במקביל לעמונה: בג"ץ עצר פינוי ערבים משטח יהודי

שוויון בפני החוק? אותו השופט שהפיל את מתווה עמונה אסר לפנות בית ערבי שנבנה על אדמה של יהודים • אריה קינג: "היד שאתמול חרצה את גורלו של היישוב עמונה, חתמה שעות ספורות לפני כן החלטה שונה לגמרי" • משפטן: ההבדל הוא שטחי - הביקורת מוצדקת

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

בית המשפט העליון עצר ביום שלישי האחרון, יום בלבד לפני ביטול מתווה עמונה­ ופינוי היישוב, פסק דין של בתי המשפט המחוזי והשלום בירושלים אשר הורו לערבים בשכונת בית חנינא במזרח ירושלים להתפנות מבתיהם כיוון שהשטחים שייכים ליהודים.

השופט שעצר את הפינוי, יורם דנציגר, שהינו גם חבר הרכב השופטים שדחה את 'מתווה עמונה', קבע בפסק הדין כי הבתים שעליהם לפנות הנם "בתי המגורים היחידים שלהם לפיכך משמעות הפינוי היא השלכתם לרחוב".

באתר NRG מזכירים כי נשיא בית המשפט המחוזי בירושלים אהרון פרקש קבע בפסק דין קודם כי קרקעות בשכונת בית חנינא במזרח ירושלים שייכות ליהודים, אשר בניהם ביקשו באחרונה להשיב אותם לידיהם. נשיא בית המשפט המחוזי הוציא אף צו פינוי המורה לערבים להתנות ולהשיב את הקרקע לבעליה היהודים.

הערבים היושבים בקרקע הגישו ערעור לבית המשפט העליון בטענה כי אם יתפנו יושלכו לרחוב מאחר ואין להם עוד בתים ובטענות נוספות לגבי טיב המסמכים אשר בידי היהודים, טעונת אותן דחה המחוזי. עוד ביקשו הערבים אשר יושבים בנכס שלא כדין לעצור את ביצוע צו הפינוי עד להחלטת בית המשט העליון בעניין הערעור.

למרות הדמיון לכאורה של המקרה המדובר לפינוי היישוב עמונה, קיבל בית המשפט העליון את בקשתם, ובהחלטה של השופט דנציגר הורה לעצור את הפינוי עד לקבלת פסק דין. החלטתו של דנציגר התקבלה בטענה כי משמעות הריסת המבנים "צעד בלתי הפיך שיגרום להם נזק אדיר".

"אין חולק כי למשיבים הזכות לממש את זכותם הקניינית כפי שנקבעה בפסק הדין וכי ככלל הצד הזוכה בפסק הדין רשאי להינות מזכייתו אף אם הוגש ערעור", קבע השופט דנציגר בהחלטתו. "עם זאת, שעה שמדובר בנזק בלתי הפיך, מאזן הנוחות נוטה לטובתם". השופט אף דחה את דרישת היהודים לתשלום עבור השימוש באדמותיהם.

אריה קינג, חבר מועצת עיריית ירושלים, הגיב בחריפות לפסק הדין וטען כי בית המשפט מפלה את האוכלוסייה היהודית בישראל. "היד שאתמול חרצה את גורלו של היישוב עמונה, ידו של דנציגר חתמה שעות ספורות לפני כן, החלטה שונה לגמרי. מדובר במקרה של ערבים שפלשו ובנו שתי מבנים לא חוקיים על אדמה יהודית שרשומה אצל פקיד הסדר המקרקעין, וזאת בערעור לאחר ששתי ערכאות שונות, פסקו שעל הפולשים הערבים להתפנות", אמר קינג.

Jerusalem City Council member Aryeh King pose for a picture at the home of the new Israeli settlers in the East Jerusalem neighborhood of Silwan, in Jerusalem on October 22, 2014, Nine new Jewish settlers families purchased two apartments buildings at the East Jerusalem neighborhood of Silwan and move into the apartments overnight on October 20. Photo by Yonatan Sindel/Flash90 *** Local Caption *** ???? ???? ???? ???? ??? ????? ???? ??????? ???? ??????? ????????
אריה קינג. צילום: פלאש 90

כמו כן, קינג לא מבין מדוע היחס בין המקרה המדובר בבית חנינא לבין עמונה מקבל יחס שונה בבית המשפט. "אני מזכיר שבעמונה נושא קביעת הבעלות לא הגיע לדיון משפטי כלל. בהתייחס לנימוקיו ולמסקנתו, הרי שהחלטתו של גנציגר אתמול להתנגד למתווה עמונה, מבלי להתייחס לאותם הנימוקים שמצא לנכון להתבסס עליהם בהחלטתו במקרה דנן, הרי שאין עוררין שהמדובר בשפיטה סלקטיבית ובררנית לפי מוצא העותרים המבקשים ואפלייה אנטי-יהודית מסיבות של אג'נדה פוליטית שמאלנית".

משפטן המומחה בהליכי בג"ץ הסביר כי "ערכאת העליון אינה דנה בשאלה הקניינית 'של מי הקרקע', למעשה בג"צ לא הכריע למי שייכת הקרקע בעמונה אלא קבע כי מאחר והמדינה אמרה שקרקעות שלא ניתן להסדיר יש לפנות, אזי יש לפנות את עמונה. במשפט האדמות במזרח ירושלים, בניגוד לעמונה, הוכח כי האדמות שייכות ליהודים.

"הביקורת נגד השופט דנציגר מוצדקת מאחר והמדינה עצמה אמרה שאפשר להסדיר את מתווה עמונה ואף הוגשה בקשה לבג"ץ לעכב את הפינוי עד מתן פסק דין בעניין המתווה שכן יווצר מצב לפיו התושבים יתפנו ללא פתרון ויוותרו ללא קורת גג ובית המשפט דחה. מבקריו של השופט דנציגר אומרים כי שיקול 'זריקת המפונים לרחוב' נלקח בפסק הדין באשר לערבים במזרח ירושלים ולא באשר ליהודי עמונה, וזוהי ביקורת משמעותית".

עם זאת המשפטן מסביר כי "באופן שטחי ניתן להצדיק את ההבדל בין פסיקת דנציגר בעניין בית חנינא לבין הפסיקה בעניין עמונה, בכך שבעמונה מדובר בהליכים שמוצו, בעוד שבבית חנינא הערעור תלוי ועומד. אולם למעשה כאשר מדובר בהליכים מקבילים לעניין עמונה העוסקים בעניינים תכנוניים, אורך הרוח שנוקטים בתי המשפט וההבנה למצוקת התושבים, גדולים הרבה יותר".

לחצו כאן לסיקור נרחב מפינוי עמונה באתר JDN: הדיווחים, הסרטונים, התמונות והמאבקים עד לפינוי הסופי

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

הבג"ץ שקרן!

מישהו חשב אחרת?!
טיפש אבו מאזן שמבקש מדינה פלסטינית…

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture