דיווח: בממשלה מגבשים מתווה לפינוי מוסכם של אביתר

Hillel Maeir/Flash90

דיווח: בממשלה מגבשים מתווה לפינוי מוסכם של אביתר

בממשלה מנסים להנמיך את גובה הלהבות סביב פינוי היישוב אביתר • על פי המתווה, תושבי אביתר יעזבו - ואם יתברר שמדובר באדמות מדינה הם יורשו לחזור • גנץ במקדם את הפשרה הבהיר הערב כי דינו של המקום להתפנות

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

שר הביטחון בני גנץ ובכירים נוספים בממשלה החלו לקדם היום (ראשון) מתווה לפתרון המחלוקת סביב המאחז אביתר. לפי הדיווח ב'חדשות 12', המתווה יאפשר את עזיבתם מרצון של התושבים במקום, מבלי שהמאחז עצמו יפונה.

לפי התכנית החדשה שמקדם גנץ, בשלב הראשון יעזבו תושבי אביתר את המאחז מרצון, במקומם ייכנסו חיילים והמקום יהפוך לבסיס צבאי כשבמקביל תיערך בחינה מדוקדקת בנוגע לזהות בעלי האדמה. אם יתברר שהאדמות שעליהן יושב המאחז הן אדמות מדינה – יורשו התושבים לחזור. כמו כן, בשיחות עם תושבי המקום עלתה דרישה שבמקום יקום גם מוסד חינוכי בתקופה בה הם יעזבו את היישוב.

כזכור, חברי סיעת ש"ס ביקרו הבוקר ביישוב יחד עם ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן. בתום הביקור אמר ח"כ אריה דרעי כי כל חברי סיעתו מביעים תמיכה מלאה באביתר וקוראים לממשלה להביא להסדרת המאחז.

בתגובה לדברי דרעי הבהיר הערב שר הביטחון גנץ כי דינו של המקום להתפנות – הנושא יטופל באופן הרגיש והנחוש ביותר. שר הביטחון גנץ כתב לדרעי: "אין מדובר בפינוי יישוב סדור ובגזירת גורל על משפחות. מדובר בכניסה לשטח, שנעשתה בחסות מבצע שומר החומות, לא בצורה חוקית, וללא כל אישור מהגורמים המוסמכים ודינו של המקום להתפנות."

גנץ הוסיף: "הנושא נמצא בסמכותי שר הביטחון, ובימים האחרונים אני עוסק בניסיון להגיע לפינוי מוסכם. הנושא יטופל על ידי גורמי הביטחון ועל ידי באופן אישי, ובאופן הרגיש ביותר והנחוש ביותר".

גנץ פנה לדרעי וביקש ממנו לא לתת את ידו לעידוד התנהלות של רמיסת החוק: "אני פונה אליך כדמות ממלכתית וכמנהיג מוערך בציבור, וממליץ כי תפנה את מרצך לקרוא לתושבים לציית להנחיות גורמי האכיפה ולהתפנות מהמקום."

יו"ר ש"ס השיב אף הוא במכתב לתשובת שר הביטחון גנץ וכתב: "מן הראוי כי הקבינט כולו ייחשף למידע הרלוונטי ולעמדות המומחים טרם קבלת החלטה קשה ובלתי הפיכה. במסגרת בחינת העניין מן הראוי כי שר הביטחון והממשלה בכללותה ישקלו את חשיבותו הרבה של היישוב היהודי ביהודה ושומרון. חשיבותו הביטחונית והמדינית למדינת ישראל ולעם ישראל בעת זו. וכי אכיפה בררנית היא הפוגעת בשלטון החוק"

עוד הוסיף יו"ר ש"ס דרעי: "אסיים מכתבי בהתייחסות לסיפא שבתשובתך. מאז ומתמיד מפלגת ש"ס נהגה בצורה ממלכתית והתנגדה לכל ביטוי של "רמיסת החוק" כלשונך, על אזרחי המדינה לכבד את החלטות הרשויות הנבחרות גם אם אינם מסכימים עימן. לצד זאת – ולא במקום – על הרשויות הנבחרות להשתדל להיות ראויות לאמון זה ולנהוג במקצועיות, בסבירות וברגישות, בעיקר בנושאים רגישים כבנושא זה".

בתגובה למתווה שהוצע באביתר מוסר יו"ר עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר : "אמנם הם מבטיחים לבחון את מעמד הקרקע, אבל טיבם של הבטחות חברי הממשלה בראשות בנט ידועות ואיך נדע הפעם, אם זו הבטחה ליבתית או לא. בכל מקרה מדובר במתווה שהוא לעג לרש, בזמן שממשלת ישראל מסדירה אלפי בתי בדואים בנגב, אין שום סיבה שלא יסדירו את היישוב אביתר".

ראש הממשלה נפתלי בנט צפוי להכריע השבוע בעניין – אם פני הממשלה לפינוי מלא כפי שתוכנן בתחילה, או שאכן קיימת כוונה לנסות ולהגיע עם תושבי אביתר לפשרה שתמנע חיכוכים גדולים עם כוחות הביטחון.

כיום מתגוררות במאחז כ-50 משפחות. תושביו טוענים שהוא "שומר על אדמות לאום אסטרטגיות" ומכנים את אי-הפינוי "מעשה ציוני". יוסי דגן, שהעביר את לשכתו להתנחלות מסר לאחרונה: "הממשלה כולה צריכה להתאחד סביב המעשה הציוני של הסדרת הישוב".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture