פלאש 90

ניצול השואה הגרי"מ לאו: "גם הפולנים דחפו אותנו לקרונות"

הרב ישראל מאיר לאו, יו"ר "יד ושם" וניצול מחנות השמדה בפולין אומר כי "את הפתרון הסופי הגו וביצעו הנאצים, אבל העם הפולני חייב לעצמו דין וחשבון נפש איך קרה שמחנות המוות מוקמו על אדמתם. החוק הפולני טועה מיסודו כי הוא חוטא לאמת"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

הרב הראשי לשעבר, הגאון רבי ישראל מאיר לאו, התייחס לחוק הפולני המבקש לאסור שימוש במונח "מחנות ההשמדה הפולניים" ואמר כי "העם הפולני חייב לעצמו דין וחשבון נפש איך קרה שהגרמנים מצאו לנכון למקם את כל מחנות המוות אך ורק על אדמתם שלהם, ולא בשום מקום אחר בעולם".

בראיון לווינט הוסיף הרב לאו, יליד פולין וניצול מחנה ההשמדה טרבלינקה על אדמת פולין ובוכנוואלד, כי "את היסטוריה אי אפשר לשנות. עבר זה אחד הדברים שלא ניתן לשנות. ניתן לסלף או לעוות אותו, אך לא לשנות את המציאות. כלפי מה הדברים אמורים? מי שיאשים את הפולנים בפתרון הסופי או בהצבת מחנות ההשמדה שאכן היו על אדמתה, עושה עוול גדול לא רק לעם הפולני אלא גם לאמת. האמת היא שאת הפתרון הסופי הגו וביצעו הנאצים, ואת מחנות המוות הגו והקימו הנאצים.

"אבל העם הפולני חייב לעצמו דין וחשבון נפש איך קרה שהגרמנים מצאו לנכון למקם את כל מחנות המוות על אדמתם הם ורק על אדמתם, ולא בשום מקום אחר בעולם. ואני רק מציין את אושוויץ-בירקנאו, טרבלינקה, מיידנק, בלז'ץ, סוביבור וחלמנו. כל אלה מחנות מוות – וכולם על אדמת פולין.

הרב הוסיף כי "ביתר המדינות הקימו מחנות ריכוז איומים ונוראים, אך שם לא היו תאי גזים ולא השמדה בסרט נע, בפס ייצור המוני. טרזיינשטט בצ'כיה, מאטהוזן באוסטריה, טרנסניסטריה ברומניה, פונאר בליטא וכמובן בוכנוולאד, ברגן-בלזן דכאו ואחרים בגרמניה. כל אלה מחנות ריכוז. בכל ארצות אירופה היו כאלה, גם במערב. אך את מחנות ההשמדה הקימו רק בפולין.

"הציניות הגרמנית ככל הנראה מנעה את הקמתם בגרמניה, כדי שאם העולם יפציץ את מסילות הברזל המוליכות לשם – שלא יעשה את זה על אדמת גרמניה, אלא אצל השכנים הפולנים. הם לא מודים בזה, אך כך מתקבל על הדעת. 'נישט ביי אוטס'. לא אצלנו. הם האמינו שהעולם לא יעמוד מנגד וישתוק". בהתייחסות לחוק אמר: "החוק הפולני טועה מיסודו כי הוא חוטא לאמת, להיסטוריה וגם לחינוך של דור הצעיר ששואל וישאל: למה דווקא פה? למה דווקא אצלנו – ואיך אנחנו הפולנים הגבנו אז?

"אישית, אינני מסתיר את העובדה שהיו חסידי אומות העולם שחלק גדול מהם היו פולנים, ואני אף גאה בכך וצריך לציין גם את זה, אבל אי אפשר להתעלם מהמציאות שמחנות השמדה היו שם, אצלהם, והיו הרבה מאוד סייענים בגוף ובנפש של העם הפולני להשמדה הנוראה הזו.

"ולכן אני מציע להם לגנוז את הצעת החוק הזו, ולפתוח בדיקה אמיתית וכנה למה שקרה על אדמתם. הם דחפו אותנו לקרונות. לא כל הדוחפים היו גרמנים או אוקראינים, אף שאוקראינים היו הרבה. את דמיאניוק אי אפשר לשכוח. אבל היו גם הרבה פולנים שסייעו. וההונגרים לא סייעו? והצ'כים והאיטלקים וגם הצרפתים. אירופה כולה הייתה במידה מסויימת 'מנוצאת' מלשון פרו-נאצית. אבל פולין חייבת לעצמה את הבדיקה המקפת והמעמיקה הזו: למה דווקא אצלנו כל מחנות ההשמדה".

"זה מחייב בדיקה היסטורית. צריך לזכור שהיינו שם כשלושה וחצי מיליון יהודים טרם השואה, בתחילת שנות הארבעים של המאה העשרים. והיינו מעורים, מעורבים ומצליחים בכל תחום של חיי החברה מדינה הזו. היו ציניקנים שאמרו ששם המדינה הזו מעיד על יהדותה. פו-לין. פה אפשר לנוח ולמצוא ביטחון – וזה נגמר במשרפות. התחושה היא של תסכול עמוק וכאב גדול, אך תמיד הייתה אנטישמיות, היא הייתה בכל פולין. לאחרונה שומעים אותה אפילו בארה"ב של אמריקה".

"יד ושם" פרסם נוסח הבהרה שהרב לאו שותף לה, ואת הדברים הוא אומר בהמשך לה. בהודעה שיצאה במוצ"ש נאמר כי "יד ושם מתנגד לחקיקה הנוכחית של הפרלמנט הפולני שעלולה לגרום לטשטוש האמת ההיסטורית בדבר הסיוע שלו זכו הגרמנים מצד האוכלוסייה הפולנית בתקופת השואה.

"אין ספק שהמושג 'מחנות השמדה פולנים' הוא עיוות היסטורי. מחנות ההשמדה הוקמו בפולין הכבושה על ידי גרמניה הנאצית במטרה לרצוח את בני העם היהודי במסגרת תוכנית הפתרון הסופי. אך, הגבלות על התבטאויות של חוקרים אחרים בנוגע לשותפות של העם הפולני במישרין ובעקיפין לפשעים שבוצעו על אדמתם בתקופת השואה, היא עיוות חמור. יד ושם ימשיך לתמוך במחקר החותר לחשיפת האמת המורכבת של יחס האוכלוסייה הפולנית ליהודים בתקופת השואה".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

איפה יד ושם? אין להם נתונים מדוייקים ועדויות אין ספור על חלקם של הפולניים בשואה? ואיפה ארה"ב ורוסיה, הם לא יכולים לגנות את החוק הפולני?

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture