"יוסי, אל תוציא את הראש. אבוא להציל אותך" • חזרה למלחמת יום הכיפורים

43 שנה אחרי מלחמת יום הכיפורים נחשפה הקלטה בה נשמעים יאנוש בן גל ויוני נתניהו מתכננים את חילוצו של סגן האלוף דאז שנפצע בגולן • "אני בא להוציא אותך. מדרום עומדים טנקים שלנו - אל תפחד"

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

ארכיון צה"ל במשרד הביטחון חשף היום הקלטה מרשת הקשר של צה"ל ממלחמת יום הכיפורים, מהמבצע שבו חולץ יוסי בן-חנן בידי יוני נתניהו. בתיעוד הנדיר נשמעים קולותיהם של יוני נתניהו, יאנוש בן גל, רפאל איתן ואילן סהר, במהלך פעולת חילוצו של בן-חנן ששוכב פצוע בתל שמס, שבשטח המובלעת שכבש צה"ל בקרבות בצפון רמת הגולן.

כשפרצה מלחמת יום הכיפורים היה בן-חנן בחו"ל. ביום שני, ה-8 באוקטובר, שב במיוחד והוטל עליו להרכיב כוח משרידי יחידה שנפגעה במהלך הקרבות. באתר הגבורה של צה"ל נכתב כי "בן-חנן ארגן את הכוח במהירות, וביום שלישי, 9 באוקטובר 1973, השתתף בקרב המכריע לבלימת התקפת הסורים באזור שמצפון לקוניטרה, קרב שהסתיים בהדיפת כוחות האויב והשמדתם".

בימים הבאים של הלחימה נפצע בן-חנן שלוש פעמים, אך סירב להתפנות למרות הוראה מפורשת של הרופא ושל מפקד העוצבה והמשיך לפקד על הכוח. "עם היווצרות קיפאון מסוים בחזית העוצבה נוכח התנגדות האויב, הציע בן-חנן תכנית נועזת להתקפת עמדות המפתח של האויב על ידי איגוף בשטח שנחשב בלתי עביר, והתנדב לבצע התקפה זו בראש כוח קטן, אף על פי שסבל מחולשה עקב פציעותיו הקודמות", נכתב.

"האיגוף בוצע והכוח הגיע ליעד, תוך השמדת טנקים וכלי רכב של האויב". במהלך הפעולה נפגע חלק מהכוח ובתוכו הטנק של בן-חנן והוא נפצע ברביעית פצעים קשים. "במצבו זה נשאר בן-חנן בשטח במשך ארבע שעות כשנהג הטנק מטפל בו".

731572801001499640360no

קצין אחר שנקלע באותה עת לקרבות ברמת הגולן היה רב-סרן יוני נתניהו. נתניהו שב לישראל זמן קצר לפני שפרצה המלחמה, אחרי לימודיו באוניברסיטת הרווארד. עם פרוץ המלחמה עלה לרמת הגולן, כשהוא מוביל קבוצת לוחמים. באתר ההנצחה לחללי קהילת המודיעין מתואר כי "בבוקר היום השני של המלחמה איתר הכוח של יוני שני מסוקים סוריים, שהנחיתו כוחות בסמוך לבסיס 'נפח' ברמת הגולן".

אחד הקצינים שהשתתף בקרבות העיד: "קיבלנו ידיעה שלמעשה אנחנו הכוח האחרון המגן על המקום. פתאום נפתחה עלינו אש חזקה. הם תפסו אותנו בצורה הנוחה ביותר בשבילם. אנחנו גלויים בשטח, פחדתי מאוד. מה שראיתי אז היה תמונה שאזכור כל חיי; פתאום ראיתי את יוני מתרומם בשקט גמור, כאילו לא התחולל שם דבר. בתנועות ידיים סימן לאנשים שיקומו איתו. הוא התחיל להתקדם כאילו שיחק בתרגיל אש. הוא הלך זקוף, חילק פקודות לימין ולשמאל. אני זוכר את המחשבה שלי אז כחייל שלו: לכל הרוחות, אם הוא עושה את זה – אז אני לא מוותר. קמתי והתחלתי להילחם".

הקרב הסתיים בהשמדת כוח הקומנדו הסורי, שמנה כ-50 איש. לכוח של יוני שמנה כ-30 איש היו שני הרוגים. עוד נכתב כי "לאחר שנבלמה ההתקפה הסורית בגולן, הצטרף הכוח של יוני להתקפת הנגד של צה"ל ככוח מאבטח לגדודי השריון. במסגרת זו ביצע פעולות מעבר לקווי האויב וחיסל חוליה של ציידי טנקים סוריים".

נתניהו שמע ברשת הקשר כי מג"ד השריון, בן חנן, שוכב פצוע וכי יש חשש כי ייפול לידי הסורים. נתניהו התנדב לעמוד בראש חוליית החילוץ, לאחר שניסיון חילוץ קודם נכשל. בהקלטה שנחשפת היום ניתן לשמוע על החיפוש אחר בן-חנן ששוכב פצוע בשטח, על ההתלבטות איך יהיה הכי טוב להגיע למקום, הניסיון ליצור קשר, רגעי הנחתת מסוק החילוץ והדיונים כיצד לחלצו.

731572701000100980653no

אביגדור בן גל, מפקד חטיבה 7 במלחמה: יוסי (בן חנן), כאן יאנוש. תן כיווני שמים, צפון, דרום, מזרח, מערב. שלחנו את הרופא אליך.

יוני נתניהו: 10, זה יוני. 10, זה יוני. מאיזה כיוון הכביש מטווח? מאיפה יורים עליו? יוסי, אתה יכול לענות ליוני? עבור. רציתי לשאול מאיזה כיוון… זה יוני, מאיזה כיוון יורים עליך?

לאחר מכן, נשמע כי מסוק צריך לבוא לחלץ את בן חנן. נתניהו מנסה להבין את מיקומו של בן חנן בהתאם לשריפות שפרצו במקום, אך מתבקש שלא לנווט על פיהן, אלא לנסוע בהתאם לסימני הגלגלים שנוצרו בשטח (קוליסים). "את זה אני עושה בכל מקרה, אל תדאג", משיב נתניהו.

כמה דקות לאחר מכן, נשמעת פנייה בקשר לבן חנן: "יוסי, אל תוציא את הראש, הם כבר יגיעו אליך, אל תהיה מודאג. יש לנו בחור שיודע בדיוק איפה אתה נמצא, הבחור הזה יצטרף ליוני, הם יודעים איפה אתה נמצא… אל תהיה מודאג. בסדר, אנחנו עושים את כל המאמצים". נתניהו מציע להיכנס גם עם נגמ"ש לחילוץ, אבל אז מבין שבן חנן קרוב יחסית לכביש. "תעשה את זה בריצה, אין אפשרות אחרת", אומר בן-גל. "אוקיי, אם זה 200 מטר מהכביש אז אני אצעד קילומטר מהכביש, ואני אבוא להוציא אותך, יוסי", משיב נתניהו.

אחרי כמה דקות, משיב נתניהו כי הוא מסוגל להנחית את המסוק לידו – ולחלץ את בן חנן. על פעילות זו קיבל נתניהו את עיטור המופת, לאחר שהצליח במשימת החילוץ. בן חנן קיבל את עיטור העוז על פעילותו בימי המלחמה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture