"מי מממן את המאבק של "מחנה הפראיירים"?"

בעיתונות הכללית דווח ביום ראשון בבוקר, כי בעצרת במוצאי שבת היו כעשרים אלף משתתפים שהגיעו מכל רחבי הארץ. לצורך ארגון העצרת, נדרש סכום כסף לא מבוטל. היו שהעריכו כי מדובר במאות אלפי שקלים. מי מימן איפוא את העלות הגדולה ומי עמד מאחוריה?

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

התרומות זורמות: "תרומות ותורמים — החמצן החיוני שלנו". במילים אלו פונים לציבור, ראשי המאבק "לשויון בנטל", כדי שיאותו לתרום להם כספים.

"אנו קוראים לך לסייע לנו כפי יכולתך בתרומה כספית או שוות-כסף (מימון פרסומים, הפקות דפוס, אמצעים שיווקיים וכד´) נשמח להעלות על נס את תרומתך למאבקנו אך נכבד את בקשתך להישאר בעילום שם אם תרצה בכך".

לאחר הפנייה מציינים ראשי המאבק את החשבון אליו ניתן להפקיד את התרומות, וכן לא שוכחים לכתוב שניתן לשלוח גם המחאות הישר לזכות "הפורום לשיויון בנטל" בת.ד בפתח תקוה.

מיד לאחר מכן מציינים ראשי המאבק רשימת תודות למי שכבר תרמו. מדובר בין השאר בחברות פרחים, צנצנות דבש, וגם לחברה השולחת להם מדי יום כתבות מהתקשורת הכתובה בנושאים המעניינים את הנהלת הפורום.

רשימת התורמים
בעיתונות הכללית דווח ביום ראשון בבוקר, כי בעצרת במוצאי שבת היו כעשרים אלף משתתפים שהגיעו מכל רחבי הארץ. גם אם הדיווחים מוגזמים (וסביר שכך), הרי שכמה אלפים כן היו. לצורך ארגון העצרת, נדרש סכום כסף לא מבוטל. היו שהעריכו כי מדובר במאות אלפי שקלים. מי מימן איפוא את העלות הגדולה ומי עמד מאחוריה?

אתמול דווח בתקשורת, כי "מחנה הפרייארים" עומד מאחורי המאבק לשוויון בנטל, אך מי עומד מאחוריו? מתברר כי ראשי ההתארגנות בועז נול ועידן מילר גייסו תרומות רבות במהלך החודשים האחרונים מאנשי עסקים מהארץ ומחו"ל.

בין התורמים: איש העסקים הבריטי רונלד כהן, שעומד גם מאחורי קרן למיזמים חברתיים. תורם נוסף הוא איל ההון: צ´ארלנס ברונפמן. מי שהצליח לגייסם, הוא בועז נול, שהתגורר בשנים האחרונות בארה"ב והכיר שם אנשי עסקים מהקהילה העיסקית היהודית.

התרומה הגדולה ביותר שנאספה על ידי נול היא 30 אלף דולרים. שאר הכסף התקבל בתרומות קטנות יותר. העצרת במוצאי שבת מומנה איפוא בתרומות הללו, וכן מתרומות של ארגונים נוספים שנטלו חל בעצרת, התאחדות הסטודנטים, הפורום לשויון בנטל והתנועה הקיבוצית.

מי שמייעץ להם הוא אבי בנייהו — דובר צה"ל לשעבר, שפתח לאחרונה משרד ליעוץ אסטרטגי וכן איתי בן חורין — היועץ של פורום השיוויין בנטל. בימים הקרובים מתכוונים ראשי התנועה לפתוח בקמפיין גיוס כספים דרך הרשת האלקטרונית לקראת עצרת נוספת שהם מתכננים בככר רבין בת"א.

אין שקיפות
לא רק ראשי המאבק לשוויון בנטל, מגייסים תרומות. גם ראשי המאבק החברתי פועלים בדרך זו. לאחרונה דווח כי מבצע התרומות של מארגנת מאהל המחאה — דפני ליף ברשת האלקטרונית מצליח לגייס סכומי כסף אדירים. אלא שבאתר של ארגון המחאה החברתית לא ציינו, שחלק מכספי העמותה נועדו לתשלום משכורות חודשיות עבורה ועבור פעילים נוספים.

באתר האלקטרוני של המחאה מפורטת רשימה ארוכה של מטרות עבורן נועדו תרומות הציבור של המאבק החברתי. המבצע אכן הצליח לגייס כספים בקצב מדהים של כ-25 אלף שקל בתוך יממה. כאמור מה שלא הוזכר בשורת היעדים של הכספים הללו, הוא תשלום המשכורות החודשיות של פעילי המחאה, שיילקח מתוך קופת העמותה החדשה.

חשוב לציין כי עד היום, פעלו כל נציגי המחאה בהתנדבות וללא שום תמורה. לפיכך מדובר בשינוי משמעותי ומפתיע עבור מי שבחר לתרום מכספו למען המאבק הציבורי. דרישה זו גוברת כאשר נציגי המחאה דורשים לאורך כל מאבקם — שקיפות ממשלתית מלאה.

פעילי המחאה יכולים אמנם מבחינה חוקית לשלם לעצמם משכורות. יתכן גם שלדידם הדבר רצוי ולגיטימי מבחינת המאבק עצמו, כדי שיוכלו להתפנות לארגון הפעולות באופן מלא. אולם הבעיה היא שהציבור שבחר לתרום מכספו עבור המאבק החברתי, לא היה מודע קודם לכן לכך שחלק מהכסף יגיע בסופו של דבר לכיסם של מנהיגי המחאה.

תרומות קטנות יחסית
מהפרסומים עולה כי ליף גייסה בתחילת דרכה יותר מ-50 אלף שקלים בתרומות. כך לדוגמא, איש העסקים שלמה אליהו תרם לה 9,000 שקלים ויזם ההיי-טק יעקב מרגלית תרם לליף 12 אלף שקלים. זאת עוד לפני שהחלה בגיוס תרומות באתר האלקטרוני של המחאה.

התרומות קטנות יחסית ונעות בסכומים של 10-1,500 שקלים. בסך הכל 179 אנשים תרמו לליף, המתכננת לגייס 50 אלף שקלים נוספים. בדברי ההסבר כותבת ליף כי "בימים אלו ארגון חברתי חדש נמצא בשלבי הקמה. ארגון שלב ליבו טמון במחאה החברתית, ארגון לא מפלגתי, ארגון שעומד כולו להתעסק בהעצמה אזרחית. גם להקמה יש צורך במשאבים, על אחת כמה וכמה כאשר המקימים שלו עומדים לפני קיץ עמוס עוד לפני שנת הפעילות הראשונה".

"נשמח לעזרתכם על מנת שצוותו יוכל להתחיל לעבוד באופן מסודר, שתשתיות לפעולה יוכלו להיווצר ושלא יהיה צורך בהסתמכות על גורמים עתירי משאבים חיצוניים בכדי להעמיד קמפיין מחאה גם בקיץ. עצמאות בשטח היא חשובה גם עכשיו. אולי יותר מתמיד", נכתב עוד.

בהמשך כתבה ליף כי רוב הכספים מגיעים מתרומות קטנות של אנשים מן השורה. "אני לא מתעסקת בלבנות מערכת גיוס כספים מחוץ לארץ וכולי תקווה שהארגון יקום כאשר אין מאחוריו מימון אגרסיבי ממקור אחד… אשמח אם תוכלו להפיץ הלאה את דף התרומות".

המחאות הפכו לעסק יקר (ומכניס). אין פלא שעוד ועוד ארגונים חברתיים מקימים קול רעש וזעקה, וממהרים להקים אתר אלקטרוני ולהודיע בו על יציאה להפגנות ועצרות. רק במוצאי השבת האחרונה נערכו כמה כאלו בו זמנית. אין ספק שיהיה כבר מי שיפנה למבקר המדינה החדש, יוסף שפירא, כדי שיבדוק את הנושא.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture