תושבי בית אל מול משרד רה"מ: "אל תפנה את בתי האולפנה"

ראש הממשלה החליט להעתיק את המבנים בשכונת בתי האולפנה ותושבי בית אל שובתים רעב. שר הביטחון הבטיח שההעתקה תתבצע במועד אך נתניהו עדיין בוחן היבטים שונים

כתבות נוספות בנושא:

אורח בחתונה שיחק: 5 פצועים בהם שלושה בינוני מפיצוץ נפץ באולם בב"ב
מזג אוויר סוער: גשם, שלג, סופות רעמים וקר מהרגיל • התחזית
מרהיב: נד מים תועד מול חופי הים בישראל - רגע לפני הגשם • צפו
ליד היישוב החרדי: ערבים פוגעים בארכיאולוגיה מימי בית ראשון

תושבי בית אל מתקהלים בשעה זו מול משרד ראש הממשלה במחאה על כוונתו להעתיק את בתי האולפנה שבבית אל ממקומם. המפגינים, שחלקם שובתים רעב בימים האחרונים, נושאים שלטים הקוראים לנתניהו לאשר את חוק ההסדרה שאמור לעלות להצבעה בכנסת ביום רביעי הקרוב.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בוחן אפשרות להעתיק את חמשת בתי גבעת האולפנה. "במקום כל בית שיועתק", הבטיח נתניהו, "ייבנו עשרה מבנים חדשים ביהודה ושומרון". זאת בכפוף לאישור היועץ המשפטי לממשלה, יהודה ויינשטיין.

בנוסף, ביקש נתניהו מויינשטיין שימצא פיתרון כיצד המקרה הנוכחי של גבעת האולפנה לא יהווה תקדים משפטי בסיטואציות דומות. אם היועץ לא ימצא פתרון, או לחילופין לא יאשר את הבנייה, אומרים בלשכת נתניהו שלא יהיה מנוס מחוק ההסדרה שעולה להצבעה ביום רביעי בכנסת.

יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, אמרה כי היא מברכת על כוונתו של ראש הממשלה לבצע את החלטת בג"ץ בעניין שכונת האולפנה. "אני מקווה שכוונתו גם תעמוד במבחן המעשה", אמרה. אבל זה לא הכל. כדי להצדיק את תפקידה, היא גם היתה צריכה להשתלח במתיישבים: "הבטחתו של נתניהו לבנייה נוספת בבית-אל היא מתן פרס למתנחלים פורעי החוק בשטחים, ועידוד לביצוע עבירות נוספות. ראש הממשלה מנחית מכת מוות לתהליך המדיני, מוביל להקמת מדינה אחת, וחושף את ערוותה המדינית של ממשלת האחדות עם קדימה".

ח"כ מיכאל בן ארי (האיחוד הלאומי) אמר כי רק אם גבעת האולפנה תהפוך להיות 'עמונה השנייה', נתניהו, בג"ץ והפרקליטות יבינו את המסר. "אם יהיה פינוי מרצון, בתי יהודה ושומרון יקרסו כמו מגדל קלפים", אמר.

תושבי המאחזים השובתים רעב בירושלים דוחים את הבטחת ראש הממשלה לבנות כפיצוי על הריסת השכונה, וקוראים לציבור להצטרף אליהם במאבק להעברת חוק ההסדרה.

שכונת האולפנה בבית אל הוקמה על קרקע פלסטינית פרטית – לכן קבע בג"ץ שלא ניתן להסדיר את מעמדה ויש לפנות את המתנחלים ולפרק את המבנים. בג"ץ גם דחה את בקשת המדינה לדחות את ביצוע המהלך. בעקבות כך סבורים שרים רבים, ביניהם שר המדע דניאל הרשקוביץ, שרת התרבות לימור לבנת והשרים ארדן וסער שיש לחוקק חוק שיקבע פיצוי כספי למי שיוכיח בעלות על הקרקע וישהה את הפינוי עד החלטת בית משפט בתביעת הבעלות.

"העתקה תבוצע במועד"

מלשכתו של שר הביטחון אהוד ברק נמסר כי "ביישוב בית אל יש מקום שאליו אפשר להעביר את מבנה האולפנה, על פי כל סיכום כפי שיקבע. בנוסף, ניתן להרחיב את הבנייה בבית אל בעשרות מבנים נוספים ביותר מדרך אחת. הגורמים המקצועיים ממשיכים לטפל בסידורים הטכניים הנדרשים להעתקה והיא תבוצע במועד".

תנועת השטח מטות ערים הגיבה בתדהמה  על מתווה נתניהו לפיה שכונת האולפנה "תועתק" לשטח צבאי. במיוחד זעמו במטות ערים על טענת נתניהו בדבר "חיזוק ההתיישבות", וכינו זאת "אחיזת עיניים".

"לצערנו מדובר באחיזת עיניים עצומה", אמרו במטות ערים. "נתניהו אומר שאם יפנו את השכונה בבית-אל ועל כל בית יבנו 10 בתים במקום אחר, יהיה בכך משום חיזוק ההתיישבות. אנו מזועזעים. תיכף הוא יגיד גם, שאם נפנה את כל היהודים בחברון ובמקום זה נבנה להם בתים בפתח-תקווה – הדבר יהווה חיזוק ההתיישבות".

בתנועת מטות ערים הזכירו, שאדמות המדינה הינם 25% לכל היותר, מאדמות יהודה ושומרון. לכן אם נתניהו יפנה את תושבי שכונת האולפנה לשטח הצבאי, רק משום שהשכונה שלהם אינה על אדמות מדינה, יהווה הדבר נסיגה בפועל, מבחינה משפטית, משטח עצום ביהודה ושומרון שאינו מוגדר כאדמות מדינה. "המשמעות היא שנתניהו שוקל ברגעים אלו נסיגה מ-75% מיהודה ושומרון".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture