מחאות בטורקיה ומאות אסירים פלסטינים שובתים רעב • סיכום חדשות החג

ההפגנות נערכו במחאה על תוצאות משאל העם שהעניק לארדואן סמכויות בלתי מוגבלות. בישראל פתחו מאות אסירים ביטחוניים בשביתת רעב בהנהגת בכיר פתח מרואן ברגותי

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

משאל העם שהתקיים אתמול בטורקיה לא עומד בסטנדרטים האירופאים, כך טענו הערב (שני) בארגון זכויות אדם משאל העם והשינויים שנעשו לקראת סיום ספירת הקולות בקלפיות היו בעייתיים. בנוסף, במדינה צפויים לדון בהארכת תקנות החירום במדינה, אשר נכנסו לתוקף לאחר ניסיון ההפיכה במדינה בקיץ האחרון. דובר הקרמלין, דימיטרי פסקוב, אמר כי "יש לכבד את ההחלטות שקיבלו תושבי טורקיה וכי מדובר בהצבעה שהיא עניין פנים מדינתי".

כזכור, לאחר קבלת תוצאות משאל העם, אשר הפך את נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן לשליט כמעט כל יכול, התקיימו הפגנות רבות ברחבי המדינה. מיליוני מתנגדיו של הנשיא יצאו למחות נגד תוצאות משאל העם, כאשר הם חמושים בסירים וכלי מתכת עליהם תופפו ושלטים המוחים נגד הפיכתו של ארדואן ל"סולטן". כאשר עשו זאת, הם נתקלו בתומכיו של הנשיא, שיצאו לחגוג את הניצחון. ארודאן עצמו פנה לבנות בריתה של טורקיה, ובעיקר למדינות האיחוד האירופי, שהתנגדו מאוד לחיזוק כוחו ואף מנעו משרים בממשלתו לקיים עצרות באירופה, ואמר כי הוא "מצפה מבנות בריתנו לכבד את תוצאות משאל העם".

ארדואן ציין כי "לא כל התיקונים בחוקה שאושרו במסגרת משאל העם, ייכנסו לתוקף באופן מיידי, חלקם ייכנסו לתוקף רק בנובמבר 2019". לדבריו, במסגרת השינויים, תילקח בחשבון האפשרות להחזיר את עונש המוות למדינה. "ביצענו שינוי היסטורי כאשר 25 מיליון אנשים תמכו בהחלטה", אמר במסיבת עיתונאים שקיים במעונו הרשמי, "משאל העם סגר את הדלת בפני התערבות צבאית בענייני הממשלה". הוא הסביר כי "בפעם הראשונה בהיסטוריה של הרפובליקה אנחנו משנים את שיטת השלטון שלנו באמצעות שינויים אזרחיים וזה דבר משמעותי".

נמשכת המתיחות בין ארה"ב לצפון קוריאה: סגן נשיא ארצות הברית מייק פנס הנמצא בימים אלה במהלכו של ביקור בן עשרה ימים באסיה, ביקר היום בבסיס צבאי סמוך לקוריאה הצפונית באזור מפורז בין שתי קוריאה הצפונית לקוריאה הדרומית. הוא אמר בראיון כי "בפיונגיאנג צריכים להבין שגישתו של ממשל טראמפ תהיה שונה מאלו של הממשלים הקודמים. אנחנו עומדים לנטוש את המדיניות הכושלת של נקיטה בסבלנות, ונכפיל את המאמצים שלנו כדי להביא ללחץ על קוריאה הצפונית, כדי שזו תחל במשא ומתן". הוא הוסיף: "התקווה שלנו היא שנוכל לפתור את הבעיה הזו בצורה שקטה".

בסוף השבוע האחרון, קוריאה הצפונית ביצעה ניסוי כושל בטיל בליסטי, כך על פי גורמים בצבא קוריאה הדרומית. בהודעת משרד החוץ של המדינה נכתב כי ניסיון השיגור מאיים על העולם כולו. בנוסף, בהודעה הם הזהירו מפני נקיטת פעולות ענישה כלפי קוריאה הצפונית, במידה וזו תבצע פרובוקציות נוספות, כמו ניסויים גרעיניים או שיגור טילים לטווח ארוך.
נציגים מצבא ארצות הברית הוסיפו כי הטיל אשר הצפון קוריאנים ניסו לשגר מחופה המזרחי של המדינה, התפוצץ כמעט במקום ולא המריא לגובה. גורם אמריקאי נוסף, אשר התבקש להישאר בעילום שם, אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי הם מעריכים שהטיל הכושל ככל הנראה לא היה טיל בליסטי בין יבשתי.

בבתי הכלא בישראל פתחו 700 אסירים ביטחוניים בשביתת רעב ללא הגבלת זמן, מהלך שהוביל בכיר פתח מרואן ברגותי. דרישתם העיקרית היא ששב"ס יתקין באגפים טלפונים ציבוריים, בדומה לטלפונים שמותקנים עבור אסירים פליליים. כמו כן דורשים האסירים מהצלב האדום להשיב נוהל של שני ביקורים בחודש של בני משפחות האסירים. בנוסף דורשים להאריך את זמן הביקור מ-45 דקות לשעה וחצי בכל פעם וכן שיותר אחת לרבעון להצטלם עם בני משפחותיהם.

בישראל נערכים להקמת בית חולים שדה מחוץ לכלא קציעות, כדי למנוע פינוי לבתי חולים אזרחיים, ובשב"ס מבטיחים כי "השובתים ייענשו".

במקביל עשרות אלפי פלסטינים יצאו היום לצעדות בהן הביעו הזדהות עם שביתת הרעב בה פתחו האסירים ביטחוניים בצעדה שנערכה בכיכר המרכזית ברמאללה השתתפו אלפים במהלכה נאם גם חבר הכנסת אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת) והביע הזדהות עם "מאבקם הצודק של האסירים".
חבר הכנסת סעדי אמר כי "מטרתנו היא לא רק שיפור תנאי המעצר של האסירים אלא שהם ישוחררו. צעדים אלה, כולל שביתת הרעב בבתי הכלא הם תגובה להתנכלות ולמדיניות הפשיסטית בתוך בתי הכלא". לדבריו שירות בתי הסוהר (שב"ס) מנהל קמפיין יחסי ציבור כדי לרצות פוליטיקאים כמו השר לביטחון פנים, גלעד ארדן ושר הביטחון, אביגדור ליברמן, כדי לקדם גיוס של סוהרים נוספים.

גם בחברון יצאו אלפים להפגין הזדהות עם האסירים שפתחו בשביתת רעב. בצעדה השתתף חבר פתח עבאס זכי שאמר כי "על העם כולו לרדת לרחובות כדי להשיג חופש, כבוד וחירות לאסירים שעומדים איתן נגד הכיבוש הישראלי".

בעזה יצאו גם כן לרחובות וקראו להזדהות מלאה עם האסירים בתוך הארץ ומחוצה לה וכן לחטיפת חיילים ישראלים כדי לבצע עסקאות חילופי שבויים לדבריהם.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture