Haim Zach / GPO

פייק ניוז: נתניהו היה בפאניקה בפגישה עם פוטין?

האם "פרבדה" הרוסי הוא עיתון שנחשב לשופרו של פוטין? כך לפחות דיווח אתמול העיתון ידיעות אחרונות, בעוד ידיעה שהציגה את נתניהו כנכשל. העיתון המתחרה, ישראל היום מפרסם היום כי כתבי פרבדה, אינם יכולים אפילו להכנס לקרמלין...

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

בעמוד השער של עיתון ידיעות אחרונות אתמול, הופיעה ידיעה, המבוססת של טור פרשנות שפורסם באתר פרבדה הרוסי, שתיאר את פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא רוסיה פוטין, ככישלון.

וכך נכתב בכתבה: "לפי עדי ראייה לחלק הפתוח של השיחות, ראש ממשלת ישראל נשמע נרגש ולפרקים אף קרוב לפאניקה", טוען העיתון "פרבדה" במאמר המתאר את הפגישה. העיתון נחשב לשופר הממשל הרוסי, ועל פי בכיר לשעבר במערכת המדינית־ביטחונית, מקור התיאור בקרמלין. לדברי הבכיר, סביר שפוטין עומד מאחורי הקביעות הקשות מבחינת ישראל.

"למרות מצבו הרגשי של נתניהו, המנהיג הרוסי נותר רגוע", ממשיך ומתאר העיתון. "פוטין אמר כי 'איראן היא בעלת ברית אסטרטגית של רוסיה במזרח התיכון', אך הוסיף כי 'גם ישראל היא שותפה חשובה עבור רוסיה באזור', וציין כי מוסקבה מביאה בחשבון את האינטרס הביטחוני של מדינת היהודים".

"הסיוט של נתניהו התגשם משום שפוטין דחה את איומיו", נטען בעיתון. המאמר מדגיש כי נתניהו נכשל בניסיון לשכנע את פוטין – ולפי הכותבים רוסיה תמשיך לפעול לחיזוק מעמדה של טהרן באזור. "ישראל לא יכולה ללמד את הקרמלין כיצד על מעצבי המדיניות הרוסית לבסס את מדיניותה במזרח התיכון. רוסיה תמשיך לחזק ולהעצים את השפעתה של איראן באזור מול בתי המלוכה הערביים שמנסים, יחד עם ישראל, להקים ברית צבאית בנוסח נאט"ו שמקבלת את מרותם והנחיותיהם של האמריקאים".

המסקנה של הבכיר הישראלי, שנחשף בעבר לכל המגעים בין נתניהו לפוטין, היא שעל אף איומי ראש הממשלה לפגוע באיראנים – בתקופה הקרובה נהיה עדים להתבססות של איראן בסוריה, לחיזוק משטר אסד ולהמשך התחמשות חיזבאללה.

בעיתון מדגישים כי בטענות הישראליות יש ממש: "על פי מומחים, נתניהו לא מאוד מגזים כשהוא מדבר על תוכניותיה של טהרן להרחיב את השפעתה במזרח התיכון כולו. ב־22 באוגוסט הגיע לביירות סגן שר החוץ של איראן וקיים שם שיחות עם נסראללה. למחרת הוא התקבל אצל ראש ממשלת לבנון שאמר: 'ישראל והטרור הם שני האיומים העיקריים שלבנון והמזרח התיכון כולו עומדים מולם'" – עד כאן הציטוט מתוך ידיעות אחרונות.

בעיתון המתחרה, ישראל היום, לעגו היום לפרסום הידיעה. "דוברי רוסית רבים צחקו אתמול כפי שלא צחקו זמן רב, כשראו שהחשיפה מסתמכת כולה על טור פרשני ב"פרבדה", אותו כינה שיפר בהערכה "שופרו של פוטין". סביר להניח שיותר ממיליון יהודים יוצאי בריה"מ החיים בישראל, לא היו נופלים בפח שאליו נפל שיפר", כתב בטור דעה אריאל בולשטיין. לפניכם ציטוטים מתוך הכתבה שלו:

ובכן, אי שם בשנות ה־80 של המאה הקודמת, "פרבדה" עדיין היה שופר השלטון הסובייטי, ככל העיתונים שראו אור במדינה הקומוניסטית ההיא. מאז חלפו כמעט שלושים שנה, שבמהלכן נפל השלטון הקומוניסטי, בריה"מ התפרקה והמשטר ברוסיה השתנה. בעקבות השינויים איבד "פרבדה" באחת את מקומו עוד בראשית שנות ה־90, והפך לביטאון המפלגה הקומוניסטית, זאת שנמצאת כיום באופוזיציה לשלטון פוטין. העיתון הקומוניסטי איבד כל קשר לבעלי ההשפעה והידרדר למעמד ביטאון מפלגתי, המספק לקוראיו הבטחות לניצחון הקרוב של הקומוניזם ברוסיה ובעולם כולו, ומאשים את ארה"ב ואת כוחות האימפריאליזם בכל חוליי העולם.

אולם, שיפר לא מצא את ה"מקור" לחשיפתו בעיתון המודפס, אלא באתר בשם זהה, שאין לו קשר לעיתון "פרבדה", ולעומתו אפילו העיתון הקומוניסטי היום ייראה עיתון מכובד. מדובר באתר צהוב, שמתמחה בתיאוריות קונספירציה, מקושר ללאומנים הקיצוניים ונגוע באנטישמיות גלויה. האתר הזה פרסם טור פרשני של כותב בשם איידין מכטייב, שמתיימר לנתח את מה שהוא מגדיר כ"משולש היחסים רוסיה – איראן – ישראל". אגב, החבר מכטייב כותב על נושאים רבים ומשונים; העורכים באתר מסווגים את כתיבתו כ"טורי דעה" ולא כידיעות חדשותיות.

האמת היא שהחבר מכטייב צריך להודות לשיפר. עד עכשיו לא ידעו על קיומו, והנה זכתה דעתו הפרטית ל"חשיפה" בינלאומית! אף עיתונאי רוסי משורה ארוכה של כותבים בכירים שעמם שוחחתי, לא הכיר את שמו של מכטייב. כשהזכרתי שפרשן בכיר בעיתון ישראלי מבסס על הגיגיו "חשיפה" ומציג אותו כ"שופרו של פוטין", פרצו כולם בצחוק גדול. הם הגדירו את הטור כ"שטות מצוצה מן האצבע".

כדי להמחיש זאת, כדאי לדעת של"פראבדה" המודפס וכן לאתר האינטרנטי אין נציגים ב"פול" הנשיאותי, או בשמו האחר "פול קרמלין" – קבוצת עיתונאים מאמצעי תקשורת מרכזיים המסקרים את הנשיא פוטין ורשאים להתלוות אליו לפגישות מדיניות ואחרות. והנה, מי שלא יכול להיכנס לקרמלין כונה ב"ידיעות" "שופרו של פוטין".

לשם ההגינות, נציין כי איידין מכטייב אפילו לא טוען בטורו שיש לו מקורות שמסרו (או יכלו למסור) לו מה התרחש בפגישה בין מנהיגי ישראל ורוסיה. בעל הטור יודע שאין לו מקורות בסביבת נשיא רוסיה, וגם קוראיו יודעים זאת, חוץ משיפר. ראו מה מכטייב כותב: "לפי עדי ראיה לחלק הפתוח של השיחות, נתנינו היה יותר מדי נרגש, ולעתים אף קרוב לפאניקה". מהו אותו "חלק פתוח"? מדובר בפתיחה טקסית – חמש דקות או קצת יותר שכללו הצהרות רשמיות של נתניהו ופוטין ושודרו לכל העולם.

את המאמר ששיפר ציטט, פרסם מכטייב בבוקר 25 באוגוסט, כיממה ומשהו לאחר פגישת פוטין־נתניהו. למחרת כבר האשים את ציר מולדובה־אוקראינה בקשירת קשר נגד רוסיה, וב־27 בחודש עסק בהפעלה של "נשק אקוסטי" בידי קובה נגד דיפלומטים אמריקניים. מה זה "נשק אקוסטי"? לחובבי הקונספירציות פתרונים. אתמול ניתח מכטייב, את "התכנית הסודית" של האמריקנים לפתרון הסכסוך בחבל נגורנו־קרבך. הספק לא רע.

וכעת לעובדות, אלו שב"ידיעות" מסרבים להכיר. אף אחד, למעט משתתפי הפגישה, אינו יודע בוודאות מה היו התוצאות המיידיות של פגישת נתניהו־פוטין. מומחים המעורים ביחסים בין המדינות טוענים שטוב שכך. היעדר ההדלפות משני הצדדים מלמד על חשיבות הנושאים שנדונו, ומגדיל את הסיכויים שההבנות ההדדיות, אם וככל שהושגו, ייושמו ויתרמו לביטחון ישראל.

בניגוד למכטייב, שחייב את תהילתו לשיפר, יש עיתונאים רוסיים בעלי שם הנחשבים מקורבים לשלטון ומכירים דבר או שניים מאחורי הקלעים בקרמלין. אחד מאותם עיתונאים מובילים, הכתב המיוחד של עיתון "קומרסנט" אנדריי קולסניקוב, נכח בכל המפגשים בין פוטין לנתניהו. גם בסוצ'י. שוחחתי אתו. לדבריו, "אין שחר לאמירה כאילו הפגישה בין נתניהו לפוטין הייתה נטולת תכלית או הסתיימה בכישלון. בעצם, אף פגישה ביניהם לא הסתיימה בכישלון".

"ראיתי את האופן שבו פוטין נפרד מנתניהו", הוסיף קלסניקוב, "וברור לגמרי שזה ההיפך מכישלון. אני בטוח שעבור פוטין זאת הייתה פגישה חשובה, גם משום שנכח בה ראש המוסד, ואולי הועלו בה אותם דברים שנדונו ממש ימים לפני כן במפגש בוושינגטון בבית הלבן". כאמור, קולסניקוב אינו לבד בדבריו אלה; שותפים לו עיתונאים רוסים רציניים נוספים. כשייכתב ביום מן הימים ספר על תעשיית הפייק ניוז בישראל, יוכל שיפר לספק חומר לפרק שלם – נכתב בישראל היום.

מי צודק ומי מפיץ פייק ניוז? תשפטו לבד.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
6 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

כל מילה זהב!!!!
משובץ להפליא!!
נס שיש מי שיגלה את השקרים של 'ידיעות'
הם הרי מוכנים לסכסך את כל העולם נגדינו
ולמות על מזבח המלחמה בביבי
ולהרוס את כולנו על הדרך
אבל השם ישמור אותנו ויצילנו מהם ושכמותם

כל מילה זהב!!!!
משובץ להפליא!!
נס שיש מי שיגלה את השקרים של 'ידיעות'
הם הרי מוכנים לסכסך את כל העולם נגדינו
ולמות על מזבח המלחמה בביבי
ולהרוס את כולנו על הדרך
אבל השם ישמור אותנו ויצילנו מהם ושכמותם

ישראל היום יכול להמשיך להגן על הבוס
אבל המציאות היא שפוטין עושה צחוק מישראל מזה זמן רב.
הוא קרוב לאינטרסים של איראן ושאר הערבים אויבי ישראל (וארה"ב).
בדיוק כמו בתקופת מלחמת יום הכיפורים, אז היתה רוסיה מחסן האספקה של מדינות ערב.
אם שמתם לב מאז הטיל הרוסי ששוגר לעבר מטוסי צה"ל בסוריה, לא היתה שום תקיפה
בסוריה ולבנון כבר כמה חודשים, האם הפסיקו המשלוחים לחיזבאללה….,
איראן אכן מתבססת באזור, ולישראל אין עוד שום תשובה ל"אדמירל קוזניצוב" ו"לרוסטוב על הדון"(נושאת המטוסים והצוללת הרוסיות).
לא נעים אבל במאקרו הכתב הרוסי צודק, נתניהו לא מספק את הסחורה אבל קרוב לוודאי שלאף אחד אין תשובה לאיומים האלו.
"אין לנו למי להישען אלא על אבינו שבשמים"

אין מה להגיד
השמאלינים האלו נופלים פעם אחר פעם בפח המסריח שהם מבשלים לעצמםםםםםםםםםםםםםםםםםםםם

לאליהו כל הכבוד.
לאליהו כל הכבוד.

אתמול כתבתם את הצד השני כאילו זאת ידיעה ברורה והכל אמין, אני ממליץ לכם שפעם הבאה לפני שאתם רצים לכתוב משהו תבדקו את המקורות שלכם יותר טוב.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture