בכיר בצה"ל: התגברות במספר פיגועים על ידי תומכי דאעש

למרות הירידה בכמות אירועי הטרור, בצה"ל מזהים התפתחות מדאיגה של פיגועי ירי בהשראת דאעש • במערכת הביטחון לא רואים קשר בין ההתגברות בימים האחרונים במספר נסיונות הפיגוע למהלכיו של טראמפ בארה"ב • מדוע חוששים מפיגועי ירי יותר מפיגועי דריסה?

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

"פיגועי הירי הם האיום המרכזי בעיני מערכת הביטחון, וצה"ל מרכז מאמץ נרחב כדי לסכל ולשבש אותם במגוון פעולות" – את הדברים אמר היום קצין בכיר בפיקוד מרכז שסיכם בדבריו את פעילות והערכות צה"ל לשנה האזרחית החולפת.

לדבריו, בשנה וחצי האחרונות מדובר על חוליות מקומיות, כאשר שני אנשים יכולים לקבוע על מקום מפגש ולצאת לפגע – בניגוד לעבר, אז הייתה יוצאת הוראה של מפקדה להסדיר את הליך הכנת הפיגוע, ולכן היה קל יותר לאתר סימנים ולהציף מודיעין על הערכות לפיגוע.

פיגועי הירי הם בעלי הפוטנציאל הכי גבוה לנפגעים, וגל הטרור שהחל עם פיגועי דקירה ודריסה התקדם עד לחוליות ירי. שורת פיגועים טרם פוענחה וישנן חוליות בשטח. פיגוע כזה הוא קטלני יותר והמחבלים המבצעים אותו יכולים לסגת בקלות רבה יותר בלי להיפגע, בניגוד לפיגועי דקירה או דריסה שנגמרים לרוב במות המחבל.

מגמת פיגועי הירי ממשיכה גם לשנה הנוכחית, ולפי הקצין הבכיר, מאז תחילת 2017 אירעו ארבעה. בניסיון להתמודד עם המגמה הוקמו עשרות פילבוקסים (עמדות שמירה) על צירי תנועה, הותקנו יותר מ-1,500 מצלמות בצירים ובצה"ל משתמשים גם ברחפנים ובאמצעי איסוף נוספים כדי לאסוף מודיעין.

לדבריו, לפני תחילת גל הטרור, נרשמו חמישה פיגועים בממוצע מדי חודש (דקירה, דריסה או ירי) ומאז נרשמה עלייה של פי עשרה אירועים מדי חודש, כאשר במהלך חודש מרץ 2016 נרשמה דעיכה וחזרה לממדים של ארבעה עד חמישה פיגועים מדי חודש. על פי נתוני פיקוד מרכז, בשנה החולפת נרשמה ירידה במספר הפיגועים בשטחי יהודה ושומרון.

"שנת 2016 הייתה יציבה יחסית, וראינו בה ירידה. לעיתים אנחנו מאותגרים ואירועים מתפרצים לנו. המטרה שלנו היא לתת מענה מהיר ולחצוץ בין האזרחים והטרור", אמר הקצין. בהתייחס לבחירות בארצות הברית והחשש מפני השפעות על השטח, הוא הוסיף כי אינו רואה השפעה על השטח, גם בכל הקשור לאפשרות שהשגרירות תעבור לירושלים.

"אני לא מתעסק בהחלטות של הממשל האמריקני, ולא רואה השפעות על השטח. באמירה כללית, כאשר פלסטינים מדברים על סוגיות סביב ירושלים, אנחנו תמיד נערכים. יש מפגעים שמסתובבים בשטח, והם לא צריכים יותר מדי תירוצים כדי לבצע פיגועים".

הקצין הבכיר הזהיר בדבריו מפני עלייה במספר פיגועי הירי המזוהים עם ארגונים סלפיים המזוהים "המדינה האסלאמית" (דאעש), אך טען כי עדיין מדובר "במספרים קטנים". בשנת 2016 אירעו עשרה פיגועים מסוג זה. "אנחנו לא רואים אהדה גדולה", אמר הקצין הבכיר.

בהקשר לפרשת החייל היורה אלאור אזריה, דחה הקצין את האפשרות ל"אפקט אזריה", המעכב חיילים בהתנהלות בפיגועים. משיח שקיים עם חיילים ומפקדים, הוא אמר כי הוא אינו רואה כל השפעה על האופן שבו חיילים מתנהגים בפיגועים. "כמעט שנה אחרי מציאות מורכבת באזור יהודה ושומרון, בכל הפעמים, כולל האירוע אמש, אנחנו לא רואים שום השפעה על החיילים להפעיל את הנשק. הוראות הפתיחה באש מאוד ברורות. אנחנו לא רואים חיילים מוגבלים. בחלק מהמקומות עושים טעויות וטעויות צריך גם לגבות", אמר הקצין.

סך הכול במהלך שנת 2016 נעצרו 3,369 חשודים במעורבות בטרור ביהודה ושומרון, עלייה מ-3,132 שנעצרו ב-2015. כמו כן, בשנה שעברה אותרו 43 בתי מלאכה לייצור אמצעי לחימה ביהודה ושומרון ונתפסו 445 כלי נשק לעומת אפס בתי מלאכה בשנת 2015 ו-170 כלי נשק שנתפסו. מסך הנשקים שנתפסו 40 רובי M16, 18 רובי קלצ'ניקוב, 109 נשקים מאולתרים, 62 רובי ציד, 126 אקדחים ו-108 אחרים. לדברי הקצין הבכיר, מחירי השוק של אמצעי הלחימה ביו"ש עלו משמעותית במהלך השנה.

עם זאת, ציין הקצין הבכיר כי פיגועי הטרור נמצאים במגמת ירידה ברחבי יהודה ושומרון. בשנת 2016 אירעו שמונה פיגועי מטען, לעומת 18 ב-2015; 12 פיגועי דריסה התרחשו ב-2016 לעומת 39 2015; 57 פיגועי דקירה אירעו ב-2016 לעומת 68 ב-2015; 45 פיגועי ירי בשנת 2016 לעומת 48 ב-2015; ב-60% מהפיגועים בשנת 2016 הירי כוון לעבר חיילי צה"ל והיתר לעבר אזרחים.

בצה"ל מציינים ירידה גם בחדירות ליישובים ובמקרים פליליים נוספים. 88 מקרי חדירה אירעו בשנת 2015, לעומת 51 בשנת 2016. 1,515 השחתות גדר התרחשו בשנת 2015, לעומת 823 בשנת 2016. 40 מקרי שוד של כלי רכב אירעו בשנת 2015, לעומת 22 בשנת 2016.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture