פלאש 90

הפגישה של ליצמן עם חברות הטבק והעלייה באחוז המעשנים בישראל

דו"ח מבקר המדינה מפרסם נתונים חמורים על עלייה בשיעורי העישון בישראל ואי יישום ההמלצות של אמנות בינלאומיות ואף משרדי ממשלה לצמצום העישון. המבקר לא חוסך בביקורת גם כלפי השר דאז שנפגש פעמיים עם נציגי חברות טבק גדולות ולא דיווח

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

בעקבות בדיקת מבקר המדינה בין החודשים יוני עד אוקטובר 2017 את הפעולות לצמצום העישון בישראל, מתפרסמים נתונים אודות העישון בישראל. הבדיקה נעשתה במשרד הבריאות; בארבע קופות החולים ובגופים נוספים העוסקים בנושא. בתחילת שנות ה-70 של המאה העשרים חלה ירידה בשיעור המעשנים. משנת 2013 נבלמה מגמת הירידה ואף חלה עלייה בשיעור המעשנים. אולם מאז שנת 2016 – בניגוד למגמות בעולם – עלה שיעור המעשנים עד לכ-22.5% כ-1.6 מיליון איש.

על פי הדו"ח של משרד הבריאות, בשנת 2016 נפטרו בישראל כ-8,000 בני אדם מתחלואה שנגרמה מעישון, מהם כ-800 עקב חשיפה לעישון כפוי. עלות הטיפול במחלות הקשורות בעישון בשנת 2016 הייתה לפחות כ-3.7 מיליארד שקלים. משרד הבריאות טען כי לא חלה עלייה בשיעור המעשנים בישראל. לדבריו הנתונים שמצביעים על העלייה, הם תולדה של שיטת מדידה אשר כללה סקירה באמצעות טלפונים סלולריים, שבהם משתמשת אוכלוסייה צעירה ואילו היו מודדים באותה השיטה גם בשנים קודמות – שיעור המעשנים היה גבוה יותר.

מבקר המדינה סירב לקבל את ההסבר וטען שאת הנתונים אשר הוצגו בכנסת – משרד הבריאות בעצמו פרסם. "על משרד הבריאות לפעול לצמצום שיעור המעשנים ולעשות זאת תוך הסתמכות על מסד נתונים מדיד ומדויק", כותב מבקר המדינה בדו"ח.

ב-2011 הממשלה אימצה את "התכנית הלאומית לצמצום העישון" שכללה הקמת יחידה למאבק בעישון. על שר הבריאות דאז, ראש הממשלה בנימין נתניהו, הוטל להקים יחידה למאבק בעישון בת 30 איש שתוביל את יישום התכנית הלאומית. היחידה הייתה אמורה גם להפיץ הוראות שישפרו את ההגנה על הציבור מעישון כפוי ולהטיל מגבלות חמורות על פרסום מוצרי טבק ומגבלות על שיווק, מכירה וסימון של מוצרי טבק. עד היום לא הקימו שרי הבריאות את היחידה. בפועל, במשרד הבריאות יש רק עובד אחד בתחום מניעת עישון ועוד שני עובדים במשרה חלקית שעוסקים באכיפת החוק למניעת עישון במקומות ציבוריים.

דוח המבקר מעלה כי משרד הבריאות כמעט לא קבע יעדים בנושא העישון, והמשימות שכן קבע כלל לא בוצעו. משנת 2011 ועד היום לא הושלם הליך החקיקה שאמור היה להטיל מגבלות מחמירות על פרסום ושיווק של מוצרי טבק, חובת דיווח על רכיבי מוצרי טבק וסימון מוצרי טבק באזהרות גרפיות. בביקורת עלה כי למרות שהמשרד קבע כי השימוש בטבק ובמוצרי עישון גורם לנזקים קשים ואף קטלניים, מאז מרס 2014 הוא הפסיק לעסוק בקידום התיקון.

"תוצאת הדבר היא היעדר תכנית לאומית כוללת שבכוחה להבטיח כי לצורך המאבק בעישון יוקצו הכלים המתאימים", קובע המבקר. "מדיניות הממשלה מיושמת חלקית בלבד, ופעולות שבכוחן לצמצם את תופעת העישון אינן מיושמות. המאבק לצמצום העישון הוא אפוא דל במעשים ואינו מערכתי. יש לראות זאת בחומרה רבה".

בתחילת מאי 2016 פנתה חברת פיליפ מוריס למשרד הבריאות בבקשה לכלול את מוצר הטבק IQOS בקבוצת מוצרים אשר החוק להגבלת הפרסומת והשיווק אינו חל עליה, ובכך לפטור אותו מכל הגבלת פרסום ושיווק הנוגעת למוצרי טבק כהגדרתם בחוק. כבר לאחר חמישה ימים ממועד הפנייה שלח ראש שירותי בריאות הציבור דאז פרופ' איתמר גרוטו מכתב לרשות המיסים, ובו ציין כי המוצר אכן נכלל בקבוצה זו, ולפיכך אין על חברת פיליפ מוריס חובה להדפיס על חפיסת המוצר אזהרות בריאות כלשהן.

בניסוח המכתב היה מעורב היועץ הבכיר של שר הבריאות. "אף שמדובר בהחלטה עקרונית לכאורה הנוגעת למוצר חדש, לא התייעץ פרופ' גרוטו לפני שקיבל את החלטתו האמורה עם אף גורם מקצועי במשרד הבריאות, לרבות הלשכה המשפטית ומְרכז למניעת עישון", כותב המבקר, "הוא גם לא בחן את הכללים בנוגע למוצר שנקבעו בידי גופי בריאות בין-לאומיים, כגון מנהל המזון והתרופות האמריקני.

"יש לראות בחומרה את דרך פעולתו של פרופ' גרוטו, ששלח מכתב לרשות המיסים, ללא בחינה מעמיקה ויסודית של התחייבויות מדינת ישראל על פי האמנה הבינלאומית, ובלא בחינה השוואתית למדיניות במדינות אחרות בעולם בדבר ההשפעות והסיכונים של מוצר הטבק החדש".

בסוף פברואר 2017 קיים שר הבריאות דיון בנושא "מדיניות סיגריות אלקטרוניות ו-IQOS. היועצת המשפטית וגורמים מקצועיים אחרים במשרד הבריאות לא זומנו לדיון. שר הבריאות אמר בדיון: "על סיגריות אלקטרוניות יחולו כל המגבלות של סיגריות רגילות. ובנוגע לסיגריות IQOS: נמתין למדיניות ה-FDA". משמעות ההנחיה שהמוצר אינו נכלל במוצרים אשר חוק הגבלת הפרסומת והשיווק אינו חל עליהם.

"אי-הזמנת גורמים מקצועיים לדיון מקילה לכאורה את קבלת ההחלטות. מנכ"ל משרד הבריאות וראש שירותי בריאות הציבור דאז לא הביאו בדיון לידיעת שר הבריאות תכתובת בין היועצת המשפטית של משרד הבריאות לבין המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, שבה ציינה היועצת המשפטית כי יש להחיל על מוצר הטבק החדש את החוקים החלים על מוצרי טבק. בכך קיבל השר החלטה ללא שעמד לפניו כל המידע", כותב המבקר.

במרץ 2017 הוגשו שתי עתירות לבית המשפט העליון, בהן התבקש בית המשפט להורות למשרד לסווג את מוצר הטבק החדש כמוצר טבק לכל דבר, ובהתאם לכך להחיל עליו את חוק הגבלת הפרסומת והשיווק ואת החוק למניעת עישון.

באפריל 2017 עדכן משרד הבריאות את עמדתו וקבע כי הוא רואה במוצר הטבק החדש מוצר שיש להחיל עליו את חוק הגבלת הפרסומת והשיווק ואת החוק למניעת עישון. מבקר המדינה מצא פגם בהתנהלות שר האוצר כחלון שרק בינואר 2018, לאחר סיום הביקורת חתם על צו שמטיל מס קנייה על מוצר הטבק החדש פטור ממס לסיגריות בטיסות פנים.

המבקר לא חוסך בביקורת גם כלפי השר דאז, יעקב ליצמן, שנפגש פעמיים עם נציגי חברות טבק גדולות ולא הודיע על הפגישות בניגוד להוראות. "יש ליידע את הציבור על פגישות של מקבלי ההחלטות עם נציגי חברות הטבק, מאחר שחשיפה לציבור של פגישות אלה יש בכוחה לבלום הפעלת לחץ של חברות הטבק על מקבלי ההחלטות, ולמנוע קבלת החלטות שאינן עולות בקנה אחד עם הצורך בשמירה על בריאות הציבור", כותב המבקר, "כמו כן, הסתרת הפגישות עם חברות הטבק נוגדת את הצורך החיוני בשקיפות".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה לנתונים: "משרד הבריאות מכבד את עבודת המבקר ורואה בה דרך חשובה, אפקטיבית ונכונה לתקן את הליקויים שעולים ממנו לטובת שיפור דרכי התנהלות המערכת. בתקופה הנוכחית פועל המשרד במספר רב של חזיתות על מנת להילחם בעישון. לצד הפעולות שנקט המשרד פנה שר הבריאות לשר האוצר על מנת להשוות את המיסוי על טבק לגלגול לסיגריות. כמו כן, בשורה התחתונה, המשרד הכריז על מוצרי IQOS כמוצר טבק לכל דבר ועניין".

חברת פיליפ מוריס ישראל מסרה בתגובה לדו"ח מבקר המדינה: "פיליפ מוריס הינה גוף אחראי הפועל על פי החוק וימשיך לפעול בשקיפות ובהתאם לחוק. כגוף שכזה, אנו מאמינים בחשיבות של דיאלוג פתוח עם הרגולטורים, במטרה להשמיע את עמדתנו ולהעביר להם מידע רלוונטי עבור הציבור בישראל. ישראל פועלת באופן אקטיבי למנוע העברת מידע חיוני ליותר ממיליון מעשנים, אשר מחפשים אחר אלטרנטיבות אחרות פחות מזיקות לעישון".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

חכמי חלם, שימשיכו להעלות את מחירי הסיגריות, מזכיר את תקופת איסור האלכוהול בארה"ב ואת רגולציית המט"ח אצל הציונים…

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture