עושים סוף: 6 תלמידים נהרגו בחמשת השנים האחרונות בטיולי בתי הספר

מבקר המדינה מתח ביקורת על התנהלות משרד החינוך בנושא בטיחות בטיולים, והועדה לביקורת המדינה מגלה: רוב המלצותיו לא יושמו. יו"ר הועדה רוני בר און: מנהלת הטיולים שהוקמה בעקבות האסון בנהרים איבדה מעצמאותה, והמשרד איננו מקיים את נהליו שלו-עצמו

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

הועדה לביקורת המדינה דנה ביום רביעי האחרון בנושא בטיחות בטיולי בתי הספר, בתשלומי ההורים על טיולים אלו, בפיקוח המשרד על נהלי הבטיחות ובהכשרות בטיחות לרכזי-טיולים. מהדיון עלה כי רוב התמונה הקשה בטיולים שתיאר מבקר המדינה בדו"ח שלו לפני כשנתיים וחצי – לא תוקנה עד היום.

 ע"פ מסמך שהכין מרכז המידע והמחקר של הכנסת רק 10% מכלל הטיולים נבדקים ע"י צוות הפיקוח של משרד החינוך, ב-80% מכלל בתי הספר אין כלל רכז טיולים כמתחייב, חברי הועדה הבודקת אירועי בטיחות לא מונו ע"פ הנהלים של משרד החינוך ולמורים אין הכשרה מספקת לנושא הבטיחות בטיולים.

בחמש השנים האחרונות אירעו ששה מקרי מוות של תלמידים בטיולים, מתוכם 3 טביעה באגמים. יו"ר הועדה, ח"כ רוני בר און (קדימה) אמר כי "מערכת החינוך צריכה לכבד את הפיקדון שההורים הפקידו בידיה, ועל הבטיחות להיות בראש סדרי העדיפויות של המשרד. ילד שאבד הוא אסון נורא להוריו ולמשפחתו – וחובה לצמצם ככל האפשר אסונות כאלו בעתיד. גם המשטרה צריכה לתת דעתה, על ההיבטים הפליליים ברשלנות המורים או המנהלים".

 אבנר אביבי, שבנו אביתר בן ה-13 טבע במהלך טיול של ישיבת חורב בירושלים, טען כי בטיול התרחשו מחדלים בטיחותיים רבים, המסלול שבוצע לא היה מה שהוצג להורים, הצוות לא השתתף בחיפושי אחרי הילד הנעדר והכניסה לאתר המים הייתה ללא אישור ההורים וללא אישור משרד החינוך. לדבריו, כבר שנה לפני הטביעה, טבע ילד בן 16 מבי"ס "אורט" בירושלים ומשרד החינוך הסתיר את דו"ח האירוע ממשפחתו. אביבי הדגיש כי עד היום אף מורה או מנהל לא שילם על מחדליו או כישלונותיו למרות מות תלמידים בטיולים. לדבריו, משרד החינוך הבטיח לעשות שימוע לקראת פיטורי מנהל "חורב"  – אך עד היום לא ביצע שימוע כזה. אביבי קרא למשרד להחזיר את הנוהל בו כל מורה חותם כי קרא את חוזר המנכ"ל בעניין הבטיחות בטיולים ולהכניס את הנושא לתוכנית הלימודים.

 מנכ"לית משרד החינוך דלית שטאובר הדגישה כי בטיחות התלמידים היא בראש מעיני השר, המשרד אסר כניסת תלמידים לאתרי מים, ומעתה לא תמונה ועדת בדיקה שלא ע"פ הנהלים. אריה מור, מנהל אגף הביטחון טען כי הוגדלו מספר הביקורות ונערכות השתלמויות בנושא למורים ומנהלים, ואילו אלי שיש, מנהל אגף של"ח הוסיף כי נאסר על בתי הספר לצאת עם מדריך שאיננו מאושר ומוסמך.

 אביטל אפל מארגון "בטרם" הפועל למניעת תאונות ילדים ציינה כי מדי שנה נהרגים בישראל 144 ילדים עד גיל 18 בממוצע, וקראה להקים מאגר נתונים ממוחשב שיזהה מקומות בעייתיים מבחינה בטיחותית. לדבריה, מאגר שכזה יאפשר למוסדות חינוך להימנע מכניסה למקומות מסוכנים – גם אם הם מאושרים. כדוגמא, היא הביאה את פארק המים בקיבוץ חפץ חיים, שם אירעו שש תאונות קשות במשך שנתיים וחצי.

 יו"ר הועדה רוני בר און הטיל על מנכ"לית משרד החינוך להשיב על המלצות מבקר המדינה והוא יקיים בנושא דיון מעקב בעוד שלושה חודשים. בר און ציין עוד כי מימון הטיולים לא צריך להיות ע"ח ההורים –  אך למרות המלצות ועדות מקצועיות בעניין, המשרד טרם מקדם שינוי בעניין.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture