בתמונה: הפוליגרף הראשון של משטרת ישראל. צילום: יורם שובל, ויקיפדיה

איזה תוקף משפטי – אם בכלל – יש לבדיקת פוליגרף?

על רקע תוצאות בדיקת הפוליגרף שנערכה לרעיית ראש הממשלה, סוקרים עורכי הדין ורד כהן ורענן בר-און את הזוויות המשפטיות השונות של הבדיקה, חוזרים לתקדימי העבר ומסבירים למה בכל יכולה הבדיקה השנויה במחלוקת לסייע

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

אמש פורסם בתקשורת כי הגברת שרה נתניהו נמצאה דוברת אמת בבדיקת פוליגרף פרטית שעברה בשבוע שעבר בפרשת מני נפתלי והמזון. עפ"י הבדיקה, גב' נתניהו נמצאה דוברת אמת בתשובותיה כי לא דרשה לנפח את מספר המשתתפים בארוחות במעון רה"מ, לא דרשה לשנות את סוג הארוחה, לא היתה מודעת בזמן אמת להפרת הנהלים ונזפה במני נפתלי שהזמין אוכל בכמויות מופרזות.

איזה תוקף משפטי יש לתוצאות בדיקת פוליגרף (אם בכלל)? עורכי הדין ורד כהן ורענן בר-און, שותפים במשרד בר-און כהן, מסבירים: בדיקת הפוליגרף איננה ראיה קבילה בהליך פלילי.

בתי המשפט חזרו וקבעו, שבדיקת פוליגרף אינה ראיה מהימנה דייה מבחינה מדעית, ולכן תוצאת בדיקת בפוליגרף אינה מהווה ראיה קבילה בבית המשפט. מלכתחילה, מידת הדיוק המיוחסת למכשיר הפוליגרף הינה לכל היותר 90%, כאשר לעניין 10% הנותרים – עלולים דוברי אמת להימצא כדוברי שקר ולהיפך.

בנוסף, ידועות "שיטות" שונות "לגבור על המכשיר" באופן שיציג את התשובות כאמת. בדיקת הפוליגרף בוחנת, למעשה, שינויים פיזיולוגיים בתגובותיו של הנבדק (בדיקת לחץ דם, בדיקת נשימה, רמת הזעה, בדיקת מוליכות חשמלית של העור ובדיקת דופק). שיטוט קצר באינטרנט יניב שיטות ידועות "לעבוד" על מכשיר הפוליגרף.

נטילת תרופות הרגעה לפני בדיקת פוליגרף עשויה גם היא להשפיע על תוצאות הבדיקה. כמו כן, נבדקים, אשר ניחנו ביכולת גבוהה לשלוט על תגובותיהם הפיזיולוגיות, הינם קשים לבדיקה ולקבלת תוצאות אמינות.

מעבר לכך, וחשוב ביותר, תוצאות הפוליגרף תלויות, בין היתר ביכולתו של הבודק לבנות מערך שאלות המתאים לנבדק ולמקרה, וכן ליכולתו הסובייקטיבית לפענח את תוצאות הבדיקה, לרבות מיומנותו בניטרול וסינון ההתרגשות מתוך תוצאות האמת.

פוליגרף? "החלטת הפרקליטות לא תושפע מראיה לא קבילה"

בארץ, בהעדר חוק המסדיר את ההסמכה לביצוע בדיקות פוליגרף, כל אחד רשאי למעשה לבצע בדיקת פוליגרף, אף ללא הכשרה מעמיקה. כפועל יוצא מכך, הפערים בהכשרותיהם של בודקים שונים, הרקע המקצועי שלהם, ניסיונם המקצועי ומיומנותם בהגדרת השאלות נשוא הבדיקה, ואופן ניתוח התוצאות על ידם – עלולים להביא לתוצאות הפוכות בבדיקת הפוליגרף. לא אחת יכול ויימצא אדם דובר אמת במכון פוליגרף מסוים, ודובר שקר במכון פוליגרף אחר.

לכן, בהליך פלילי – בדיקת הפוליגרף אינה מהווה כלי קביל .

מכשיר הפוליגרף הינו כלי חשוב, אשר שימוש בו עשוי להוביל לחקר האמת וחשיפתה, ברם אין לאפשר מצב בו יקום הגולם על יוצרו, ואין לחרוץ גורלות ועתידות אך ורק על סמך מכשיר הפוליגרף.

היכן כן מומלץ לעשות שימוש במכשיר?
בדיקות פוליגרף יעילות בשלבי חקירה בהליכים פליליים, כאשר השימוש בתוצאות הבדיקה אינו חורץ גורלות, אלא רק משמש את החקירה, מסייע באיתור חשודים או בניקוי חשד מאחרים, כאשר אין הן קבילות בהליך עצמו.
מהיעזרות בפוליגרף לצרכים משטרתיים בלבד, התרחב השימוש בפוליגרף ומיושם בתחומים רבים ומגוונים, כדוגמת בחינות תעסוקתיות, תביעות גירושין ועוד.

בהליך אזרחי, כאשר הצדדים מסכימים לבדיקת הפוליגרף – יכול והבדיקה תהא קבילה בכפוף לשני תנאים כדלהלן : האחד – הסכמת שני הצדדים מפורשות, מראש ובכתב, על עריכת הבדיקה כאשר הנבדק מסכים, מרצונו החופשי, להיבדק במכשיר הפוליגרף ושתוצאות הבדיקה יהוו ראיה קבילה בבית המשפט ;

והשני – חד משמעיות התוצאות. רק בהתמלא שני תנאים אלו, יכול בית משפט בהליך אזרחי לקבל את תוצאות בדיקת הפוליגרף.

יודגש, שגם כאשר הנבדק נתן את הסכמתו כנדרש – עדיין יש לבית משפט שיקול דעת באם לקבל את תוצאות בדיקת הפוליגרף כראייה מחייבת, אם לאו.

בשנות ה- 90, כאשר מונה השופט אליקים רובינשטיין לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה, סירב השופט רובינשטיין לעבור בדיקת פוליגרף. לאחר שמונה ל-יועמ"ש, הוציא השופט רובינשטיין תחת ידו הנחיות הנוגעות לפוליגרף, לפיהן בדיקת פוליגרף בהליכי חקירה תיעשה רק בהסכמת נבדק. זאת, בין היתר בגלל "בעיות אמינות לא קלות" של בדיקת הפוליגרף.

עורכי הדין ורד כהן ורענן בר – און, ממשרד בר – און, כהן, עורכי – דין, אשר מדורג כמשרד מוביל בישראל בעריכת דין , ובכלל כך בתחום הליטיגציה – התדיינות בבית המשפט , דיני משפחה ודיני ביטוח ונזיקין , כולל רשלנות רפואית

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

כשהכל מעיד כשורה, יש בעיות עם הבדיקות בפוליגרף.
אם התוצאות היו שונות, כולם היו קופצים ועטים על זה כמוצא שלל רב!
שנים על גבי שנים ש'בדיקת פוליגרף' הוא מהמהימנות והטובות במיוחד, ופתאום – – – –

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture