שינוי קיצוני במזג האוויר: היכונו למערכה חורפית סוערת במיוחד

אחרי ימים של יובש, על פי החזאים, הסערה המתקרבת תשלים את כמות המים החסירה • הלילה כבר קיים סיכוי לגשם, אך עיקר הסערה תפרוץ מחר בשעות הצהריים • התחזית המליאה, ההסברים של מומחי האקלים, וההערכות לקראת הסערה בגוף הכתבה

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

משיב הרוח ומוריד הגשם: להגדיר את מזג האוויר ששרר בישראל בשבוע האחרון כ"קיצי", לא יהיה נכון בגלל הקור והרוחות. אך אם נתייחס רק למרכיב הגשם, הרי שעדיין לא התחיל החורף. ממחר בשעות הצהריים, על פי תחזית מזג האוויר המעודכנת, החורף יבוא ובמלוא עוצמתו.

תחזית מזג האוויר:

על פי הדיווח האחרון של השירות המטאורולוגי הישראלי, הלילה: מעונן חלקית. יתכן גשם קל בצפון הארץ ובמרכזה. מחר: לרוב מעונן ותחול ירידה בטמפרטורות. ינשבו רוחות חזקות וייעשה אביך בעיקר בדרום. ברוב הארץ צפויים גשמים מקומיים. יתכנו סופות רעמים בודדות. בלילה הגשם יתחזק בצפון ולאורך החוף וייפסק בשאר האזורים. חשש קל לשיטפונות בנחלי מדבר יהודה וים המלח.

ביום חמישי: ממטרים מלווים בסופות רעמים יחידות בעיקר בצפון הארץ ומישור החוף. ינשבו רוחות חזקות ובדרום הארץ יתחוללו סופות חול מקומיות. חשש מהצפות במישור החוף הצפוני. אחה"צ הגשם יתפשט למרכז. תחול ירדה נוספת בטמפ ויעשה קר מהרגיל. ביום שישי: מעונן וקר. גשם יוסיף לרדת מהצפון ועד לצפון הנגב. חשש מהצפות במישור החוף ולשיטפונות בנחלי מדבר יהודה וים המלח. בשעות הערב הרוחות והגשמים ייחלשו בהדרגה. שבת קודש: מעונן עם עליה קלה בטמפרטורות. בשעות הבוקר במישור החוף סיכויי לגשם מקומי קל.

החורף מתקצר, אך גשום יותר

החזאי הבכיר אורי בץ עוסק כבר 47 שנים בתחום חיזוי מזג האוויר, אך העיד כי זכור לו רק מקרה אחד דומה. "יש לנו כאן כמה פרמטרים שהם בפירוש חסרי תקדים", הסביר. "12 ימים עם לחות נמוכה בצורה קיצונית וטמפרטורות נמוכות, זה נתון מפתיע. ביום רביעי הרוחות תתחזקנה אבל הפעם הן לא יהיו מזרחיות, אלא יהפכו לדרום מערביות וצפויות להגיע למהירות שתנוע בין 70 ל-100 קמ"ש. ביום רביעי יתחיל לרדת גשם שיהפוך לסוער במיוחד ביום חמישי, ושלג צפוי לרדת בחרמון וייתכן שאפילו הפסגות הגבוהות בהרי הגליל ייהנו מפתיתי שלג".

עוד הוסיף בץ כי הטמפרטורות יהיו נמוכות וקיים חשש לשיטפונות בנחלים והצפות בערים, בעיקר בצפון הארץ ובמרכזה. "כמות הגשם שתרד ביומיים, יכולה להגיע ל-80 מ"מ – כמות שהיא כמעט זהה לכל מה שהפסדנו בנובמבר", אמר.

An ultra orthodox Jewish woman holds an umbrella on a rainy winter day in the ultra orthodox neighborhood of Meah Shearim in Jerusalem. December 5, 2013. Photo by Yonatan Sindel/Flash90 *** Local Caption *** ?????? ????? ???? ??? ????? ???? ??? ????? ???

פרופ' ברוך זיו, מומחה אקלים מהאוניברסיטה הפתוחה, חיזק את דבריו של בץ והוסיף כי אירועים כאלו הם נדירים בארצנו. אירוע דומה ובולט במיוחד התרחש בשנת 1962 ובשש השנים האחרונות התופעה הפכה לשכיחה יותר.

"היסטורית, אחרי נובמברים מאוד יבשים, הגיע בהרבה מאוד מקרים אירוע גשם רציני", אמר. "האירוע הראשון שאני ממש זוכר מילדותי היה ב-62', שאחרי נובמבר יבש מאוד, בא גשם מאוד רציני בגליל. מעבר דומה היה גם לפני שש שנים, ב-2010, בזמן אסון הכרמל. אני חושב שהגשם פגש את הגצים האחרונים של השריפה בכרמל. באותם ימים חיפה קיבלה כמות אדירה של 200 מ"מ בתוך יומיים, הרוחות העזות והגלים הגבוהים שהיו במשך שלושה ימים, גרמו לנזק עצום בחופים, לגבעות הכורכר, לנמל תל אביב ואפילו למתקני חוף באילת". פרופ' זיו הוסיף כי גם בנובמבר 2013 היה יובש קיצוני ורוחות עזות ובעקבותיו, הגיע אירוע השלג הגדול שגרם לתושבים רבים בהרי הגליל, הגולן וירושלים להיות נצורים בעירם.

"אז יש פה מסורת ולפי התחזיות, גם הפעם צפויה לנו סערת גשמים רצינית", סיכם זיו. "אבל מדאיג לראות שבעוד בעבר אירועים כאלה היו נדירים יחסית, הפעם היו לנו שלושה כאלה עוד לפני שהגענו לסוף העשור, ואני מתכוון בעיקר לאירועי היובש. זה אומר שיש כאן מגמה של התקצרות החורף. יש כל הזמן עדויות לכך שהחורף מתקצר וזאת דוגמה מאוד קיצונית שמצביעה על הדבר הזה. הגשמים העיקריים מגיעים מאוחר, ואנחנו נשארים עם הסתיו יותר זמן. המשמעויות הן כלכליות, בעיקר לחקלאים שנאלצים להמשיך להשקות למשך תקופות ממושכות יותר".

לגבי המשך העונה הוא אומר: "בשנת 2010 סיימנו עם בצורת למרות הסערה, ובשנת 2013 הגשמים נמשכו עד מרץ-אפריל והזינו את מקורות המים. המסקנה החשובה מכל הסיפור הזה היא שגם אם לאחר תקופת יובש מגיע בדצמבר אירוע גשם יפה – זה עדיין רחוק מלהעיד על אופיה של העונה. אנחנו לא יכולים לדעת, ומניסיוני יש מצבים מעטים שאפשר לסמוך על תחזיות עונתיות".

חשש מהפסקות חשמל:

חברת החשמל נערכת לשינוי הצפוי במזג האוויר החל מיום רביעי, 30.11, למשך סוף השבוע ומתריעה מראש כי תקופת היובש החריגה של החודשים האחרונים, יחד עם האבק והפיח אשר הצטברו בשבוע האחרון על רשת הולכת החשמל בעקבות גל השריפות, בשילוב עם הגשם הראשון עלולים לגרום להפרעות באספקת החשמל. עם רדת הגשם הראשון, השילוב של המים עם האבק והפיח שהצטברו על רשתות החשמל עלולים לגרום לתקלות בקווים על אף עבודות התחזוקה הרבות שביצעה החברה כהכנה לחורף שכללו שטיפות קווים, גיזום עצים ופיתוח הרשת.

An Ultra Orthodox Jewish man crosses a street in the ultra orthodox neighborhood of Meah Shearim on a stormy day. December 21, 2012. Photo by Yonatan Sindel/Flash90 *** Local Caption *** ??? ???? ????? ?????? ????? ???? ??? ???? ????

חברת החשמל ערוכה באופן מלא לקראת החורף, כלל צוותי עבודה לתיקונים וציוד כבד הכולל במות הרמה ומנופים ליציאה מידית לשטח. נציין כי לאחרונה התבצע תיאום והידוק הקשר עם רשויות מקומיות , גורמי החירום וגורמים ממשלתיים נוספים. בנוסף, חברת החשמל מתגברת בימים אלו את מוקדי השירות 103.

חברת חשמל מבקשת להדגיש כי על אף ההיערכות המקדימה הנרחבת, הרוחות העזות הצפויות עלולות לגרום לקריסת עצים, פגיעת ענפים וחפצים שונים ברשתות החשמל ולגרימת נזק שיגרום להפסקות באספקת החשמל. מחברת החשמל מבקשים מהציבור להיות סבלניים וערניים ולדווח מידית על חוטי חשמל קרועים או נזקים אחרים לרשת החשמל. במקרה של פגיעות ברשת החשמל, קריעת חוטים או כל מפגע אחר, הציבור יכול לפנות לחברה דרך מרכזי השירות 103, יישומון חברת החשמל, דף הפיסבוק, אתר האינטרנט של החברה, שירות הודעות מסרון למספר 0557000103.

בחברה שבים וקוראים לציבור לשמור על כללי בטיחות בסיסיים: אין לגעת בחוטי חשמל קרועים עקב סכנת התחשמלות- ולדווח על כך מידית למרכז השירות 103 או למוקד משטרת ישראל 100, או באמצעות האפליקציה של חברת החשמל בטלפון הסלולארי או בעמוד הפיסבוק של חברת החשמל. בחברת החשמל מבקשים מהציבור להסיר ולפנות מגגות או ממרפסות חפצים העלולים לעוף בעקבות משבי הרוח החזקים ולפגוע במעופם בקווי חשמל סמוכים. אם מבחינים בעצים או עמודים שאינם יציבים ועלולים ליפול, או ענפים שעלולים לגעת בחוטי חשמל, יש להודיע למוקד העירוני 106 או למרכזי השירות 103 של חברת החשמל.

חורף בריא!

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture