צילומים: פלאש 90

מאחורי הקלעים: ההלם של לבני, הזעם בתנועה והסיכוי למפץ בשמאל

מול המצלמות, ללא כל הודעה מוקדמת ו-ככל הנראה-בהשפלה מכוונת, בישר גבאי על פירוק השותפות עם לבני שהתקשתה להסתיר את ההלם • בפנים: כל העדכונים, התגובות והפרשנויות, בעקבות הדרמה הגדולה בגוש השמאל-מרכז

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

השפלה מול המצלמות: זו ההגדרה המדוייקת ביותר לאופן בו הודיע גבאי ללבני על פירוק השותפות הפוליטית בין 'העבודה' למפלגת 'התנועה' בראשותה. לבני, שלא ידעה מה מתכנן גבאי, הגיעה לישיבת הסיעה של המחנ"צ והאיזנה בנימוס לדבריו של גבאי.

ואז זה קרה. "קיוויתי והאמנתי שהשינוי והשותפות החדשה יובילו לצמיחה שלנו, לחיבור של ממש, לפירגון הדדי. אבל הציבור חכם הוא רואה שזה לא מצב הדברים והתרחק", הלם בה גבאי והוסיף: "אני עדיין מאמין בשותפות, בחיבורים, בלאחד מחנה גדול ומחוייב לשינוי, אבל חיבורים מוצלחים מצריכים חברות, עמידה בסיכומים ונאמנות לדרך. זה לא קורה בשותפות הזאת ולכן אני שוב בוחר בציבור. ציפי, אני מאחל לך הצלחה בבחירות, בכל מפלגה שבה תהיי".

למרות שניסתה לשמור על ארשת פנים קפואה, התקשתה לבני להסתיר את ההלם. בהמשך היא קמה, הכריזה "אני ברשותכם לא אגיב. אקבל את החלטותי. תודה רבה" – ויצאה מהחדר.

העיתונאית דפנה ליאל דיווחה כי המהלך של גבאי תוכנן תוך הטעיית לבני עד הרגע האחרון. "המחנ"צ הוציאו זימון לישיבת סיעה אבל מאחר והם היו היחידים היום שהתכנסו בכנסת וכמעט במקביל היתה מסיבת עיתונאים של יש עתיד רוב המערכות הסתפקו בשליחת צלם. בסביבת גבאי לא נתנו התראה לכתבים שמשהו משמעותי עומד לקרות מחשש שזה יגיע ללבני והיא תבריז ואז יהרס אפקט ההדחה מול המצלמות", דיווחה ליאל, שקובעת: "לגבאי היה חשוב במיוחד להשפיל את לבני בלייב".

לאחר שלבני יצאה, אמר גבאי לחברים שנותרו בחדר כי היא האכילה אותו מרורות לאורך כל השותפות הפוליטית ביניהם. "כשנתתי לה את האופוזיציה היא לא אמרה עלי מילה טובה..היא עמדה כאן בסיעה ואיימה לעיני המצלמות שאם לא אתן לה את ראשות האופוזיציה היא תפרוש, אז שאף אחד לא ידבר אתי על נימוסים״. בכך ביקש גבאי להדוף את הביקורת על הדרך המשפילה שבה בישר ללבני על סיום השותפות ביניהם.

התגובות במערכת הפוליטית

דקות לאחר מכן פרסמה לבני את ההודעה הבא: "תודה למתקשרים, למסמסים ולתומכים. טוב שהותרו הספקות ואפשר להתמקד באתגר הלאומי החשוב שעומד לפנינו, כל המאמינים באמת בדרך – מהפך בבחירות הקרובות".

חבריה לתנועה העדיפו להשיב מלחמה לגבאי. "מהיום הראשון גבאי לא קיבל את עיקרון השותפות, השותפות שהביאה 24 מנדטים, התוצאות בסקרים היום הם תוצאה ישירה של הנהגת היחיד של גבאי. ‏מתוך מצוקה של גבאי בתחום הוא הפך את המחנה הציוני למפלגת נישה ודחק את הדגל המדיני – בטחוני. ‏ניהול מדינה זה עסק רציני למדינאים", צייץ ח"כ יואל חסון.

ח"כ קסניה סבטלובה: "גבאי ממשיך להתנהל כמו פיל בחנות חרסינה ולרסק את התקווה לשינוי. חשומה למי שבוחר באגו על פני טובת הכלל".

הצטרפה לביקורת על גבאי יו"ר מרצ, תמר זנדברג: "מסתבר שגם לבני היא שמאל מידי עבור גבאי שמוכיח שוב שהוא אינו מסוגל להוביל את המחנה. אני קוראת לכל אנשי השמאל להצטרף למרצ שתוביל את גוש השמאל בבחירות הקרובות".

במפלגת 'העבודה', מנגד, זכה אבי גבאי לגיבוי. ח"כ שלי יחימוביץ מסרה: "זהו צעד דרמטי, אמיץ ומנהיגותי. אי אפשר להתכחש לעובדות: אף שלבני אדם ראוי, ההסכם בינה ובין גבאי לא עבד. להיפך. הוא החליש אותנו, בעיקר כי היה ברור שהיא אינה מקבלת את מנהיגותו. למפלגת העבודה מסורת ואידיאולוגיה ברורים, ואני בטוחה שנצלח את המשבר ונצליח בבחירות הקרובות".

ח"כ נחמן שי: "המעשה נעשה. מפלגת העבודה הולכת קדימה, נחושה, דבקה בעמדותיה החברתיות והמדיניות. אני מאמין כי מחנה גדול ישוב ויצטרף אלינו בדרך הזו".

ח"כ איציק שמולי: "אני מגבה את יו״ר המפלגה באופן מלא ומתייצב מאחורי החלטתו. ציפי לבני אשה ראויה אך התנהלותה מול המפלגה והיו״ר בשבועות האחרונים העצימו את חוסר האמון ופירקה את השותפות הזו בפועל. לא היתה מחלוקת מהותית בינינו באשר לצורך לייצר חיבורים עם גורמים אחרים אבל דרך הפעולה שלה יצרה מציאות בלתי אפשרית".

מי שמשקיף על ההתפתחויות מהצד, אך לא מסתיר את השמחה שלו בעקבותיהן, הוא ראש הממשלה נתניהו שכתב: "‫אני לא מתערב באיך השמאל מחלק את הקולות שלו. מה שחשוב לי הוא שהימין יקים גם את הממשלה הבאה וימשיך להוביל את מדינת ישראל. לצורך זה חייבים להצביע רק לליכוד".

ההיגיון של גבאי והתכניות להמשך:

מעבר לעובדה שהשותפות בין גבאי ללבני לא יכלה להמשיך להתקיים ברמה הטכנית, כפשוטו, לנוכח האיבה העמוקה בין השניים. גבאי ביצע את המהלך גם בגלל ההבנה שהוא עשוי להועיל לו פוליטית במערכת הבחירות.

ראשית, גבאי מעריך שהסירוב של גנץ לעמוד בראשות המחנ"צ נבע בין היתר מהוכחותה של לבני במפלגה, נוכחות שיש בה משום הריסת דימוי "המרכז" שהוא עמל עליו. עתה, כך מעריך גבאי, גדלים הסיכויים שגנץ יאות לחיבור כזה. בחברת החדשות דווח שגבאי כבר מיהר לפנות לגנץ בענין, ויהיה מענין לגלות כיצד זה יגיב.

שנית, גבאי חשש מפני האפשרות שלבני תחבור לגנץ רגע לפני הבחירות. אף אחד לא היה נופל מהכסא אם בעוד חודש וחצי לבני היתה מכנסת מסע"ת ומודיעה על חבירה לגנץ, ויוצרת מומנטום אדיר בגוש השמאל-מרכז על חשבון המחנ"צ. כעת תרחיש כזה לא על הפרק. להפך. אם גנץ יחפש "מכפיל כוח" הוא יצטרך לחבור למחנ"צ, ולא ללבני.

מה הלאה

על אף האמור, ברור לכולם שגם לבני לא אמרה את המילה האחרונה, והחלוקה בין המפלגות בגוש השמאל מרכז רחוקה מלהסתדר באופן סופי. תמונה מלאה ומקיפה על המצב בגוש, הניזוקים והמרוויחים מהמהלך של גבאי, ועוד, תתקבל רק סמוך למועד הסופי של הגשת הרשימות.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

על דאטפת.. וסוף מטיפיך..

מתי המועד הסופי של הגשת הרשימות

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture