אינתיפאדת הלהבות? "לפחות מחצית מהשריפות – הצתות מכוונות"

המשטרה פרסה כוחות בשטחים פתוחים עקב הערכה כי מדובר בהצתות מכוונות, אך עדיין לא ברור אם מדובר על רקע לאומני • בינתיים, הערבים חוגגים והנתונים מלמדים: יש עליה בהצתות על ידי ערבים

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

תחילה עוד ניסו לפקפק בכך, אך כעת זה ברור. מרבית השריפות ברחבי הארץ, מקורן בהצתות מכוונות. כך גם בהערכות הרשמיות של המשטרה וכפי שאמר היום השר לביטחון פנים, גלעד ארדן: "לפחות מחצית מהשריפות הן עקב הצתות".

במשטרה אמרו אמש כי כל כיווני החקירה של ההצתות נבדקים, בהם גם על רקע לאומני. עם זאת, גורמים במערכת הביטחון הדגישו כי מוקדם לקבוע זאת. "הצתות על רקע לאומני בגדה המערבית הן מחזה שכיח, עמם מתמודדים גופי הביטחון לאורך כל השנה, אך מוקדם לקבוע אם מדובר בהצתות על רקע לאומני בגל השריפות הנוכחי", מסרו.

אז כבר יודעים שמדובר בהצתות מכוונות, רק שעדיין מחפשים את האשם. שר החינוך נפתלי בנט רמז אתמול כי מדובר בעבודה ערבית. "רק מי שהארץ לא שייכת לו מסוגל לשרוף אותה". ח"כ ענת ברקו מהליכוד כתבה: "תזכורת ראשונה – החוק למאבק בטרור גוזר עונש מוגבר בגין הצתות על רקע לאומני. תזכורת שנייה – החוק הזה הוא כבר בתוקף".

כמו כן, מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך קיים אתמול הערכת מצב יחד עם השר ארדן וגורמים בכירים נוספים, בעקבות הערכות שלפיהן כמה ממוקדי השריפות הם כתוצאה מהצתות. בסיום הדיון הוחלט לתגבר משמעותית את הנוכחות המשטרתית בשטחים הפתוחים על ידי הצבת כוחות גדולים של מג"ב. להרתיע את המציתים העלומים שהשתייכותם אינה ברורה עדיין.

בינתיים, הערבים חוגגים ברשתות החברתיות. תחילה הם הביעו את דעתם תחת כותרת משותפת "ישראל נשרפת", רק שאז החליטו הפלסטינים כי מדובר בהכרה במדינת ישראל והכותרת שונתה ל: "הציונים נשרפים". "רצו למנוע מהמואזינים במסגד אל-אקצה להתפלל, עכשיו הם נשרפים", הסביר אחד מהם כי מדובר בנקמה על חוק המואזין.

האם הפלסטינים משתמשים בשריפות כאינתיפאדה החדשה?

רשף משה אלעזרי, חוקר ההצתות הראשי בכיבוי והצלה מחוז ירושלים ויהודה, אומר בשיחה עם NRG שבשנים האחרונות גדל היקף ההצתות המכוונות על רקע לאומני לאין שיעור. את פרשת האש הוא משרטט בתחילת מבצע "צוק איתן", לפני כשנתיים. מאז לדבריו, מספר ההצתות כמעט הוכפל.

"בשנים האחרונות יש עלייה של מאות אחוזים בהצתות במזרח ירושלים ובצפונה", אומר אלעזרי. "יש מספר מוקדים קבועים, בהם ארמון הנציב, מחנה עופרית, אבו תור ופסגת זאב. עם הזמן אפשר לראות שהשיטות משתכללות. חוץ מבקבוקי תבערה, שזו השיטה הרווחת, לפעמים מדליקים אש גם בעזרת ירי זיקוקים בכינון ישיר, או שמדליקים צמיגים בוערים ומגלגלים אותם – כך שכל מה שבא במגע עם הצמיג נדלק. אם לפני ארבע שנים היו לנו 20 הצתות בשנה, בקיץ היו לנו שבועות שבהם נרשמו 20 הצתות בשבוע".

והנה המספרים: ב-2014 היו במרחב ירושלים 2,368 שריפות יער וקוצים, ברובן מדובר על שריפת קוצים (שריפה בשטחים פתוחים) כתוצאה מהצתות. בשנת 2015 עמד המספר על 2,302. במחצית הראשונה של 2016 (ינואר עד יוני), ספרו בכיבוי והצלה 2,056 שריפות יער וקוצים – עלייה של כמעט פי שניים לעומת השנים קודמות. חודש מאי היה החודש הלוהט של 2016 – לא פחות מ-1,132 שריפות קוצים נרשמו בחודש זה, רובן מהצתות.

ומדוע זה לא מתוייג רשמית כאירועי טרור? למעשה, כיבוי והצלה שחוקרים את הדליקה אינם מוסמכים לקבוע אם באירוע מסוים מדובר בהצתה על רקע לאומני. אפילו במקרה שבו זוהו בבירור ערבים שמשליכים בקבוקי תבערה לעבר שדה קוצים, החוקרים כבולים לממצאים היבשים. "גם אם זוהה ערבי כשהוא מצית אש, הוא יוכל לטעון בבית המשפט שזה נעשה על רקע מצוקה נפשית ובית המשפט יכול לקבל את גרסתו", מסביר אלעזרי, "לכן אנחנו יכולים לומר רק אם מדובר בהצתה או לא".

ברשות הארצית לכיבוי והצלה, במשטרה וגם ברשות המחוקקת מודעים לבעיה הגדולה ביותר הנוגעת להצתות על רקע לאומני: במקרים רבים המציתים כלל לא נתפסים. "לוקח חמש דקות להצית יער או בית", מודה רשף אלעזרי. "לפעמים המצית עצמו לא חייב להיות בשטח, יש שיטות להצתה מושהית, שעד שהאש נדלקת המצית עצמו כבר מרוחק קילומטרים מהמקום.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

אין עצה ואין תבונה נגד ה', אם נתבונן בדבר, על פלא הבריאה "אש"
אנו רחוקים להבין איך בוער אש, אלא אנו רגילים לכך משגרת חיינו,
אבל במצב הנוכחי אפשר להתבונן כח ועוצמת יד ה', בדבר טבע שהקב"ה הטביע בטבע מימי בראשית. יש היום טכנולגיות עצומים ואדירים בים וביבשה בארץ ובאויר להתמודד לכל תרחיש,
מטנקים עד טילי חץ וצוללות ומטוסים משוכללים ומה לא? צבא חזק וכו' וכו' אבל לעוצמת "טבע" יחסית פשוט סך הכל רוח ואש, אין לייצור האנושי אמצעים איך להתמודד, עשרות בתים נשרפו ונזקים עצומים, ואין לאל ידם להושיע….
האם בעידנו אי אפשר להמציא סכר נגד הרוח?! או נגד התפשטות האש?!
אלא להזכירך: "אין לנו על מי לסמוך אלא אל אבינו שבשמיים"
לפני מאות שנים אבותינו התמודדו עם מגפות שונות רח"ל חדשים לבקרים צרות מצרות שונות, בצר להם ביודעם שאין על מי להישען צעקו אל ה' מעומק ליבם, במשך השנים לאט לאט השתכלל העולם עם טכנולוגיות ופטנטים, עד שלהיום בחיי היום יום כמעט ואין לנו תזכורת שאנו צריכים מן המיצר לעורר לבבינו אל ה', לא ח"ו שהשריפות התרחשו בגלל זה, אבל הזדמנות להתבונן בכח ה' בודאי טוב.
ה' ישמרנו מכל מיני פורעניות.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture