הטורטית שברה את ברגותי. לא את שאר המחבלים

אם המטרה בהפצת התיעוד בו נראה רב המרצחים שובר את שביתת הרעב בגלל חטיף הייתה להביא לסיום השביתה, הרי שמטרה זו נכשלה: פחות מ-50 אסירים הפסיקו את השביתה מאז פורסם הסרטון לפני כשבוע

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

התיעוד בו נראה מנהיג שביתת הרעב של האסירים הביטחוניים, מרואן ברגותי, שובר שביתה ואוכל בסתר בתאו לא גרם להפסקת השביתה אצל אסירים רבים, כפי שקיוו השר לביטחון פנים גלעד ארדן ובכירי השב"ס.

על פי דיווח באתר NRG, שבוע מאז פורסם הסרטון ופחות מ-50 אסירים בלבד הפסיקו את השביתה, ככל הנראה ללא קשר לסרטון. 850 אסירים עדיין מתמידים בשביתתם. השר ארדן ובכירי השב"ס היו בטוחים שיש להם קלף מנצח ביד נגד שביתת הרעב של האסירים הביטחוניים, אך התבדו.

כזכור, בשב"ס הצליחו לתעד את מנהיג השביתה, המחבל מרואן ברגותי, כשהוא שובר את שביתת הרעב ואוכל בסתר בתאו בכלא קישון, לשם הועבר לצורך בידוד מכלא הדרים עם תחילת השביתה. הסרטון כלל שני קטעים: קטע אחד בו נראה ברגותי אוכל עוגיות וקטע שני בו הוא נראה אוכל חטיף טורטית ולאחר מכן מנסה להוריד את עטיפת החטיף באסלה.

ארדן ובכירי השב"ס היו משוכנעים שפרסום הסרטון יגרום לאסירים רבים להרגיש מרומים ומנוצלים על ידי ברגותי והם יפסיקו את השביתה. אלא, שבפועל זה לא קרה והתיעוד של ברגותי שובר את השביתה בתאו לא סחף את האסירים הביטחוניים. ביום בו פורסם הסרטון שבתו 894 אסירים. היום, שבוע לאחר פרסום הסרטון, עדיין שובתים 850 אסירים. כלומר, במהלך שבוע שלם מאז פרסום התיעוד הפסיקו את השביתה 44 אסירים בלבד.

על פי ההערכה, גם אלה ששברו את השביתה הפסיקו את השביתה ללא קשר לברגותי, שכן השביתה החלה עם 1,314 אסירים ועד לפרסום הסרטון ירד המספר ל-894. כלומר, 420 אסירים הפסיקו את השביתה עוד בטרם פורסם התיעוד. מטבע הדברים, בשביתת רעב שכזו יורד מספר השובתים ככל שעוברים הימים.

//www.jdn.co.il/news/israel/834507

ביום שישי דווח בעיתון אלחיאת כי ישראל והרשות הפלסטינית מנהלות בימים האחרונים משא ומתן חשאי לסיום שביתת הרעב, זאת לפני "יום הנכבה" שיצוין ביום שני הקרוב, ה-15 במאי. הסיבה לדחיפות היא ששביתת הרעב עלולה לגרום לזעם ביו"ש ובשני הצדדים מעוניינים למנוע הידרדרות במצב הביטחוני.

אם המשא ומתן שמתנהל על פי הפרסום לא יצלח, השביתה המתמשכת של האסירים הביטחוניים עלולה להתנגש עם תקופת הרמדאן, שידועה כתקופה נפיצה במיוחד ורגישה מבחינה ביטחונית. ב-27 למאי, בעוד שבועיים בדיוק, יחלו מיליוני מוסלמים – ערבים ישראלים ופלסטינים – את הצום השנתי, וכוחות הביטחון נערכים כמדי שנה להתחממות פוטנציאלית במצב הביטחוני. שביתת הרעב עלולה לחמם עוד את השטח שמראש נמצא בתקופה נפיצה במיוחד.

במקביל לדיווח על מו"מ שמתנהל כבר, אמר השר לענייני אסירים ברשות הפלסטינית, עיסא קראקע, כי יש "סיכוי טוב" לשיחות – אפילו בשעות הקרובות. הדיווח טרם זכה לאישור כלשהו מצד שירות בתי הסוהר, שהבהירו מספר פעמים בשבועות האחרונים כי אינם מוכנים למשא ומתן עם האסירים על תנאי כליאתם.

 

גורמים בשירות בתי הסוהר אמרו השבוע לחדשות 2 כי לא רק ברגותי הוא שדואג להזין את עצמו הרחק מעיני שובתי הרעב האחרים, אלא לא מעט אסירים ביטחוניים אחרים שובתי רעב אוכלים בסתר וצורכים בעיקר מאכלים עתירי אנרגיה ומכילים מלחים וסוכרים שאותם דאגו להכין מראש ולהסתיר אותם בתאיהם – הרחק מעיני הסוהרים.

גורמי מודיעין נוספים אמרו השבוע לחדשות 2 כי ברחוב הפלסטיני מתחילה להסתמן השפעה מסוימת מתחת לפני השטח, בעיקר בקרב תומכי אבו מאזן, שבטוחים כי התיעוד הוא "מתנה משמיים" עבור יושב-ראש הרשות הפלסטינית. עוד סבורים הגורמים כי הסרטון עלול להוות "מכת מוות" לשאיפותיו של ברגותי, שמעוניין להחליף את אבו מאזן בתפקידו ביום מן הימים.

שלשום נודע כי בשירות בתי הסוהר (שב"ס) נענו בחיוב לפניית הצלב האדום ואישרו בקשתם לערוך בדיקה בהתייחס לתנאי כליאתו של רב המחבלים, האסיר מרואן ברגותי. בימים הקרובים תתואם הפגישה מול נציגי הארגון לפיה יגיעו נציגיו לכלא קישון, שם שוהה ברגותי בתא 201, וזאת כדי לבחון את תנאי כליאתו. בשב"ס אישרו את הפרטים והבהירו: "לא הייתה כל סיבה להתנגד לבקשה כשמדובר בבדיקת נציגי הצלב האדום לגבי תנאי הכליאה".

אתמול נפגשו נציגי הצלב האדום עם ברגותי, שמוביל את שביתת הרעב, אך אלו סירבו לחשוף פרטים על מצבו לאור השביתה הממושכת. במהלך השביתה חשבו בשירות בתי הסוהר איך ניתן להזין בכפייה את האסירים , אם יהיה בכך צורך. לאור התנגדות ההסתדרות הרפואית לאפשר לרופאים ישראלים לבצע את ההליך, נשקלה האפשרות להביא רופאים מחו"ל, רעיון שבהסתדרות הרפואית דחו בשאט נפש וכינו אותו "הזוי ולא ישים".

למרות הפרסום בעיתון הלונדוני באופן רשמי ישראל לא הודתה כי היא מנהלת משא ומתן שכזה. ביום ראשון, לאחר חשיפת התיעוד של ברגותי, אמר השר לביטחון פנים גלעד ארדן כי "השביתה הזו היא פוליטית ולא על תנאי האסירים. היא נוגעת אך ורק על מעמדו של ברגותי בתוך הכלא ומחוצה לו לקראת היום שאחרי אבו מאזן. אותו רוצח, ברגותי, מקבל לצערי סיוע מכלי תקשורת בעולם. הוא מתחזה למנדלה ומציג עצמו כמי שדואג לתנאי האסירים". ארדן אמר כי אחד הקווים המנחים בשביתה הוא "אנחנו לא מנהלים משא ומתן עם מחבלים".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture