צילום: פלאש 90

שבעה מתוך עשרת הנספים הובאו למנוחות • החקירה נמשכת

ביום שישי הובאו למנוחות שבעה מתוך עשרת הנספים באסון השטפון בנחל צפית, מחר יתקיימו הלוויות שלושת הנותרים. מדריכת במכינה סיפרה בחקירתה כי התריעה מהטיול - אך לא שמעו לה. משרד החינוך הקים ועדה להסדרת פעילות המכינות

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

ביום שישי הובאו למנוחות שבעה מתוך עשרת הנספים באסון השטפון בנחל צפית. אלה אור ז"ל ממעלה אדומים, אגם לוי ז"ל ממושב חרות, יעל סדן ז"ל מירושלים, צור אלפי ז"ל ממזכרת בתיה, מעיין ברהום ז"ל מבגבעת שאול, שני שמיר ז"ל משוהם ואילן בר שלום ז"ל מראשון לציון.

מחר (ראשון) יתקיימו הלווייתם של עדי רענן ז"ל ממכמורת, רומי כהן ז"ל ממושה מאור וגלי בללי ז"ל מגבעתיים.

משרד החינוך: תוקם ועדה להסדרת פעילות המכינות

יומיים לאחר שארע האסון הכבד בנחל צפית בו נהרגו 10 בני נוער שיצאו לטיול גיבוש במסגרת המכינה הקדם צבאית "בני ציון" והערב משרד החינוך הודיע כי תוקם ועדה משותפת עם משרד הביטחון ומועצת המכינות הקדם צבאיות ובראשה יעמוד מנכ"ל המשרד, שמואל אבואב. בהודעה שפרסם משרד החינוך נכתב כי "לנוכח האסון הקשה, שבמהלכו נהרגו עשרה נערות ונערים, נדרש טיפול מעמיק ויסודי בהסדרת פעילויות החוץ של המכינות לצורך המשך פעילותן. הוועדה תבחן מיסודם של נהלים ופיקוח בנושא, בדגש על טיולים ברחבי הארץ, כדי שאלה יתקיימו באופן מסודר ובטוח".

עוד נכתב כי "כיום, המכינות הקדם צבאיות מתוקצבות על ידי משרדי החינוך והביטחון, כאשר כל אחד מתקצבם בשיעור של 50%. עם זאת, סוגיית הפיקוח על פעילויות חוץ (לרבות טיולים) לא הוגדרה בחוק המכינות הקדם צבאיות משנת 2008, ובתקנות שתוקנו לחוק בשנת 2009. למכינות הקדם צבאיות חשיבות ערכית וחינוכית ראשונה במעלה ויש לפעול לשמירה על פעילותן. צוותי המשרדים ומועצת המכינות הקדם צבאיות מתייחדים עם משפחות ההרוגים והפצועים בשעתן הקשה, וימשיכו ללוות אותן ככל שיידרש בהמשך הדרך".

כזכור, מיד עם היוודע על האירוע, משרדי החינוך והביטחון המתקצבים את המכינות הקדם צבאיות, הסירו אחריות והודיעו כי הם לא אחראים על אישור טיולים במכינות. במשרד החינוך הבהירו כי הם לא אחראים לטיולים הקשורים למכינות הקדם צבאיות לכן הטיול לא תואם מול חדר המצב של המשרד. בהמשך, כשהתבררו ממדי האסון והחל לזרום מידע כי מדובר בטיול אליו יצאו אומנם חניכי מכינה קדם צבאית, אך התלוו אליהם גם תלמידים מכיתות י"ב, הודעת המשרד נשמעה כבר מסויגת. בהודעה שמסר המשרד נאמר כי "משרד החינוך עוקב בדאגה אחר מאמצי החילוץ המתמשכים מהשיטפון ונמצא כל העת בקשר עם הגורמים הרלוונטיים. בשעות הקרובות תתקיים הערכת מצב ויינתנו כל המענים הנדרשים למוסדות החינוך בנושא זה".

בשל חוסר הבהירות בנושא האחריות, משרד הביטחון הוציא לאחר מכן גם הוא הודעת הבהרה: "מבקשים להבהיר כי לפי חוק המכינות ותקנותיו, משרד החינוך הינו הגורם המקצועי והאחראי על אישור התוכניות הלימודיות במכינות הקדם צבאיות. משרד הביטחון אינו אחראי על תוכנית הלימודים, לרבות הטיולים. משרד הביטחון ממשיך לעקוב בדאגה רבה אחר האסון הקשה בערבה. מצער מאוד שביום כזה, לא רק שהגוף האחראי אינו לוקח אחריות, אלא מטיל אותה על גורם אחר".

שר החינוך נפתלי בנט התייחס להקמת הוועדה ואמר הוא שוחח עם שר הביטחון אביגדור ליברמן ביום שישי, והשניים סיכמו על הקמת צוות ההסדרה. "מדינת ישראל עברה אסון", אמר השר והוסיף, "נוכל רק לחבק את המשפחות, ולהתמקד בתיקון קדימה"."אסון כבד מנשוא". שר החינוך התייחס ל-10 הנספים ואמר כי "לכל אחת ואחד מהם היו תכנונים, חלומות, אהבות, והתלהבות של מי שחייו עוד לפניו. כל אחת ואחד התכוון להקדיש שנה שלמה מחייו—מעבר לשנות השירות בצה״ל—כדי לתרום עוד למדינה שלנו".

מדריכת המכינה שנחקרה: התרעתי מהטיול – אך לא שמעו בעצתי

מדריכת המכינה הקדם צבאית "בני ציון" בתל אביב, שנמצאת במעצר בית מאז נספו עשרה מתלמידי הטיול בו השתתפה, אמרה לקרוביה כי היא התריעה בפני מנהל המכינה מפני טיול בנחל בשל מזג האוויר, אך לא שמעו בעצתה. עורך דינה, שחר מנדלמן, סיפר כי פנתה לאביה, העובד ביחידת החילוץ ערבה, והתייעצה איתו לגבי מסלול הטיול, והוא המליץ לה לא לקחת סיכונים. עם זאת הדגיש עורך הדין כי בסופו של דבר לא היא זו שהחליטה אם טיול הגיבוש יתקיים או לא.

ביום חמישי בלילה נעצר מנהל המכינה, יובל כהאן, ומדריך במכינה אביב ברדיצ'ב, בחשד לגרימת מוות ברשלנות בעקבות הטיול שנערך בשיטפון בנחל צפית. המדריכה שנמצאת במעצר בית נחקרה כבר ביום האסון, ושוחררה לביתה. בחקירה טענו הבכירים במכינה כי לא התעלמו מאזהרות מזג האוויר, וכי המסלול אף שונה בהתאם לאזהרות.

עורך הדין המייצג את מנהל המכינה, נתי שמחוני, אמר כי "אנו נמצאים בתחילתו של התהליך, ולא ראוי לחרוץ את דינם של החשודים כאן, לא צריך לשפוט אותם בכיכר העיר". מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך הנחה להקים צוות חקירה של המחוז הדרומי שיחקור את האסון בנחל צפית, שבו נספו עשרה תלמידים בשיטפון.

עורך הדין ציון אמיר המייצג את המדריך אמר בדיון כי "אביב הוא אדם ערכי מאוד, הוא רואה את מה שקרה כטרגדיה נוראית ולאומית, הוא בכלל לא הבין למה הוא צריך התייעצות משפטית. יש צעירים שנהרגו, זה לא הזמן".

החוקרים בודקים מי אישר את הטיול, באילו אמצעי בטיחות נקט, ומדוע לא בוטל הטיול למרות האזהרות הרבות של השירות המטאורולוגי ושל המשטרה על שיטפונות באזור. בראש צוות החקירה עומד ניצב-משנה יוסי תורג'מן.

קרוביהם של ההרוגים הביעו זעם על ההחלטה לצאת לטיול למרות תנאי מזג האוויר. אילן מאייר, סבה של אגם לוי בת ה-18 ממושב חירות אמר כי ההחלטה לצאת לטיול היא "בלתי נתפסת ובלתי שפויה לחלוטין". עופר כהן, אביה של רומי בת ה-17 ממושב מאור, סיפר כי כששמע את החדשות על השיטפון החל לנסוע דרומה, אך לדבריו גם אחרי שהתברר שהקבוצה נקלעה למצוקה, "לא היה מי שדיבר ועדכן" וכי "היה כאוס".

בתוך כך מאז שעות הבוקר, ועם ההטבה בתנאי מזג האוויר, נמשכים מאמצי החיפוש אחר נהג המשאית איימן ג'אבר בן ה-47 מטייבה הנעדר בשפך נחל צין. מעל 250 שוטרים, מתנדבי משטרת ישראל מיחידות החילוץ, כוחות צה"ל, לוחמי אש (כב"ה), ועשרות מתנדבים מחורה ורהט משתתפים בסריקות לאיתור הנהג הנעדר. בשל תוואי השטח המסוכן בצד סריקות רגליות נעשה שימוש נרחב באמצעים מיוחדים.

על פי דיווח ב'מעריב' צוותי החילוץ הישראלים קיבלו אישור מיוחד משלטונות ירדן, ונכנסו יחד עם המסוק המשטרתי, הרחפן וגם הצוותים והמתנדבים לעומק של חצי ק"מ בשטח ירדן.

במשטרה שבים ומבקשים מהציבור של להגיע לידי סכנה "אנו שבים וקוראים לציבור להמנע מירידה לשטח במרחב הגיאוגרפי של ים המלח והערבה".

//www.jdn.co.il/news/israel/986575
//www.jdn.co.il/news/israel/986443
//www.jdn.co.il/news/israel/986442
//www.jdn.co.il/news/israel/986324

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

חבל מאוד! ישועה מהשם במהירה.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture