שנתיים לצוק איתן: מדוע לא מפרסמים את הדו"ח?

הדו"ח עליו דנו בוועדת חוץ וביטחון על מבצע צוק איתן עדיין לא גובש • ח"כ אראל מרגלית שיגר מכתב ליו"ר הוועדה דיכטר: "איש לא מעוניין להגיע לחקר האמת"

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

לא פחות מ-87 ישיבות קיימה וועדת חוץ וביטחון של הכנסת על מבצע צוק איתן, שמחר, יום שישי, יציינו שנתיים לתחילת המבצע שגבה מחיר יקר בחיי אדם.

בישיבות לקחו חלק אנשי מקצוע, גורמי צבא בכירים ונציגי המשפחות השכולות. המבצע הארוך גבה את חייהם של ארבעה אזרחים ו-68 חיילים, בהם אורון שאול והדר גולדין שבני משפחותיהם עדיין מנהלים מאבק ציבורי להשבת גופותיהם.

אך הדו"ח היסודי בנוגע לכשלי המבצע, שוועדת החוץ והביטחון של הכנסת הייתה אמורה לספק, עדיין לא גובש, הדיונים הופסקו בשל מערכת הבחירות האחרונה בחודש מרס 2015 ולא חודשו מאז.

גם הדו"ח והמסקנות מעשרות הדיונים שכבר התקיימו לא גובש עדיין. כעת טוען ח"כ אראל מרגלית (המחנה הציוני): "שנתיים למבצע ודו"חות צוק איתן מוסתרים. אינטרסים פוליטיים מונעים את פרסום הדו"חות".

מרגלית, החבר ועדת החוץ והביטחון, שלח מכתב ליו"ר הנוכחי אבי דיכטר (הליכוד) וביקש ממנו לכנס את הוועדה שוב בהקדם לדיון בנושא ולהאיץ את גיבוש הדו"ח הסופי, זאת על רקע מה שהוא מכנה "מחטף של היו"ר הקודם", צחי הנגבי.

"מבצע צוק איתן היה לכל הדעות נגוע בכשלים צבאיים ומדיניים", כתב מרגלית. "הדיונים היו בהשתתפותם של גורמים בכירים, מומחים, אנשי מקצוע וגם נציגי המשפחות השכולות. עקב ההחלטה ללכת לבחירות, הופסקו הדיונים ומעולם לא חודשו".

"תפקידה של ועדת החוץ והביטחון הוא לפקח על מדיניות החוץ והביטחון של הממשלה והיא זרוע של הכנסת. העובדה שאותה ועדה שיזמה הגשת דו"ח בוחרת כעת להתחמק ממסקנות פוגעת הן במעמד הוועדה והן במעמד הכנסת. מבצע צוק איתן השאיר צלקות רבות אצל מיליוני אזרחי ישראל, אשר מחכים בכיליון עיניים לתחקיר רציני שידע להתמודד עם הכשלים אשר להם היינו עדים. ועדת החוץ והביטחון אמונה בדיוק על הדבר הזה", הוסיף מרגלית במכתבו.

חבר הכנסת מהמחנה הציוני מציין כי העובדה שהיו"ר הקודם, הנגבי, גיבש על דעת עצמו דו"ח אלטרנטיבי שהתיימר לנקות לחלוטין את הדרג המדיני מכשלי צוק איתן ובפרט מסוגיית המנהרות מוכיחה כי מעורבים שיקולים נוספים. "מדובר בדו"ח פוליטי לכל דבר ועניין", כתב מרגלית, "שנועד להסתיר את הממצאים הקשים שעלו בעשרות הדיונים בוועדה ובטיוטת דו"ח מבקר המדינה. גם אתה, יו"ר הוועדה, השבת לי במכתב רשמי כי דברי הנגבי אינם מטעם הוועדה ואינם מהווים דו"ח רשמי של הוועדה", כתב.

מרגלית ביקש לדעת אם בכוונת דיכטר לכנס שוב את הוועדה ולהשלים את העבודה שהופסקה בנושא בחודש מרס 2015. "אסור ששיקולים ואינטרסים פוליטיים יכתיבו לוועדת החוץ והביטחון אם לפרסם דו"ח כזה או אחר", סיכם את מכתבו. "מחובתנו, כנבחרי ציבור, לבחון ולפקח על מהלכי הממשלה והקבינט בפרט, אשר אחראים במידה רבה על כשלי צוק איתן והאבידות הרבות שהיו לעם ישראל. דו"ח מפורט ואובייקטיבי הוא חובתה של הוועדה לאזרחי ישראל בכלל ולמשפחות השכולות בפרט".

יו"ר הוועדה הקודם, השר צחי הנגבי, הגיב לטענות: "לא כתבתי דו"ח אלא הבאתי לידיעת יו"ר הכנסת את עמדתי שלפיה ההנהגה הצבאית והמדינית של ישראל הייתה מודעת היטב לאיום המנהרות ופעלה לאורך שנים ארוכות כדי לגבש מענה הולם לאיום זה. כל היתר פוליטיקה פנימית במפלגת העבודה".

יו"ר הוועדה, ח"כ אבי דיכטר, מסר: "כשנכנסתי לתפקידי לקחתי על עצמי לאסוף את כל הקצוות שנותרו. בדקתי איזה מהנושאים שמונחים על השולחן מוגדר דחוף ובהול. הנושא של צוק איתן הוא סוגיה כבדה מאוד של עשרות דיונים שכבר התקיימו, וזה לא נושא שאפשר לסיים במהירות כזאת. צוות הוועדה עובד כדי לאסוף לי את המידע".

עוד אמר דיכטר: "אראל מרגלית מכיר את העובדות, מכיר את מסכת השיקולים והוא יודע בדיוק מה העומס על הוועדה ומה זה סדרי עדיפויות. מאחר ומרגלית הוא אופוזיציונר, הוא גוזר פה קופון שאי-אפשר להיכנס איתו אפילו להצגה יומית. זה לא סיפור לדיון מהיר שבתוך שעה ניתן לסיים. זה סיפור גדול מאוד וביקשתי לראות את התמונה לפני שנמשיך לעבוד עליה. בסוף נגיע למתכונת הטובה ביותר מבחינת לוחות זמנים וגיבוש דו"ח".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture