Yonatan Sindel/Flash90

טבע תפטר מאות עובדים; ההסתדרות תשבית את המשק בראשון

ענקית התרופות פרסמה הודעה לבורסה ובה פרטי תוכנית הקיצוצים ברחבי העולם. 14 אלף עובדים ברחבי העולם יפוטרו, ב-2018 יקוצצו 700 מיליון דולר ועוד 3 מיליארד דולר עד 2019. יו"ר ההסתדרות: ביום ראשון יש שביתת מחאה של סולידריות עם טבע

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

תוכנית ההתייעלות של ענקית התרופות טבע נחשפת: פיטורי 14 אלף עובדים בעולם, כ-25% מכוח העבודה. מנכ"ל טבע, קאר שולץ, מסר בהודעה לבורסה לניירות ערך כי תוכנית הקיצוצים הנרחבת תבוצע בהדרגה. ב-2018 יקוצצו 700 מיליון דולר ועוד עלויות של 3 מיליארד דולר יקוצצו עד 2019. כמו כן, יסגרו מפעלים ומרכזי פיתוח.

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן התייחס בצהריים להחלטת ענקית התרופות טבע לקצץ רבע מכוח האדם בחברה ולהפחית בשלושה מיליארד דולר את בסיס העלויות עד סוף שנת 2019. ניסנקורן ציין כי במסגרת הרה-ארגון של החברה, 1,750 מעובדי החברה בישראל יפוטרו. 1,250 מהם עד סוף 2018. 500 הנוספים יפוטרו במפעלי החברה שיימכרו אך לא ייסגרו.

לדברי ניסנקורן, "זה יום קשה לטבע ולתעשייה בישראל. ישבתי עם נציגי ההנהלה, אני חושב שהתוכנית שלהם מוגזמת. צריך לצמצם את מספר העובדים שרוצים לשלוח הביתה ולא פחות חשוב להציל את כל המפעלים בארץ וזאת המטרה שלי: להציל את המפעלים בארץ ולצמצם את מספר העובדים שצריכים לצמצם ולייצר עתיד לטבע בישראל".

ניסנקורן הבהיר כי אין שינוי בכוונה להשבית את המשק ביום ראשון בבוקר. לדבריו, "אנחנו ממשיכים כרגיל כפי שאמרתי לפני כן, ביום ראשון כל האתרים סגורים ויש שביתת מחאה של סולידריות של כל המשק עם טבע והתעשייה בישראל. המטרה היא לצמצם את מספר העובדים שיצטרכו ללכת הביתה, המטרה השנייה היא להציל את האתרים בישראל והמטרה השלישית היא לייצר תקווה לטבע בישראל ועתיד לטבע בישראל, עתיד לתעשייה בישראל".

בהודעה לבורסה פירטה חברת טבע את תוכנית הארגון מחדש, במסגרתה יפוטרו בתוך שנתיים 14 אלף מעובדי החברה ברחבי העולם, המהווים, כאמור, כרבע מעובדי החברה. על פי ההודעה, מספר זה אינו כולל משרות שיושפעו ממכירה עתידית של נכסים. מרבית הצמצומים צפויים להתבצע בשנת 2018. רוב העובדים המושפעים מהתוכנית צפויים לקבל הודעה במהלך 90 הימים הקרובים.

כל תהליכי הרה-ארגון ייעשו בהתאם לדרישות המקומיות הרלוונטיות. התייעצויות עם נציגי העובדים הרלוונטיים יתחילו בתקופה הקרובה. לגבי ישראל, הפיטורים של 1,750 עובדים לא כוללים עובדים שעשויים לאבד את משרתם בעקבות מהלכים נוספים של צמצומים ומכירת נכסים. בתוך כך, המסחר במניה של מי שהייתה ספינת הדגל של התעשייה הישראלית הופסק. תחילה ירדה המניה ב-2.5% במסחר המוקדם בבורסת וול סטריט בניו יורק. זאת בהמשך לצניחה של 5% אתמול בלילה. לאחר מכן הירידה התמתנה ל-1.4%.

המנכ"ל שולץ אמר כי "לפני שבועיים הכרזנו על מבנה ארגוני והנהלה חדשים. היום אנו מודיעים על תוכנית רה-ארגון מקיפה, החיונית להשבת הביטחון הפיננסי והיציבות העסקית של טבע. אנו נוקטים בפעולות מיידיות ונחושות כדי להפחית את בסיס העלויות של החברה בכל פעילותה העסקית הגלובלית, במטרה להפוך לחברה יעילה ורווחית יותר. אנו נבצע את התוכנית באופן שקול ומהיר ככל האפשר, ונתמקד בשורת ההכנסות ובתזרים המזומנים, על מנת להבטיח שטבע תוכל לעמוד בכל התחייבויותיה הפיננסיות".

הוא הוסיף כי "טבע תערוך אופטימיזציה מקיפה של בסיס העלויות, תוך שהיא מגנה על הכנסותיה ויכולות הליבה שלה בגנריקה ובנכסים ייחודיים נבחרים, כדי להבטיח צמיחה בטווח הארוך. ב-2018 אנו נתמקד בביצוע השקות מוצלחות של Austedo ו- fremanezumab".

לדבריו, "במסגרת התוכנית צפויה החברה לעבור שינוי יסודי במהלכו יימכרו פעילויות ברחבי העולם, בהן גם פעילויות רווחיות, במאמץ להקטין את החוב האדיר הרובץ על טבע בעקבות גל רכישות בלתי מוצלחות, ובראשון רכישת חברת התרופות הגנריות אקטוויס. היקף הפיטורים בישראל יהיה ככל הנראה קטן מהמספרים שפורסמו, לפחות בטווח המיידי. עם זאת מעמדם של עובדים רבים שיוותרו בחברה איננו מובטח, שכן הם עשויים להיות חלק מהפעילויות אותן מתכוונת טבע למכור במטרה לשפר את מצבה הפיננסי.

"התוכנית היום נועדה להפחית את בסיס העלויות הכולל של טבע ב-3 מיליארד דולר עד סוף 2019, מתוך בסיס עלויות משוער של 16.1 מיליארד דולר בשנת 2017. יותר ממחצית מההפחתה הכוללת צפויה להתבצע עד סוף שנת 2018. כתוצאה מיישום התכנית החברה מצפה לרשום בשנת 2018 הפרשה בגין רה-ארגון של 700 מיליון דולר לפחות, המיוחסים בעיקר לתשלום פיצויי פיטורין. ייתכנו הפרשות נוספות בעקבות החלטות אפשריות על סגירת פעילויות או מכירה של מפעלי ייצור, אתרי מו"פ, מטה ומשרדים.

"תוכנית הרה-ארגון כולל שינוי מבנה ארגוני במטרה לייעל את החברה ולהביא לחיסכון תפעולי, שינויים במגוון המוצרים שמייצרת החברה ומשווקת וכן במחירים שלהם, לרבות סגירה או מכירה של מספר משמעותי של מפעלי ייצור בארצות הברית, אירופה, ישראל ובשווקים הצומחים, סגירה או מכירה של מספר משמעותי של אתרי מו"פ, מטה ומשרדים בכל העולם, אשר יביאו להתייעלות וחסכון משמעותי בעלויות, וכן שינויים בתכניות המחקר והפיתוח הן בתחום התרופות הגנריות והן בפיתוח מוצרים מקוריים.

"תוכנית הרה-ארגון צפויה להביא לצמצום של כ-14 אלף משרות ברחבי העולם במהלך השנתיים הקרובות. משרות אלו מהוות מעל ל-25% מכוח העבודה בטבע. בנוסף לתוכנית הרה-ארגון, טבע מודיעה על הצעדים הבאים להתמודדות עם מצבה הפיננסי של החברה: החברה תשעה באופן מיידי תשלום דיבידנדים למניות הרגילות, בעוד שדיבידנדים בגין מניות הבכורה ייבחנו על בסיס רבעוני בהתאם לפרקטיקה הנהוגה. הבונוס הכספי השנתי לשנת 2017 לא ישולם בשל העובדה שהתוצאות הפיננסיות של החברה נמוכות משמעותית מהתחזית השנתית המקורית. טבע תמשיך לבחון את הפוטנציאל של מכירת נכסים נוספים שאינם בתחומי הליבה".

המנכ"ל שולץ סיכם: "מדובר בהחלטות שאינני לוקח בקלות אך הן נחוצות כדי להבטיח את עתידה של טבע. אנו ניישם את השינויים הללו בהגינות ובכבוד כלפי עמיתנו בכל העולם. ההודעה של היום עוסקת בהבטחת עתידה של טבע, אותו נשיג יחד עם האנשים המוכשרים שלנו. אנו נוודא כי נמשיך לספק תרופות איכותיות למטופלים הרבים אותם אנו משרתים מדי יום, תוך שאנו עומדים בסטנדרטים הגבוהים ביותר של תנאי ייצור נאותים (GMP)".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שוחח עם מנכ"ל טבע, קאר שולץ, וביקש ממנו לעשות כל מאמץ על מנת למזער את הפגיעה בעובדים בישראל, במיוחד ביישובי הפריפריה. שולץ השיב כי יעשה מאמץ לצמצם את הפגיעה בעובדי החברה.

שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, התייחס גם הוא למשבר בטבע ואמר היום כי "בעקבות הפניות והשיחות עם הנהלת טבע, הודגשה המחויבות שלה לעובדים בכלל ולפריפריה בפרט, והיא הוציאה את עובדי הנגב והגליל ממעגל הפיטורים. אנו נמשיך לפעול למול החברה לצמצום הפיטורים בשאר האזורים".

מנהל רשות המסים, משה אשר, התייחס למשבר במהלך כנס מצודת דוד של לשכת רואי החשבון ואמר כי מדובר באירוע כואב ומצער. "מפעל שנסגר בקריית שמונה, כאשר אין בפריפריה הרחוקה מקורות תעסוקה חליפיים זמינים, זה מאוד בעייתי. האמת – זה לא מגיע למדינה, טבע הפסידו בעסקה כושלת במקום אחר בעולם, וגם בישראל משלמים את המחיר. זה קודם כואב לעובדים שחלקם משתכרים שכר מינימום, ועל זה יש להוסיף את המשק המשני שסובב את החברה שגם נפגע".

אשר התייחס לאפשרות לשנות את החוק לעידוד השקעות הון ואמר כי "היום, כשרוצים לקבל יציבות בהטבות או מענקים, אז צריך לבוא עם תוכנית עסקית, בין היתר תעסוקה. בחוק עידוד השקעות הון הרגיל אין התחייבות כזו. נתנו שיעורי מס נמוכים כדי להתחרות בעולם. אם קיבלת מענקים, אתה מחויב להעסקה; ואם לא – אתה מחויב להחזיר את המענקים. טבע הייתה בצד ההכנסות, פשוט היא הייתה גדולה, אז יש לה יותר רווחים ולכן הטבות גדולות יותר".

הוא הוסיף כי "בעבר כשהיו מסלולים של פטור – שם הספיגה השוטפת של הכסף הייתה קטנה יותר מאשר בשנים האחרונות, וטבע ספציפית במסגרת הרווחים הכלואים שילמה 2 מיליארד שקלים – יכול להיות שהיום לא היה מהיכן לחלץ את הכספים האלה. האם כתוצאה מכך להוסיף תנאים לחוק? זה מאוד בעייתי, טבע היא כבר מזמן בינלאומית, למרות שהבסיס שלה הוא ישראלי, אבל היא יכולה לפעול בכל העולם. אך אין ספק שנדרשת כאן מחשבה, וכאן גם משרד האוצר וגם משרד הכלכלה פועלים הבוקר כדי לסייע לעובדים".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture