נתניהו וליברמן מתריעים: "חוק ההסדרה יגרור אותנו לבית הדין הפלילי בהאג"

בסביבת רה"מ מזהירים, כי קידום החוק עלול לדחוף את הנשיא אובאמה בשילהי כהונתו למהלך חד צדדי נגד ישראל במוסדות האו"ם • מאמצים להשגת פיתרון שיהווה חלופה ל"חוק ההסדרה" הצפויה לעלות לקריאה שניה ושלישית בעוד כשבועיים

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

הערב נחשפים פרטים חדשים מהדיון הארוך בקבינט שהחל אמש בשעות הערב המוקדמות ונמשך אל תוך הלילה, דיון שחלק ניכר ממנו עסק בפינוי הצפוי של היישוב עמונה וביצירת דרכים שימנעו את הצורך בהעברתו של 'חוק ההסדרה' השנוי במחלוקת בקריאה שניה ושלישית במליאת הכנסת.

'הארץ' שמצטט 2 מהנוכחים בישיבה שביקשו לשמור על עילום שם, בשל האיסור החל במסירת פרטים מתוך דיוני הקבינט באמצעי התקשורת, מציג תמונה מעניינת של הדין ודברים שניהלו ראש הממשלה ושר הביטחון ליברמן מחד, מול השרים בנט ושקד וכמה שרים מסיעת 'הליכוד' שביקשו לקבל הבהרות.

חילוקי הדעות בין הצדדים גברו במיוחד על רקע דבריהם של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ושל המשנה שלו לענייני משפט בינלאומי רועי שיינדורף שהבהירו כי העברת החוק תגרור את הפלסטינים לתביעות נגד ישראל בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג.

בישיבה עצמה נשמעו סקירות מפי מנדלבליט, ממלא מקום היועץ לביטחון לאומי יעקב נגל ושל יועצו המדיני של רה"מ יונתן שכטר. בהמשך הדיון ניתן רשות הדיבור בפני כל אחד מהשרים שחש צורך לברר, לדרוש תשובות וכו'.

מנדלבליט ושיינדורף ציינו את העובדה כי בימים אלו התובעת בבית דין בהאג דו"ח ביניים להליך ה"בדיקה המקדמית" שהיא מקיימת, שבסיומו תודיע אם ביה"ד יפתח בחקירה נגד ישראל או לא, בדו"ח הביניים מפרטת התובעת שורה של נושאים עליהם נתנה את הדעת במהלך ה'בדיקה' בניסיון לברר אם ישראל אכן ביצעה פשעים מול הפלסטינים, בדו"ח זה מקבל נושא ההתנחלויות "מקום של כבוד".

יועציו של נתניהו העלו סברה נוספת ממנה חוששים בישראל בחודשים האחרונים, והוא כי הנשיא אובאמה ינצל את ימי הדמדומים של סיום כהונתו, ימים בהם אין הוא מחוייב לאיש, ו'יבוא חשבון' עם רה"מ על ידי קידום מהלך אנטי ישראלי באו"ם.

ללא קשר לחשש מפני כוונותיו הנסתרות של אובאמה, בישראל התקבל מידע כי הפלסטינים עצמם מעוניינים לקיים הצבעה על החלטה נגד ההתנחלויות במועצת הביטחון כבר בשבועות הקרובים. אם הדבר אכן יתרחש, תהיה ישראל זקוקה לווטו של הנשיא האמריקאי כדי לסכל את היוזמה, מהלך שכבר אינו נראה כמובן מאליו".

השרים בנט ושקד הביעו זעם במהלך הישיבה על היועץ המשפטי לממשלה מנדנבליט שגורר רגליים כהגדרתם ואינו טרח לבחון לעומק את החלופות השונות שעלו עד כה ל'חוק ההסדרה' מה שמציג את הרושם כי היועץ פועל משיקולים פוליטיים טהורים ולא ממניעים מיקצועיים. השר בנט כיוון את דבריו ל"חוק נכסי נפקדים" וליוזמה להקמת "טריבונל" על בסיס המודל הקפריסאי שזכה להכרה מהאו"ם, יוזמות שכבר עומדים על הפרק שבועות ארוכים אך היועה"מ טרם מיצה את הנושא.

השר בנט עליו הופעל לחץ במהלך הדיון אמר, כי אין מצידו כל בעיה לקבל חלופות ל'חוק ההסדרה', אך מי יתקע לידי כי יוזמות אלו לא יתקעו על ידי יועצים משפטיים למיניהם בתואנות שאין בינם לעובדות מאומה.

לסיום סכמו הצדדים, כי על קיום דיון נוסף בזמן הקרוב כשעד אז ייבדקו החלופות שהוצעו 'לחוק ההסדרה', רה"מ אמר בדיון כי "אני לא שלם עם חוק ההסדרה אבל זה כבר יצא לדרך – החוק יכול להעיר מישהו באו"ם ותתקבל החלטה שפוגעת במדינת ישראל".

בישיבת סיעת "ישראל ביתנו" היום בכנסת, אמר שר הביטחון ליברמן כי הוא מאמין שעד מחר היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט ייתן תשובה היכן עומד המתווה החלופי של נכסי הנפקדים סמוך לעמונה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture