במהלך חודש אוגוסט יצאו מישראל לחו"ל למעלה משני מיליון אזרחים. למרות זאת, בכבישי ישראל לא הורגשה שום הקלה: פקקים, עומסי תנועה והשתרכות מתסכלת בנתיבים שאמורים להיות מהירים - חזרו על עצמם מידי יום. מדוע?

המקום הטוב ביותר בארץ הוא נמל התעופה הבינלאומי בלוד, אחרת איך תסבירו את העובדה שבאוגוסט האחרון שהסתיים אתמול יצאו את הארץ 2.5 מיליון ישראלים. מספר חסר תקדים שנובע ממדיניות השמים הפתוחים שהוזילה את מחירי הטיסות לשפל. זה בשילוב עם השקל החזק ויוקר המלונות המקומיים, הבריחו את הישראלים אל ארצות העמים.

אולם למרות פקקי האדם בנתב"ג, בכבישי הארץ לא הורגשה שום הקלה. פקקי הענק בואכה גוש דן המשיכו להשתרך גם באוגוסט ובצירוף החום הכבד הפכו לבתי נסבלים. "כל שנה הייתי מברך בליבי את היוצאים לחו"ל, ומאחל להם שהות ארוכה בניכר", אומר ל'ביזנעס' אורי שמתנייד מידי יום לתל-אביב מאחת מערי השפלה. "השיפור בזרימת התנועה ביולי-אוגוסט היה מאז ומעולם תופעה ידועה. 20% פחות מכוניות והפקקים היו מצטמצמים משמעותית.

"נסיעה רגילה שלי הייתה מתקצרת בכמעט רבע שעה בממוצע. השנה זה לא קרה. הפקקים לא השתנו במאומה. המשכתי להזדחל במידי יום. זה היה פלא גדול בעיניי. אני עוקב אחרי החדשות, רואה את המספרים העצומים של הנוסעים לחו"ל, שמעתי שגם טרמינל 1 נפתח הקיץ כדי לעמוד בעומס. כולם בחו"ל והמצב בכבישים ממשיך להיות קטסטרופה. איך זה יכול להיות?".

ביזנעס שימושי

נתונים של חברת 'נתיבי איילון' מאששים את טענותיו של אורי. בחודשים יולי-אוגוסט עברו בנתיבים 698 אלף כלי רכב ביום ממוצע — לעומת 703 אלף כלי רכב ביום בשגרה (לפי נתוני מאי). כלומר, ירידה זניחה של פחות מ–1% בהיקף הנסיעות באחד מהנתיבים העמוסים והפקוקים בישראל.

בכביש חוצה ישראל (כביש 6), שמשרת בקיץ משפחות רבות בדרכן לטיולים, אף נרשם זינוק במספר הנסיעות בהשוואה לשנים קודמות. מנתוני חברת 'דרך ארץ', מפעילת הכביש, עולה כי ביוני וביולי 2017 הייתה עלייה של 8% בתנועה בכביש, בהשוואה לחודשים המקבילים אשתקד.

אז מה קרה השנה?

הנה התשובה אותה תמצאו בדו"ח איגוד יבואני הרכב. מתברר שבשנה שעברה שוק הרכב הישראלי שוב שבר שיאים, עם 286,728 מכוניות חדשות שנמכרו אשתקד (2016). יונדאי, קיה וטיוטה הפציצו כל אחת עם יותר מ-30 אלף מכוניות חדשות. שום עיר, שום מדינה, גם כזו שסוללת כבישים בקצב קדחתני ובעלויות של מיליארדי שקלים בשנה, לא מסוגלת להתמודד עם 953 מכוניות חדשות שעולות על הכביש מדי יום, כל יום. ואם זה המצב, אז פלא שלא מרגישים שום שינוי גם כשחצי מדינה נמצאת בחו"ל.

קצב גידול המכוניות הוא פי שמונה מקצב גידול הכבישים! ואגב, סלילת כבישים נוספים לא פותרת כלום. בארצות הברית בדקו את זה לעומק: בכל המרכזים העירוניים שהגדילו את נפח הכבישים שלהם, התארך גם הזמן בפקקים. זהו מעגל קסמים – עוד כבישים מושכים עוד מכוניות שמחייבות עוד חניות ועוד כבישים וכך הלאה. מה הפתרון? רק תחבורה ציבורית זולה, זמינה ומהירה.

מה שאולי יכול לנחם את אורי ושאר הנהגים הוא הצפי לשנה הבאה. נתוני רשות המיסים מצביעים על-כך שבסיכום חצי שנתי נרשמה ירידה דרמטית במספר הרכבים המיובאים. בחודשים ינואר–יוני 2017 הסתכם יבוא כלי רכב פרטיים ב–98,555, ירידה של 36.2% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. פחות מכוניות, יותר מקום בכביש. אולי בבין הזמנים של השנה הבאה שוב נרגיש קצת הקלה בכביש.

מקור: http://bizzness.net/