מטמון נדיר של חפצי כסף וזהב נתגלה בחפירות הגן הלאומי בתל גזר

המטמון שופך אור על התרבות הכנענית בארץ ישראל באחת הערים החשובות ביותר שהיו במרכז הארץ לפני כ-3600 שנים • איך נשמר האריג באקלים הים תיכוני? • מי גר בעיר גזר?

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

בחפירות הארכיאולוגיות, המתנהלות על ידי משלחת משותפת של רשות הטבע והגנים והסמינר התיאולוגי בפטיסטי של ניו אורלינס, בחסות רשות העתיקות הישראלית, נחשף בימים אלו, בגן הלאומי תל גזר, מטמון נדיר של חפצי כסף וזהב. תל גזר הוא אתר ארכיאולוגי וגן לאומי הממוקם בין לטרון ורמלה, ומזוהה עם העיר הכנענית העתיקה גזר. התל הוא מהחשובים שבתילי ארץ ישראל, והוא מציג שרידים מהתקופה הכנענית התיכונה והמאוחרת ומהתקופה הישראלית.

המטמון נתגלה ביסודות של חדר ושייך לתקופה הכנענית (הברונזה התיכונה), בערך לפני כ-3600 שנים. צוות החפירה בראשות ד"ר צביקה צוק – מנהל אגף ארכיאולוגיה ברשות הטבע והגנים, ד"ר אלי ינאי – גמלאי רשות העתיקות, ד"ר דן ורנר וד"ר ג'ים פרקר מהסמינר התיאולוגי בפטיסטי של ניו אורלינס, סבור כי מדובר במנחת פולחן שהושמה ביסודות המבנה הכולל מספר חדרים. המבנה נושא אופי מנהלתי וסמיכותו לשער העיר מחזקת השערה זו.

המטמון שנחשף בגוש אחד, היה מונח בתוך כלי חרס בעל מכסה (כעין קופה), עטוף באריג שטביעתו עדיין נותרה על חלק מהממצא. ד"ר אורית שמיר וד"ר נעמה סוקניק מהמעבדה לחומרים אורגנים של רשות העתיקות בדקו את שרידי האריג וזיהו אותו על פי צורת החוטים ושיטת האריגה כאריג פשתן. בחלק מן האזורים נמצא שחבור (מעין שזירה) של שני חוטים יחדיו – שיטה האופיינית לאריגי הפשתן בתקופות אלו. האריג נשמר באופן נדיר הודות לעובדה שהיה צמוד למתכת של המטמון.

חשיבות האריג גדולה מאוד למחקר הארכיאולוגי, כי עד היום נמצאו בישראל רק שני מכלולי אריגים המתוארכים לתקופת הכנענית התיכונה, מיריחו וראשון לציון. המטמון נוקה על ידי הלנה קופרשמידט במעבדת המתכת של רשות העתיקות והופרד ל-5 חלקים. 3 מהחלקים הם שברים של פיסות כסף כגון טבעות ושרשרת אך בגלל הקורוזיה הרבה שלהם הם לא הופרדו לפרטיהם. לעומת זאת שני חלקים הופרדו ונוקו והם גולת הכותרת של המטמון.

החלק הראשון הוא תליון עשוי כסף הכולל דיסקוס עגול ודק בקוטר של 3.8 ס"מ שעליו תבליט של כוכב בעל 8 קרניים שבמרכזו גולה בולטת. בקצה הדיסקוס שני גלילים דקים שנועדו לקשירה ואליהם מחובר סהרון שהמרחק בין קצותיו הוא 5.3 ס"מ. השתמרות ממצא זה היא הטובה ביותר מאלו שנתגלו עד כה בישראל. החלק השני הוא חרפושית מצרית מתקופת ההיקסוס המצופה במסגרת זהב.

מכלול בנייה זה הוא חלק מהעיר של התקופה הכנענית התיכונה, הכולל שער מרשים, חומה ומגדל וכן את מפעל המים הכנעני הגדול מסוגו בעולם. המשלחת מתכננת לסיים השנה את החפירות במפעל המים. בהמשך, במסגרת פרויקט של אגף מורשת של משרד ירושלים והמורשת ורשות הטבע והגנים יפותח המקום בכדי לאפשר לקהל לרדת אל עומקו של מפעל המים.

לדברי שאול גולדשטיין, מנכ"ל רשות הטבע והגנים, "גזר הייתה בתקופה הכנענית אחת הערים החשובות ביותר בארץ ישראל וחשיבותה נמשכה לתקופה הישראלית עת בנה אותה מחדש המלך שלמה. המטמון שהתגלה בחסות רשות העתיקות, הינו הישג משמעותי, השופך אור על התרבות הכנענית בארץ ישראל לפני כ-3600 שנים ומבסס עוד יותר את מעמדו של גן לאומי תל גזר, כאתר וכפנינה ארכיאולוגית בעלי משמעות רבה בישראל".

738422101001795363377no

73842200100992432402no

738422201001087640360no

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

אולי זה מן הנפילים ?.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture