הרוב בסכנה? כחלון: "לא אתמוך בחוק שפוגע בבית המשפט"

לאחר שהיה נראה כי לחוק ההסדרה שיעלה מחר להצבעה במליאת הכנסת צפוי רוב, טורף יו"ר 'כולנו' את הקלפים ומצהיר כי יתכן ויצביע נגדו • למרות זאת הבהיר כחלון כי לדעתו "מדובר במשבר פתיר"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

"לא אתמוך בחוק שמתפרש כפגיעה בבית המשפט העליון. אם יסתבר שהחוק פוגע – לא יקום ולא יהיה": , כך הצהיר לפני זמן קצר שר האוצר, משה כחלון, בנאום שנשא בכנס אילת לעיתונות.

כחלון מכוון את דבריו לחוק ההסדרה שיעלה מחר להצבעה במליאת הכנסת, מה שבעצם מלמד על כך שהרוב שהיה מובטח להצעת החוק הופך להיות מוטל בספק. למרות ההצהרה הנחחרצת הבהיר כחלון כי מדובר ב"משבר פתיר".

מוקדם יותר דיווחנו שההערכה היא כי כל חברי הקואליציה – למעט ח"כ בני בגין – יתמכו בחוק, מה שמבטיח שהוא יזכה ברוב. על אף שמלכתחילה הן סומנו כחוליות "הבעיתיות" מבחינת מטה המאבק, גם המפלגות החרדיות ו'כולנו' צפויות לתמוך בחוק משתי סיבות. הראשונה, מאחר ולא מדובר על נושא שהוא "בנפשם" של המפלגות האמורות, אין בכוונתן להפר עבורו את המשמעת הקואליציונית.

הסיבה השניה היא אי רצון ראשי המפלגות לעשות (שוב) לנתניהו את העבודה השחורה. כפי שפרסמנו אמש, רה"מ נקלע שלא בטובתו לתסבוכת הפוליטת-משפטית הזו, כשמחד הוא חושש להתעמת עם מערכת המשפט ומאידך הוא אינו מעוניין להצטייר כאיש שמאל שמתנגד להסדרה – דבר שיעניק ליריבו בנט נקודות זכות רבות בקרב על הנהגת מחנה הימין. לאור זאת, נתניהו ואנשיו העדיפו שהצעת החוק תהדף ע"י מפלגות המרכז בקואליציה, אולם אלו, כאמור, מסרבות לנטרל עבורו את המוקש.

כאמור, עתה שינה כחלון את טעמו ומענין יהיה לראות כמה רחוק הוא יסכים ללכת עם אמירה זו.

כך או אחרת, גם אם החוק יעבור הוא צפוי להפסל ע"י בג"צ, מה שאומר שחרב הפינוי תשאר מונפת על הישוב ומתיישביו. למרות זאת, גורמי המאבק תולים תקוות רבות בחוק ההסדרה. מדוע? מאחר ואם החוק יאושר ב-3 קריאות עוד לפני המועד שקבע בג"צ לפינוי (ה-25 בדצמבר) ויוגשו נגדו עתירות וכיו"ב, יחלפו חודשים ארוכים עד שתתקבל הכרעה בענין. בפרק הזמן הזה עשויות להתחולל תמורות שיסירו את האיום לחלוטין.

לא תגזול? קודם שבג"ץ ידרשו מהפלסטינים הוכחה שהקרקע שלהם

בתוך כך, יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן, אמר הבוקר בראיון לגל"צ כי הקואליציה מחפשת פתרון אחר לבעיית הדירות שנבנו ביהודה ושומרון על קרקע פלסטינית פרטית כדוגמת הבתים בעמונה, "אם יימצא פתרון כזה הקואליציה תמשוך את הצעת החוק".

לדבריו, "אנו פועלים מסביב לשעון למצוא פתרון אחר, זאת בגלל הבעיות הבינלאומיות. אם נמצא פתרון כזה שבו היועמ"ש יוכל להגן על 2,500 יחידות דיור הנמצאות במעמד זהה לזה של עמונה, נלך על זה ולא על חוק ההסדרה…אם לא נמצא פתרון בלית ברירה נמשיך עם החקיקה". הוא הוסיף: "ברור לגמרי שחוק ההסדרה לא יעזור לתושבי עמונה, במקרה שלהם נצטרך למצות את פסק הדין. אנו מסתכלים להם בעיניים ואומרים להם את האמת".

בוידאו: שר הביטחון מתייחס לסוגיית עמונה

באשר להצבעה מחר ציין ביטן כי "לא יינתן חופש הצבעה, מדובר בהצעת חוק שאושרה בוועדת השרים לחקיקה ואין שום סיבה לתת לחופש הצבעה חוץ מלבני בגין. אני מכבד אותו ולא מסכים איתו, אבל לבגין יש זכויות גדולות בליכוד, גם בזכות אביו וגם בזכות עצמו. כשם שראש הממשלה אמר – מותר לח"כ להצביע פעם ב-20 שנה נגד הממשלה. כלפי בגין יש לי סנטימנטים".

בינתיים מחריפים מתיישבי עמונה את הטון נגד הממשלה ומזהירים מפני ההתרחשויות האלימות שעלול לגרור איתו הפינוי המתוכנן. "אנחנו נעשה כל שביכולתנו כדי להישאר פה – אלו מחזות שממשלת ימין לא רוצה לראות. אני אישית לא ארים יד, אבל אני לא אחראית על רבבות החבר'ה שאנחנו אומרים להם להתכונן ליום פקודה", אמרה הבוקר יעל נזרי, תושבת עמונה ובעלת תפקיד במטה המאבק.

היא הוסיפה: "אם חיילי צה"ל יבואו אני רוצה שיהיו תמונות כל כך כואבות שזה לא יחזור שוב, שלא יגרשו שוב יהודים מאדמתם". ומה בקשר לסירוב פקודה? "גם החיילים של היטלר קיבלו פקודה. אז מה? יש פקודות ויש חוקים והיגיון ומוסר בסיסי", דברי נזרי.

הדברים לא נעלמו מאזניו של שר הביטחון שאמר במהלך אירוע בדרום: "אסור להגיע לעימות עם חיילי צה"ל – ומי שלא מבין את הרמז אני מדבר על האפשרות שנצטרך לפנות את עמונה".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture