פרשת הצוללות: הדמות שמאחורי הפרשה ושהודח מתפקידו לטובת המתווך הגרמני

מתברר כי מיקי גנור, המייצג את המספנה הגרמנית בישראל, מונה לתפקיד במקומו של שייקה ברקת הוותיק שהודח באופן תמוה מתפקידו - ברקת הינו הגורם שרקם עבור משרד הביטחון את עיסקת הצוללות הראשונה מול גרמניה - וכיצד משורבב גם שמו של השר יובל שטייניץ לפרשה?

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

פרשת הצוללות מסעירה מזה שבוע ימים את המערכת הפוליטית המתייצבת משני צדי המתרס ונחלקת בין ימין לשמאל באשר לשאלה בענין מידת מעורבותו של רה"מ עצמו בפרשה הגובלת לכאורה בפלילים.

מנדלבליט על פרשת הצוללות: "אם החשד יתחזק – נעבור לחקירה פלילית"

הערב חושפים העיתונאים רביב דרוקר ובן כספית, פרטים מרתקים על גורם עלום ששמו מעולם לא הוזכר בישראל כמי שקשור למערכת הביטחונית ואשר לו השפעה ניכרת על אופן רכישת הצוללות של מדינת ישראל מגרמניה שהחל עוד בשנות ה-80.

את הצוללות הראשונות רכשה מדינת ישראל מגרמניה בשנות השמונים כחלק ממחווה שביקשה הממשלה הגרמנית לגלות כלפי מדינת היהודים. או אז דרך כוכבו של שייקה ברקת שנחשב היה לדמות הירואית בחיל האוויר במהלך מלחמת ששת הימים. ברקת היה זה שרקם את פרוייקט הצוללות הראשון של ישראל כמו גם את הקשר הישראלי גרמני, עד אשר הפך ל'איש החזק' והמכריע בתחום.

אותו שייקה ברקת הודח מתפקידו במפתיע ב-2009 לטובת מיקי גנור המיוצג ע"י עו"ד דוד שמרון המשמש גם כפרקליטו האישי של רה"מ.

בן כספית ודרוקר מציינים כי ברקת בן ה-82 ממלא פיו מים ומסרב להתייחס לגוף הפרשה, אך משיחות עם מקורביו נודעו להם הפרטים הבאים:

"ב-2009 הגיע מפקד חיל הים צ'ייני לביקור בגרמניה ותואמה לו ארוחת ערב עם מנכ"ל המספנה. הוא הגיע בשעה איחור וכבר בהליכה לקראתנו הוא לפתע אומר 'שוב ברקת? מה הוא עושה כאן?'.

"המנכ"ל אמר לו שאני האיש שלהם, בדיעבד הסתבר לי שזה היה האיתות הראשון. באזור מאי-יוני 2009 הגיע אותו מנכ"ל לביקור בישראל. תואמה לנו פגישה עם מפקד חיל הים. אנחנו עומדים להיכנס לפגישה – המנכ"ל, פקיד בכיר במשרד הביטחון ואני, אבל לפתע בא אלינו אבריאל בר יוסף, תא"ל לשעבר בחיל הים ואומר לנו – מפקד חיל הים לא יקיים את הפגישה אם ברקת יעלה. היינו בהלם. הפקיד הבכיר אמר – מה זה השטויות האלה? בוא נעלה! המנכ"ל הגרמני אמר שבלעדיי הוא לא עולה אבל אני ויתרתי ועזבתי את המקום.

אחרי הפגישה המנכ"ל התקשר אליי נסער, היינו מאוד קרובים והוא סיפר לי מה היה. בפגישה היו מפקד חיל הים ואבריאל בר יוסף. צ'ייני אמר לו שאם ברקת ימשיך להיות הנציג של המספנה הגרמנית אז לא יוזמנו יותר צוללות ממנה. אני אזמין מהצרפתים. צ'ייני הוסיף שהנציג של המספנה צריך להיות מיקי גנור.

מהפגישה אצל מפקד חיל הים המנכ"ל נלקח ישירות לירושלים לפגישה אצל שר האוצר החדש, יובל שטייניץ. המנכ"ל סיפר לי אחרי הפגישה שבפגישה אצל שטייניץ ישבו גם אבריאל בר יוסף ומיקי גנור, 'האיש הזה מטורף', אמר לי המנכ"ל. 'אתה יודע מה אמר לי האיש של צ'ייני? שהוא רוצה 5%'. המנכ"ל התייחס למיקי גנור. אני בכלל לא הכרתי את מיקי גנור, באותו ערב בארוחת ערב במלון שרתון לכבוד המנכ"ל ישב לידי אדם שלא הכרתי. שאלתי אותו מיהו והוא אמר שהוא מיקי גנור.

בלילה פגשתי שוב את המנכ"ל הגרמני והוא הגיע חיוור ואמר שמפקד חיל הים שוב הבהיר לו שאם גנור לא יחליף את ברקת, לא יוזמנו יותר צוללות מהמספנה הגרמנית. אני אמרתי למנכ"ל שהוא צעיר ויש לו קריירה שלמה לפניו ואני מוכן לוותר".

תגובת מפקד חיל הים לשעבר, אלי מרום:

התנגדתי נחרצות לרכישת צוללת שישית בעת שמיקי גנור היה נציג המספנות ואף שלחתי מכתב שמתנגד לרכש זה למקבלי
ההחלטות העוסקים בנושא. במהלך כל שירותי לא קיבלתי אף החלטה לרכש מהמספנה אותה ייצג מיקי גנור. ההפך הוא הנכון . כל שאר הטענות הן מכלול של השמצות בעוד שהשיקול הבטחוני הוא היחיד שעמד ועומד לנגד עיניי".

תגובת השר יובל שטייניץ:

"לא זכורה לי הפגישה המדוברת. אדגיש, כי מעולם לא ידעתי על תפקידיהם של ברקת או גנור כמתווכים בעסקות רכש מול מערכת הביטחון, דבר שאליו נחשפתי לראשונה רק עם הפרסומים בכלי התקשורת בימים האחרונים. תמיכתי החד משמעית בהתעצמות חיל הים בספינות ובצוללות ידועה מזה כעשרים שנה".

תגובת אבריאל בר יוסף, באמצעות עורך דינו:

"למר בר יוסף לא זכור כלל שהשתתף אי פעם בפגישה אצל מפקד חיל הים עם מר פרייטאג. בכל מקרה, אין שחר לטענה שדרש שמר ברקת לא ישתתף בפגישה. בשום פגישה אחרת גם לא דרש ולא שמע מישהו אחר דורש את החלפת הנציג הישראלי".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture