הרב חיים וידאל: לא ניתן לתבוע רופא שהתרשל, ונולד תינוק בעל מום

"לא ניתן לתבוע רופא שהתרשל – ולא הזהיר אם שייוולד לה תינוק בעל מום", כך טוען הרב חיים וידאל אב-בית-דין לממונות ברבנות הראשית בירושלים, בניגוד לפסיקת שופט בית המשפט העליון אליעזר ריבלין אך בדומה להחלטת הכנסת שאישרה חוק המגן על רופאים מתביעות בגין מום מולד

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית חוק המגן על רופאים מפני תביעת פיצויים אזרחית עקב רשלנות רפואית, מהורים לתינוקות שנולדו עם מום מולד או גנטי. החוק אמנם בניגוד לפסיקתו האחרונה של שופט בית המשפט העליון אליעזר ריבלין, שפסק כי הורי ילד בעל מום יוכלו לתבוע פיצוי שיכסה את הוצאות גידולו ומלוא צרכיו למשך כל חייו, אך הוא עצמו לא יוכל לעשות כן. ואולם, מתברר שפסק הלכה שפורסם בשבוע שעבר בשנתון ההלכתי "תחומין" – חולק על פסיקת בית המשפט העליון – ופוטר את הרופא-המיילד גם מתשלומים להורים.

"אין מקום לתביעה בגין "הולדה בעוולה" המוגשת על ידי הקטין עצמו, וביחס לתביעה דומה שתוגש על ידי ההורים – נראה שלכל היותר ניתן יהיה לחייב את הרופא בדיני שמיים, אבל לא בדיני אדם", כך כותב הרב חיים וידאל, אב-בית-דין לממונות ברבנות הראשית בירושלים. לדברי הרב וידאל, " אם רופא התכוון לתת תרופה או זריקה למטרת ריפוי, אבל טעה בזיהוי התרופה או במינונה, וכתוצאה מכך נגרם נזק לחולה – חלק מהפוסקים כתבו שהדבר אינו נחשב לשגגה, והרופא חייב בדיני אדם; ואחרים סבורים שמדובר בספק – שכן הרופא התכוון לרפא את החולה ולא להזיקו.

לכל הדעות, שכחה של רופא – כגון ששכח לתת את הטיפול התרופתי הדרוש בזמן – אינה נחשבת לפשיעה, והרופא פטור בדיני אדם. וודאי שכאשר הרופא שכח מחמת עומס בעבודה, או כאשר נתוני החולה או הממצאים הרפואיים שלו נתחלפו שלא באשמתו, שהרופא פטור אפילו בדיני שמים ודינו כאנוס". הרב וידאל מוסיף עוד ש"כאשר הרופא פעל בהתאם לשיקול דעתו והתברר שטעה, והחולה ניזוק, יש לפטור את הרופא אפילו בדיני שמיים. כי ניתנה לרופא רשות לרפאות, ובכלל זה להפעיל שיקול דעת מקצועי כמיטב יכולתו, ואם אחר כך ניזוק החולה, הרי הוא אנוס".

עם זאת, מדגיש הרב וידאל, כי "אם יתקבל חוק מתאים, שיחייב ממון במקרה זה אף בדיני אדם, תכיר ההלכה בחוק זה ותעניק לו משמעות במקרים מסוימים". הרב וידאל מציע כי המחוקק יחייב את קופות החולים לממן פיצויים להורים שנולד להם ילד פגוע. הפיצוי ישולם רק כאשר הרופא התרשל, לפי קביעת בתי הדין או בתי המשפט, ובמקרים אלו יוטל התשלום על קופות החולים המעסיקות את הרופאים.

בנוסף, מציע הרב וידאל שהרופאים יפרישו ממשכורתם בכל חודש לרכישת פוליסת ביטוח, שתממן את תשלום הפיצויים במקרה שיחויבו לשלמם. לדבריו, "הצעה זו – מצד אחד שומרת על נורמות של צדק חברתי שכבר קיימות במדינת ישראל, ומצד שני נותנת פתרון הולם לבעיה, שתשרת גם את הציבור וגם את ציבור הרופאים".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

משהו כאן לא מובהר כראוי:
יש להבדיל בין תינוק שנולד בעל מום, לבין מום שניתן היה למנוע. תינוק שסבל מחוסר חמצן בלידה, ונותר משותק – הוריו לא יוכלו לתבוע את הרופא? במקום שברור שהייתה רשלנות רפואית, והרופא יכול היה למנוע וכו' ודאי שיש מקום לתבוע.

כל זאת מבלי להתחשב בעובדה שהכל בידי שמים ותביעה לא תעלה ולא תוריד.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture