ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה את התכנית שהגישה עיריית חיפה להפחתת זיהום האוויר מתחבורה באזור המפרץ. על פי היוזמה, תיאסר כניסה של כלי רכב מזהמים לתחומי העיר ויהיה אפשר להטיל קנסות על בעלי כלי רכב מזהמים שייכנסו אליה: 500 שקל לכלי רכב בבעלות פרטית ו-1,000 שקל לכלי רכב בבעלות של תאגיד. משרד התחבורה הודיע כי בקרוב יצטרפו לתכנית גם ירושלים ותל אביב.
האכיפה תיעשה באמצעות רשת מצלמות שיוצבו בכניסות לעיר. הן יהיו מחוברות למערכות המחשוב של משרד התחבורה ויעבירו מידע על כלי רכב מזהמים שנכנסו לתחומי חיפה. באיגוד ערים להגנת הסביבה במפרץ חיפה מעריכים כי התכנית תצא לפועל ברבעון הראשון של 2018.
על פי התיקון לצו התעבורה שאישרה ועדת הכלכלה, כלי רכב בתקן "יורו 4" ומטה יוגדרו מזהמים. תמרורים יתריעו בפני הנהגים על איסור הכניסה לשטח העיר. בשלב הראשון יחולו התקנות החדשות על כלי רכב עם מנוע דיזל שמשקלם מעל 3.5 טונות – בעיקר אוטובוסים ומשאיות – ובשלב השני, הן יחולו גם על כלי רכב קלים (רוב כלי הרכב הפרטיים שיוצרו בשנים האחרונות אינם מוגדרים מזהמים).
״המטרה היא לאפשר לחיפה, ולכל רשות שתרצה ותגיש תוכנית, לייצר אזור נקי מזיהום אוויר", אמר יו"ר הוועדה, חבר הכנסת איתן כבל (המחנה הציוני). חבר הכנסת דב חנין (הרשימה המשותפת) אמר כי "10 שנים חלפו מאז שנחקק החוק ועד לתחילת היישום בחיפה, ובזמן הזה מתו 11 אלף איש מזיהום אוויר מתחבורה – ככה נראית שערורייה".
ראש עיריית חיפה, יונה יהב, בירך על אישור הצו. "חיפה עוברת מהפכה סביבתית", אמר. "סגרנו את מכל האמוניה, אנחנו נלחמים במזהמים של המפרץ, ובמקביל, מעודדים כניסת רכבים לא מזהמים, משיקים את הרכב החשמלי השיתופי בעיר, מעניקים חנייה חינם לבעלי רכבים היברידיים ומשקיעים בפיתוח תעשייה חדשה ובלתי מזהמת לצד פארקים ירוקים במורד הקישון".
מישהו מאמין ליונה יהב ?