בגלל נתניהו? מנדלבליט מקדם ענישה נגד מדליפי חקירות

מדליפי חומרי חקירה יועמדו לדין פלילי? בלשכת מנדלבליט רוצים להרחיב את הענישה נגד מדליפים, ולדברי המשנה ליועמ"ש גם עיתונאים שפרסמו את המידע צפויים להיחקר. לצד זאת, מקדמים במשרד המשפטים חוק שיאסור פרסום חומרי חקירה גולמיים

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

לשכת היועץ המשפטי לממשלה מקדמת הנחיה לפיה מדליפים מחקירות יטופלו במקרים רבים יותר בכלים פליליים. כיום הרוב המכריע של ההדלפות מטופלות באופן משמעתי, ובלשכת היועץ המשפטי רוצים להחמיר את הסנקציות על מי שעשוי לשבש הליכים.

המשנה ליועץ המשפטי, רז נזרי, אמר את הדברים היום (שלישי) בכנס לשכת עורכי הדין באילת, והוסיף כי ההנחיה מונחת על שולחנו של מנדלבליט והוא יבחן אם לאשרה. לצד זאת, מקדמים במשרד המשפטים הצעת חוק למניעת פרסומים מראש.

ההנחיה נוגעת לאנשי משטרה, פרקליטות ובתי המשפט, שנחשפים לחומרי החקירה, כאשר כיום זו עבירה שבה מטפלים באופן משמעתי בלבד. לפי נזרי, "מדובר בטיוטה של הנחיה שאותה עומד לקבל היועמ"ש ועוסקת בכלי הפלילי העומד לרשות המדינה כדי לפעול נגד המדליפים".

לדבריו, החקירה תתמקד במדליפים עצמם, אבל במסגרתה עשויים להיחקר גם עיתונאים שפרסמו את המידע, או שתיגבה מהם עדות. נזרי הדגיש כי הרשויות יידעו לאזן בין החיסיון העיתונאי לבין צורכי החקירה, ורק במקרים חריגים יזומן עיתונאי לחקירה. על פי ההנחיה המסתמנת, חקירות בעניין הדלפות ייפתחו במקרה שההדלפה גרמה נזק מובהק שפוגע באינטרס ביטחוני או בחיי אדם; במקרה שנחשפו שיטות פעולה או מקור מודיעיני בשל ההדלפה, ובמקרה שפרסום המידע שיבש חקירה בצורה מהותית.

גורם המעורה בנושא אמר כי הכוונה היא לא לחקור עיתונאים, אלא אם הפרו צו איסור פרסום ועברו עבירה. הגורם הוסיף כי במקרים שאינם חריגים, יתמקדו גורמי אכיפת החוק בניסיון לאתר את המדליפים בבדיקת עובדי הציבור שנחשפו למידע שדלף, בין היתר באמצעות פוליגרפים או בדיקת פלטי התקשורת שלהם.

במקביל מונחת לפתחה של שרת המשפטים איילת שקד הצעת חוק למניעת פרסומים מחקירות מראש. לפי הצעת החוק, חל איסור לפרסם כל חומר חקירתי גולמי דוגמת עדות במשטרה או בדיקות פוליגרף, עד שהוא מוצג בבית המשפט, או בכפוף לאישור שופט.

בחודש ינואר השנה הודיע מנדלבליט כי משרדו יחל לגבש הנחיה שעניינה התמודדות עם הדלפות בעיתונות, זאת בסמוך להדלפות מחקירת ראש הממשלה נתניהו. מנדלבליט אמר אז כי "מטרתה של ההנחיה שמתגבשת היא להתמודד עם תופעת ההדלפות, על ידי הרחבה מסוימת, גם אם זהירה, של מדיניות האכיפה כלפי אלה המוסרים מידע שאסור בגילוי". לדבריו, "אין לי טענה לתקשורת, שעושה את מלאכתה. הכוונה היא למי שנהנה מאמון, ומועל באמון זה".

המשנה ליועמ"ש הוסיף כי ההנחיה מתייחסת למקרים שבהם פרסום חומרי החקירה עשוי לשבש את המשכה, או פוגע פגיעה חמורה בחקירות ביטחוניות ובחקירות פליליות. נזרי אמר את הדברים בכנס בהמשך לדבריו של חבר הכנסת דודי אמסלם (הליכוד), שציין כי הוא מקדם הצעת חוק שלפיה אנשי משטרה יעברו בדיקות פוליגרף במקרים שבהם יודלפו חומרי חקירה במהלך חקירות מתנהלות.

בחודש ינואר אמר מנדלבליט כי להדלפות מחקירות יש פוטנציאל של פגיעה באינטרסים חיוניים, ולכן ישנו אינטרס ציבורי לאכוף עבירות בהקשר זה. עם זאת, מנדלבליט הוסיף כי "מן העבר השני, נקיטה בצעדים פליליים בקשר להדלפות היא דבר מורכב. ראשית, בטרם נקיטה בצעד כזה, יש להביא בחשבון את הצורך להגן על זכות הציבור לדעת ועל חופש העיתונות, שהם עקרונות יסוד במשטר דמוקרטי".

לדברי מנדלבליט, "הצורך באיזון זה הוביל את התביעה להפעיל עד כה מדיניות זהירה ומצמצמת בכל הנוגע לחקירת הדלפות. יחד עם זאת, אחרי שנדרשתי לדברים, ובין היתר בחנתי אירועים שונים שבהם הובאו לפתחי תלונות על הדלפות, מצאתי כי ישנם מקרים שבהם לא ניתן להשלים עם הנזקים הטמונים בתופעה. על כן, ואף שמדיניות האכיפה בעניין זה צריכה להמשיך להיות זהירה ומצמצמת, מצאתי שיש מקום להרחיבה במידת מה".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture