"ל רא"ל בני גנץ. כמו כן ייבדק רס"ל שליט על ידי רופאים שיבדקו את מצבו הבריאותי והנפשי".

Palestinian supporters of the Islamic group Hamas celebrate the release of hundreds of prisoners following a swap with captured Israeli soldier Gilad Shalit on October 21, 2011. in Khan Yunis, southern Gaza Strip. Hamas rulers are enjoying a surge in popularity following the release earlier this week of 477 Palestinian prisoners from Israeli jails in exchange for the freedom of captured Israeli soldier Gilad Shalit.Photo by Abed Rahim Khatib / Flash 90 *** Local Caption *** ?????? ???? ????????? ???????? ????????? ???????? ???? ????
חגיגות החמאס. צילום: Abed Rahim Khatib / Flash 90

במקביל לשמחה על שחרורו, 477 האסירים שהשתחררו במסגרת הפעימה הראשונה של העסקה הועברו לידי הצלב האדום לקראת העברתם למצרים ומשם לרצועת עזה ולחו"ל, או לגדה המערבית. בישראל היה מי שהתקשה להתמודד עם המחיר הכבד, אך הפלסטינים חגגו את ניצחונם. דובר חמאס פאוזי ברהום אמר כי השלב הראשון במבצע הסתיים בהצלחה, ובמעבר ביתוניא חגגו להם מאות פלסטינים.

מעט לאחר השעה 11 עדכן דובר צה"ל: רב-סמל גלעד שליט, את גבול ישראל ויצא לחופשי לאחר למעלה מחמש שנים. משפחת שליט, ראש הממשלה, שר הביטחון וראש המטה הכללי עודכנו בפרטים. את פניו של רב-סמל שליט קיבלו קצינים מפיקוד הדרום, גורמים מאגף כוח האדם, צוות של חיל הרפואה וצוות שבויים ונעדרים.

בדקות הקרובות יעבור רב-סמל שליט למחנה צבאי בסמוך לנקודת המעבר, שם יקיים שיחה טלפונית עם בני משפחתו ויעבור בדיקה רפואית ראשונית, לבחינת מצבו הבריאותי. מיד לאחר מכן יוטס במסוק חיל-האוויר לבסיס צה"ל במרכז הארץ, שם ייפגש עם בני משפחתו.

מעט לפני השעה 12 התקבל העדכון הבא: לפני דקות אחדות הסתיים הליך הקליטה של רב-סמל גלעד שליט בבסיס צה"ל באזור כרם שלום ובדקות אלו נמצא רב-סמל שליט בדרכו לבסיס במרכז הארץ, שם יתקבל על ידי ראש הממשלה, שר הביטחון וראש המטה הכללי וייפגש עם בני משפחתו. דובר צה"ל, תא"ל יואב (פולי) מרדכי, ציין כי השיחה הייתה "נרגשת מאוד".

רב-סמל גלעד שליט התקבל על ידי ראש מנהל הנפגעים בצה"ל ועבר בדיקות רפואיות ראשוניות, על-ידי צוות של חיל הרפואה. בתום הערכה רפואית ראשונית נראה כי רב-סמל שליט במצב כללי טוב ויציב. לאחר הבדיקה קיים רב סמל גלעד שליט שיחת טלפון עם בני משפחתו.

במקביל, בצה"ל מנסים למנוע את התפרעויות הפלסטינים החוגגים. "הפרת סדר אלימה ובלתי חוקית מתקיימת כעת סמוך למעבר ביתוניא, דרומית לרמאללה. כ-1,500 מפירי סדר מניפים דגלי חמאס, מגלגלים צמיגים בוערים ומיידים אבנים לעבר כוחות הביטחון אשר משיבים לעברם באמצעים לפיזור הפגנות. אין נפגעים, נזק נגרם לגדר", נמסר מצה"ל.

Released Israeli soldier Gilad Schalit (L) hugs his father Noam Shalit, at the Tel Nof Air base in southern Israel, Tuesday, Oct. 18, 2011.Schalit returned home Tuesday from more than five years of captivity in the Gaza Strip in exchange for hundreds of Palestinian prisoners . Photo by Ariel Hermoni/ Defense Ministry /flash90 *** Local Caption *** ???? ???? ???? ????
גלעד עם אביו נועם ביום השחרור. Defense Ministry /flash90

על פי דיווחים בכלי התקשורת באותו היום, "בביתו של גלעד שליט, במצפה הילה, מתכוננים גם הם לקבלת הפנים. כ-200 בקבוקי שמפניה ייפתחו עם שובו של גלעד שליט ליישוב שבגליל המערבי, ושכניו מתכוונים לקבל את פניו עם דגלים וחולצות שעליהן נכתב "כמה טוב שבאת הביתה". לפנות בוקר הגיעו ליישוב פעילים מרחבי הארץ כדי לקבל את פניו של החייל החטוף".

בשעה 16:55 עדכן דובר צה"ל: "מסוק צה"ל נוחת סמוך למצפה הילה. רס"ל גלעד שליט – חוזר לביתו. תם מבצע "בית השואבה".

לאחר שהגיע הביתה, אמר אביו, נועם שליט "כמו שבטח ראיתם, אנחנו מסיימים מסע ארוך ומתיש שהחל ביוני 2006, ומסתיים לאחר חמש שנים וארבעה חודשים. גלעד חזר הביתה לאחר מאבק מתיש וארוך, לא אחת מאבק מול טחנות רוח, אבל בסופו של דבר הצלחנו להחזיר אותו הביתה. הוא חזר וירד במדרגות הבית, ונכנס לדלת ממנה יצא לפני 1943 יום".

"גלעד שמח להיות בבית. מטבע הדברים קשה לו להיות חשוף להרבה אנשים, עקב העובדה שהיה בבידוד כל כך הרבה ימים ושנים ולא יכול היה לתקשר עם אנשים בשפתו", הסביר שליט. "הוא יעבור תהליך של שיקום. אנחנו מקווים שהתהליך יהיה מהיר כמה שיותר בעזרת גורמי הרפואה של צה"ל, ומקווים שיוכל לחזור לחיים רגילים".

"אנחנו יכולים להגיד היום שחווינו לידה מחדש של בן", סיפר שליט על תחושות המשפחה, "אני רוצה להודות לכל הציבור שהתאסף פה היום ובא לקבל את פניו של גלעד בצורה כל כך חמה ותומכת וסולידרית. לצערי גלעד לא יכול לצאת, אבל הודות לקפטן של היסעור שהביא אותנו, שהסכים לעשות שני סיבובים מסביב למצפה, גלעד הסתכל למטה וראה את כל ההמון, ואת כל התמיכה שהוא מקבל".

שליט הודה לציבור הרחב שתמך במשפחה, לפעילים, לכוחות הביטחון ולהנהגת המדינה שקיבלה את ההחלטה. "ההחלטה הזו לא קלה גם לנו", סיפר שליט "אתמול עמדנו בבג"ץ מול משפחות שכולות, שאנחנו מזדהים איתן. אנחנו מבינים את המחיר שהן משלמות בעבור שחרור גלעד.

שליט ביקש מהציבור והתקשורת לאפשר לגלעד לחזור לחיים נורמליים. "אני מניח שהוא הופתע מכמות האהבה. הוא יצא ממרתף חשוך להמולה כזו", אמר שליט. "הדבר הראשון שעשינו זה לשבת ולאכול ארוחה. הוא עבר יום מתיש עם הרבה תחנות". לדבריו, בנו לא סיפר הרבה על ימיו בשבי, מלבד העובדה שבהתחלה התנאים היו קשים, אבל בשנים האחרונות היחס השתפר. בהמשך, חגגו הפעילים שעות ארוכות את שחררו.

הכתבות המעניינות ביותר

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture