Yonatan Sindel/Flash90

מתווה הכותל: נתניהו נגד הרפורמים; סנאטורים מארה"ב נגד נתניהו

במקביל לתשובת המדינה לבג"ץ נגד התערבות שיפוטית בהשהיית מתווה הכותל, תקף ראש הממשלה את התנועה הרפורמית ואמר כי הם "רצו לקבל הכרה בדלת האחורית" • שבעה סנאטורים יהודים מהמפלגה הדמוקרטית שיגרו מכתב אזהרה לראש הממשלה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

ראש הממשלה בנימין נתניהו נגד הרפורמים. בתשובת המדינה היום לבג"ץ, נכתב כי ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט שלא להביא את סוגיית המתווה לדיון נוסף בפני הממשלה. עוד נכתב כי נתניהו שקל את מכלול הנסיבות, וכי בעצם הוחלט להשהות עוד את ההכרעה בנושא עקב מורכבותו.

"לממשלה מסור מטבע הדברים שיקול דעת רחב באשר לאופן הסדרת הנושא, בכפוף כמובן לחובות מכוח הדין", נכתב. "בנסיבות אלו, לטעמם של משיבי המדינה, לא נפל כל פגם בהחלטתה של ממשלת ישראל להורות על השהיית יישומה של ההחלטה, שהתקבלה כאמור על יסוד עמדתם של חלקי משרי הממשלה, כל עוד פועלת המדינה בהתאם לחובות המוטלות עליה מכוח הדין. לפיכך, סבורה המדינה שיש לדחות את שלוש העתירות".

בנוסף, בתדרוך לכתבים שנערך אמש בניו יורק ציין נתניהו שבמסגרת מתווה הכותל הרפורמים והקונסרבטיבים "רצו לקבל הכרה בדלת האחורית", "בהיחבא", ולכן הממשלה לא מתכוונת לחזור בה מההחלטה להקפיא את המתווה. עוד אמר נתניהו בתדרוך: "לא ביטלתי את מתווה הכותל, השעיתי סעיף אחד, לא הבנו את החשיבות של הסעיף הזה בין פרקטיקה לסימבוליקה, יש מאבק שנמשך הרבה מאוד שנים להכרה בזרם הרפורמי בארץ ולהגבלת כוחה של הרבנות, אך הממשלה לא שינתה את זה. כל המפלגות, בשיח פרטי עם החרדים, מציעים דברים אחרים".

המדינה בתגובה לבג"ץ: לא נדון פעם נוספת במתווה הכותל

הרפורמים, בתגובה, תקפו בחריפות את נתניהו. מנכ"ל התנועה הרפורמית, גלעד קריב מסר כי "רה"מ החליט ככל הנראה להצטרף למסע ההסתה החרדי נגד מיליוני יהודים רפורמים וקונסרבטיבים. רה"מ היה מעורב בכל פרטי המשא והמתן, חגג את אישור המתווה בממשלה וביקש עליו קרדיט בכל מקום. טענתו נגד התנועה הרפורמית מבישה ומגוחכת בעת ובעונה אחת.

"התנועה הרפורמית אינה דורשת הכרה בהחבא אלא בגלוי ובראש חוצות; אלא שדווקא בסוגיית הכותל, התנועה הרפורמית ושותפותיה, היו מוכנות לפשרות מרחיקות לכת על מנת לקדם הסכמה ופשרה. רה"מ גילה חוסר מנהיגות בסוגיית הכותל וחולשה פוליטית, ועל מנת להסתיר זאת הוא בוחר לתקוף את התנועה הרפורמית. ערב ראש השנה ראוי לראש הממשלה לחשוב כיצד הוא נוקט בצעדים בוני אמון למול יהדות העולם ולא להעמיק את הנזק שהוא וממשלתו יצרו", הוסיף.

Yonatan Sindel/Flash90

יזהר הס, מנכ"ל התנועה המסורתית הגיב גם בזעם לדברים: "הדברים שאמר ראש הממשלה בתדרוך לכתבים גובלים, לצערי, בסילוף המציאות אם לא יותר מזה. להציג אותנו, את הקונסרבטיבים והרפורמים, כמי שבהחבא, מתחת לשולחן, באיזה תרגיל הטעייה ניסו להשיג 'הכרה בדלת האחורית'? איך הוא לא מתבייש?

"גם אם נתעלם, ואינני בטוח שראוי להתעלם, מהניחוח הכה סטריאוטיפי שבלהציג כך את אחיך היהודים, הרי שלעצם העניין – מדובר חד וחלק בבדייה. בפועל, הייתה זו ממשלת ישראל, רה"מ ואנשיו, שהציעו לנו את מודל המתווה הזה, כולל הדגשה מפורשת בדבר היתרונות, לכאורה, של המתווה בסוגיית ההכרה נוכח העובדה שתהיה לנו נציגות רשמית במועצה המנהלת את האתר. להציג זאת כעת כמניפולציה שלנו זה שיא חדש בפייק ניוז".

סנאטורים דמוקרטים יהודים נגד נתניהו:

שבעה סנאטורים יהודיים, בהם בכירים במפלגה הדמוקרטית, שלחו מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו והזהירו אותו מהפגיעה הצפויה במעמדם של יהודים רפורמים וקונסרבטיבים. על המכתב חתומים רון וויידן, דיאן פיינשטיין, ברני סנדרס, אל פרנקן, ריצ'רד בלומנטל, בנג'מין קרדין ובריאן שץ – כך דווח היום בווינט.

"פעולות כמו חוק הגיור והקפאת מתווה הכותל ייצרו מתח ביחסים הייחודים בין שתי המדינות, במיוחד כאשר מרבית היהודים האמריקנים ייראו שנשללות הזכויות של הזרמים להם הם משתייכים", כתבו הסנאטורים לנתניהו. "לאור האתגרים הבינלאומיים שיש לישראל אנו קוראים לך לא להרחיק ציונים מחויבים".

ברני סנדרס

בהתייחס למתווה הכותל כתבו הסנאטורים: "אנו מודאגים מאוד מהחלטת ממשלת ישראל להקפיא מתווה שהוסכם על כל הצדדים לרחבת תפילה בכותל המערבי. אנו קוראים לך לפעול בהתאם לבקשת בית המשפט העליון ולהצהיר כי הממשלה תפעל להחזיר את ההסכם עליו חתמה".

בהתייחס להצעת החוק בנושא הגיור (שהוקפא לעת עתה), כתבו הסנאטורים: "אנו חוששים שלהצעת החוק יהיו השלכות קשות לשוויון בין הזרמים השונים ביהדות, ומודאגים שחברי הקהילה יראו זאת כמתקפה על יהדותם ועל הרבנים שלהם". במכתבם קראו הסנאטורים לנתניהו "להמשיך ולעבוד על פתרון שיכבד את כהזרמים ויהיה מקובל על כל הצדדים".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

כל פעם ביבי משהו אחר
פעם בעד הרפורמים ופעם נגד
מזגזג כמו זיגזג
פעם בעד הבראקל ופעם בעד הפטם
נמאס מהשלטון המזגזג הזה, ביבי הביתה,
אתם לא מריחים פה הון ושלטון?

בשביל מה להקצות להם מקום, ועוד רובם לא אזרחי המדינה ולא מתכוונים אפילו לבקר פה? הקצו לנשות הכותל מקום והרחבה שלהן ריקה.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture