ועדת הכנסת הצביעה פה אחד בעד הסרת חסינותו של ח"כ גטאס

ועדת הכנסת החליטה להיענות לבקשת היועץ המשפטי לממשלה ולהמליץ למליאת הכנסת להסיר את חסינותו של ח"כ באסל גטאס, ובכך לאפשר למשטרה לערוך חיפוש ומעצר במסגרת חקירתו בחשד להברחת טלפונים סלולריים ומכתבים מוצפנים לשני אסירים ביטחוניים

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

ועדת הכנסת הצביעה פה אחד בעד הסרת חסינותו של חבר הכנסת באסל גטאס (הרשימה המשותפת). החלטת הוועדה טעונה אישור של מליאת הכנסת, שתקיים מחר דיון בעניין. ח"כ גטאס הודיע ליו"ר הכנסת כי לא יתייצב לדיון היום בוועדה, אך אין בכוונתו לוותר על חסינותו מרצון. במהלך הדיון אמר המשנה ליועמ"ש רז נזרי כי התגבשה נגד גטאס תשתית ראייתית.

״התרת המעצר לא אומרת בהכרח שיעצרו אותו", הסביר נזרי במהלך הדיון בוועדה, "אבל ניתן יהיה לנקוט נגדו גם בחלופות אחרות שנגזרות מהאפשרות למעצר״. לדבריו, ״הבקשה כאן חריגה, אבל הסיטואציה והנסיבות חריגות לא פחות. יש בעינינו תשתית ראייתית מוצקה לחשדות. המשטרה מנסה להשלים את החקירה, שעדיין לא הושלמה. כדי שניתן יהיה להשלים את החקירה ולקבל את מלוא התמונה צריך להסיר את שתי העכבות – חסינות ממעצר וחסינות מחיפוש ולהחליט אם להעמיד לדין את ח״כ רטאס״.

באופן תקדימי, ועדת הכנסת בראשותו של ח"כ יואב קיש התכנסה בהתאם לבקשת היועץ המשפטי לממשלה על מנת לדון בהסרת חסינותו של ח"כ באסל גטאס בשל כוונת המשטרה לבצע מעצר וחיפוש. בתום דיון והצבעה, אישרה הועדה את הסרת חסינותו של ח"כ גטאס. הסרת החסינות תתבצע בכפוף להצבעה במליאה שתתקיים בהמשך.

יו"ר הועדה, ח"כ יואב קיש מסר: "ח"כ גטאס ביצע פיגוע ביחסי ערבים יהודים, בייש את הכנסת ופגע בחסינות חברי הכנסת – אלמנט משמעותי בדמוקרטיה הישראלית. מעבר לטיפול הפלילי, אני קורא לרשימה המשותפת להתנער ולהקיא את ח"כ גטאס ולקבוע גבולות מוסריים ברורים".

יו"ר הכנסת, יולי (יואל) אדלשטיין, אמר במליאה: "לפני זמן קצר סיימה ועדת הכנסת לדון בהסרת החסינות של חבר הכנסת גטאס. הוועדה התכנסה היום לאור פנייתו של היועץ המשפטי לממשלה אליי, הבוקר, לכנס את הוועדה בדחיפות כדי לאפשר את המשך פעולות החקירה לאור החשדות החמורים. חסינותו של חבר הכנסת הוסרה, כדי לאפשר חיפוש ומעצר.

"הסרת חסינות של חבר כנסת איננה דבר של מה בכך. מתן חופש פעולה לנבחר ציבור הוא מאבני היסוד של הדמוקרטיה ולחם חוקו של חבר הכנסת, כדי לאפשר לו למלא את תפקידו ללא מורא וללא מגבלות. ככל הידוע, ועל פי היועץ המשפטי לממשלה, קיים כבר עתה "בסיס ראייתי מוצק ואיתן נגדו" לביצוע עבירות פליליות. לכן, יש לראות את הדברים בחומרה יתירה.

"החסינות היא כלי בשירות הדמוקרטיה; אבל אל לאייש מאתנו לנצל אותו לרעה. ביום הזה, מחובתו של כל אדם ישר היושב כאן, ללא הבדלי השקפה, לומר ללא סייג: אין מקום בבית הנבחרים למי שפועל כנגד מדינת ישראל. זהו קו אדום, חד, חלק וברור. אני מחזק את גורמי אכיפת החוק וקורא להם לסיים את החקירה בהקדם"!.

ח"כ גטאס אמר הבוקר כי ייאבק על חפותו בבית המשפט. בראיון לרדיו אשמס המשדר מנצרת, אמר גטאס כי המשטרה ומערכת אכיפת החוק מנהלות נגדו קמפיין של הסתה והכפשה, והתעקש שלא ביצע פשע או עבירות נגד ביטחון המדינה, שכן לטענתו נגישותו לאסירים היא מטעמים הומניטריים.

"מתחילת הפרשה, המשטרה רומסת את זכויותיי ומונעות ממני ניהול הליך הוגן ומכובד על ידי הדלפת פרטי החשדות באופן לא הוגן ומגמתי שאפשר לכלי התקשורת ולפוליטיקאים, לרבות חברי וועדת הכנסת, להחל במסע רדיפה בבית משפט שדה שנוהל נגדי. כל זאת, בטרם הוזמנתי לחקירה ובטרם נחקרתי", אמר גטאס.

חבר הכנסת הוסיף כי "גם לאחר שהתייצבתי לחקירה כמקובל ועניתי על כל השאלות של החוקרים במשך ארבע שעות, המשיכה המשטרה לנהל את הפרשה באמצעות כלי התקשורת ובאמצעות מתן אפשרות להכפשות תוך פגיעה בכבודי ובזכותי להליך הוגן". לדבריו, תוצאותיו של הדיון שיתקיים היום בוועדת הכנסת ידועות מראש ולכן לא יתייצב לדיון. עם זאת, הוא מדגיש כי הוא לא מוותר על חסינותו מרצון.

העונש המצטבר מהעבירות בהם נחשד גטאס עשוי להגיע ל-15 שנות מאסר במצטבר. גטאס נחשד בשלב זה בשלוש עבירות עיקריות: חשד לקשירת קשר לביצוע פשע, מרמה והפרת אמונים ועבירה על פקודת בתי הסוהר – הכנסת חפץ אסור.

במשטרה יודעים שגטאס לא ביצע את העברת הטלפונים בעצמו. ככל הנראה היה מי שרכש את הטלפונים הסלולאריים, פתח להם את הקווים, והעביר אותם לגטאס. נבדקת האפשרות שגטאס קיבל תמורה עבור הכנסת הטלפונים ולכן מייחסים לו גם קשירת קשר לביצוע פשע. העונש המירבי על עבירה זו הוא שבע שנות מאסר.

כנבחר ציבור חשוד גטאס בעבירה של מרמה והפרת אמונים, שהן עבירות שיכולות להתבצע על ידי עובדי ציבור המחזיקים בידיהם כוח רב, המנצלים את מעמדם ואת הסמכות שניתנה להם כעובדי ציבור. העונש המירבי על עבירה זו הוא שלוש שנות מאסר.

כמו כן חשוד גטאס שהפר שני סעיפים בפקודת שירות בתי הסוהר בדבר הכנסת חפץ אסור. הראשון קובע אוסר הכנסה של "חפץ אסור שבשל טיבו או מהותו הכנסתו לבית הסוהר, העברתו לאסיר או העברתו מאסיר לאדם אחר, עלולה לסכן חיי אדם או לפגוע בבריאותו, להביא לגרימת חבלה חמורה לאדם, לפגוע בביטחון המדינה או לסייע לבריחה מבית הסוהר, וכן חפץ שביכולתו לייצר חפץ כאמור" והסעיף השני אוסר העברת "ציוד בזק כמשמעותו לפי חוק התקשורת". העונש המירבי על עבירה זו הוא חמש שנות מאסר.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture