פלאש 90

"בית המשפט העליון חזק. לא ניתן לאיים עליו או להפחיד אותו"

יומיים לפני פרישתה, העניקה נשיאת בית המשפט העליון ראיון לביטאון לשכת עורכי הדין והתייחסה להתקפות הפוליטיקאים: "אין אופציה להיכנע לאיומים והשמצות. העליון הוא בית משפט חזק". על ההפגנות מול ביתה: "איש ציבור צריך לדעת לחיות עם זה"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור, צפויה למסור בעוד יומיים את פסק הדין האחרון שלה שיעסוק בפתיחת מרכולים בשבת במהלך טקס הפרישה שלה מתפקידה. בריאיון פרישה המתפרסם היום (שלישי) בביטאון לשכת עורכי הדין, היא מסכמת את כהונתה ובעיקר משיבה למתקפות הפוליטיקאים: "לא ניתן לאיים על בית המשפט ולא ניתן להפחיד אותו".

"בית המשפט העליון היה בית משפט חזק, הוא עדיין חזק והוא יהיה חזק. הוא בית משפט שלא ניתן לאיים עליו ולא ניתן להפחיד אותו" – אמרה נאור. "נאמרו נגדנו המון דיבורים, כמו האמירה שירימו על בית המשפט העליון כף של טרקטור D-9 ואמירות נוספות שהן יותר מאשר אמירות לא מוצלחות", אמרה נאור.

"אבל להערכתי ולתפיסתי, לשופטים אין כל אופציה אחרת – הם חייבים להחליט את מה שנכון להחליט. היו התבטאויות מיותרות, אבל הן לא השפיעו עלינו". לדבריה, "הרשות השופטת מכבדת את הרשות המחוקקת ואת הרשות המבצעת. אנחנו לא עוסקים בכיפוף ידיים ובניגוד למה שמנסים לפעמים לצייר, אנחנו פוסקים לפי הדין. אי לכך אני חושבת שנשמעו במהלך תקופת כהונתי התבטאויות שהן מיותרות וראוי היה שלא להשמיען".

הנשיאה הפורשת אמנם מצדדת בטענה כי "הכל שפיט", אך לדבריה לא כל סוגייה מצדיקה התערבות. "קח למשל את נושא ההתנתקות", אמרה למראיין. "פסק הדין עסק בשאלה האם לצאת מחבל עזה או לא. זו פעולה מדינית פר-אקסלנס. תאורטית אפשר היה להתערב בה, מעשית זה לא קרה. בית המשפט לא התערב בשאלה האם תהיה ההתנתקות או אם לאו אבל הוא כן התערב באספקטים כלכליים מסוימים של הפיצוי למתיישבים שנפגעו".

כשנשאלה על יחסיה עם השרה איילת שקד. השיבה נאור כי "מערכת היחסים האישית שלי עם השרה שקד היא מצוינת. יש בינינו הידברות גם במהלך פגישות תכופות וגם באמצעות מסרונים שבמסגרתם אנו פותרות בעיות. בתום תקופה ראשונית, איך אגדיר זאת, שבה האחת בודקת את השנייה ומתקיימת במהלכה הסתגלות הדדית, אני חושבת שפיתחנו מערכת של כבוד הדדי והערכה".

עוד הוסיפה נאור: "זה נכון שהיו מקרים שזכו לתהודה תקשורתית, אבל צריך להביא בחשבון את העובדה שסוגיות נפיצות רבות נסגרו בהסכמה כאן בלשכתי או בשיחות טלפון. את זה הציבור לא יודע כלל. זה נכון שהיו כמה עניינים שנראו לציבור כצחצוחי חרבות, אבל לכל אחת מאיתנו יש את תפקידה במערכת וכל אחת מאיתנו רוצה לשמור על המערכת. בסופו של דבר, למרות צחצוחי החרבות, הגענו להסכמות".

בשבועות האחרונים מצאה עצמה נאור מתמודדת עם הפגנות מול ביתה, בעקבות פסיקת בג"ץ בנושא גירוש מבקשי המקלט. "אין לי כל בעיה שיפגינו ואפילו ביקשתי שלא ירחיקו אותם משם", הסבירה. "זו עמדתי האישית ואני מייצגת כאן את עמדתי האישית בלבד. איש ציבור צריך לדעת לחיות עם זה. חייתי עם זה כשופטת בית משפט השלום ואני חיה עם זה גם כנשיאת בית המשפט העליון, צר לי רק על שכניי שנאלצים לסבול מכך. ושוב, הנחתי המשפטית היא שאסור להפגין ליד ביתו של איש ציבור, אלא רק ליד משרדו, אבל אני באופן אישי חיה עם זה בשלום".

לדברי נאור, גם תהליך בחירת השופטים סובל מפוליטיזציה. "תמיד הייתה פוליטיזציה", המשיכה. "הרכב הוועדה לבחירת שופטים מחייב להגיע לפשרות, אין בזה ספק. עם זאת, אני חושבת שכל גורמי הוועדה פעלו כמיטבם כדי שלא ייכנסו למערכת אנשים לא מתאימים וכדי שאיכות השופטים תהיה גבוהה".

עוד היא הוסיפה: "האם אני חושבת שבוועדה לא צריכים לשבת פוליטיקאים? אני סבורה שלא צריך לגעת בהרכב הוועדה, כי כאשר נוגעים – אתה אף פעם לא יודע מה קורה. אני חושב שהשיטה הנוכחית היא טובה ומאוזנת ולא הייתי משנה אותה כלל".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
3 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

יהירה ושחצנית כמו שמתאים לנשיאה של מוסד שחצני

לא נורא, תבחרו בליכוד עוד פעם, ותקבלו בית משפט יותר מפלצתי, ככה זה כששפניהו מנהל את הממשלה

לא שאני מעריץ ליכוד, אבל זרת בדיוק הנקודה שנתניהו לא יכול להשפיע בבחירת שופטים מטעמים מובנים

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture