נתניהו וגנץ בעוטף עזה. צילומים: עמוס בן גרשום/לע״מ, אלעד מלכה

כשהצבא יירט בעזה, נתניהו יירט את תכניותיו של ליברמן / יוסף טיקוצ'ינסקי

שקד המאוכזבת עוד לא אמרה נואש. הכוונות שלה מהוות איום על בלוק הימין • ליברמן מנסה ומצליח להישאר דומיננטי בזירה, התקווה הבאה שלו: עידוד וזירוז הפירוק בכחול-לבן • ארבעה ימים לתום המנדט של גנץ, הפוליטיקה מתקרבת לנקודת רתיחה

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

אין דוגמה אופיינית יותר למציאות הישראלית מזו שהיתה השבוע, כשהכאוס הפוליטי התערב בכאוס הביטחוני ושניהם יחד יצרו ערפל לא ברור של אי ודאות, בשני הנושאים בהם ישראל מעולם לא הצליחה לייצב את עצמה: פוליטיקה יציבה וביטחון לאורך זמן.

המגעים והניסיונות להגיע לפריצת דרך במבוי הסתום הפוליטי. נמשכו גם תחת אש ובחלק מהזמן גם התערבו במצב הביטחוני ולפי שעה, בשני הנושאים עדיין לא רואים את הפתרון באופק.

עירוב התחומים בין שני הנושאים עמד גם הוא במחלוקת כשגם בימין וגם בשמאל האשימו את הצד השני בניצול המצב הביטחוני לצרכים פוליטיים ובחלק מהמקרים זה גם היה נכון. זה התחיל כשכמה חברי כנסת בעיקר מהרשימה המשותפת ניסו לקשור בין היציאה למבצע חיסול המפקד הבכיר בעזה למצבו הפוליטי של נתניהו.

לטענתם, ישראל לא יצאה כבר הרבה שנים לפעולה יזומה מסוג כזה בעזה, מה גם שאותו מפקד בכיר בג'יהאד, בהאא אבו אלעטא נמצא על הכוונת כבר שנים רבות, אבל העיתוי נבחר דווקא עכשיו, כשנתניהו מעוניין לנטרל אפשרות של חיבור בין ליברמן לסיעות הערביות והקמת ממשלת מיעוט.

נתניהו מתקוטט במליאה עם אחמד טיבי. צילום: דוברות הכנסת – עדינה ולמן

נתניהו עצמו העניק להם הזדמנות מצוינת לכך, כשהגיע בצהרי יום רביעי באופן מפתיע למליאת הכנסת, וניצל את הבמה כדי לביים הצגה מושלמת לתקשורת. במליאת הכנסת היה אמור להתקיים באותה שעה דיון בנושא אלימות בחברה, דיון בחתימת 40 חברי כנסת, מהלך המחייב את ראש הממשלה להשתתף בו. אך לאור המצב הביטחוני החליטו חברי כחול לבן שיזמו את הדיון לבטל אותו ולדחות אותו למועד אחר כדי לשחרר את נתניהו לטפל בנושאים הבוערים.

אך באופן מפתיע, בעת שהמליאה עסקה בהצעות דחופות לסדר, נכנס נתניהו למליאה באופן לא מתוכנן וביקש למסור הודעה לחברי הכנסת, הודעה רשמית בהתאם לחוק היסוד, על פרטי חיסולו של מפקד הגי'האד והשיקולים בקבינט לביצוע המהלך. כצפוי, חברי הכנסת הערביים שיחקו לידיו וסיפקו לו בדיוק את מה שביקש להשיג. הם קראו לעברו קריאות גנאי, ביקרו בחריפות את הפעילות הצבאית בעזה וכל זה כשבדרום יושבים מאות אלפי תושבים במרחבים המוגנים. ליותר מזה לא יכול היה נתניהו לייחל, זה מה שמחק לחלוטין כל גרם של לגיטימציה לליברמן לשתף איתם פעולה בהמשך.

מצד שני, בימין הגיבו בזעם לטענות כאילו שיקולים פוליטיים הביאו למבצע בעזה. אבו אלעטא נמצא על הכוונת כבר זמן רב, אפילו ליברמן בא לקלל ונמצא מברך כשאמר שכבר לפני שנה עלה חיסולו על הפרק. מאז התחלפו גם שר הביטחון וגם הרמטכ"ל, ובמקביל השתנה המצב גם בעזה, כך שכשאותו אלעטא הפך לבסוף להיות פצצה מתקתקת הוחלט על חיסולו.

בימין טענו גם כי דווקא השמאל הוא זה שעושה פוליטיקה קטנה על חשבון המצב הביטחוני, ורק גנץ יצא בעור שיניו כשגילה ממלכתיות ויישר קו עם נתניהו ועם המהלכים הצבאיים. גנץ פרס משנת עולם שונה מזו של נתניהו לגבי המדיניות הנדרשת בעזה, אולם לא מתח ביקורת על זו הנעשית היום ולא קשר זאת לפוליטיקה.

המיזוג שלא קרה

ובינתיים בעוד שאזרחי ישראל מתמגנים מהרקטות המשוגרות מעזה וממטח הדיווחים והפרשנויות המשוגרות מהתקשורת, שעון החול לא ממתין והוא ממשיך לעבוד. ביום רביעי הקרוב בחצות הלילה יפקע תוקף המנדט של גנץ להקמת ממשלה ויחלו 21 הימים בהם יכול כל חבר כנסת להציג מתווה משלו אם הוא זוכה לתמיכה של 61 ח"כים נוספים.

העיניים כולן נשואות למועד הזה ולאפשרות שמשהו שם לבסוף יקרה. או שמישהו ייכנס ללחץ לפני תום המועד, או שבתקופת 21 הימים יתרחשו דרמות במפה הפוליטית. כפי שזה נראה כעת, בשני הצדדים ממתינים לראות מי ימצמץ ראשון ואז לנסות להקדים אותו או לחגוג על כישלונו.

בימין וגם בשמאל מנסים לשרטט קווים אחרונים לזהות את נקודות התורפה והחוליות החלשות אצל האויב. בדיוק כמו בצה"ל מול עזה, מנסה כל אחד להבין היכן הוא יכול להכות כדי למוטט את הבלוק שמולו.

בכחול לבן סימנו כבר מזמן את בנט ושקד כחוליה החלשה. לא לחינם נעשו מאמצים גדולים כדי לנסות ולגרום להם לבגוד בגוש ולהצטרף לממשלה בראשות גנץ תמורת תופינים נדיבים במיוחד כמו תפקידים בכירים והבטחה לקידום החלת ריבונות בבקעת הירדן, עקיפה מימין לנתניהו שלפי שעה רק מצהיר על כך ולא עושה זאת.

"יודעים בדיוק על איזה נקודות אפשר ללחוץ כדי לגרום לנתניהו להתקפל". בנט במשרד הביטחון, אתמול. צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

נתניהו מצדו זיהה את המאמצים הללו ולמעשה בנט הוא זה שסייע לו להבין את זה, כשטרח להדליף לתקשורת על המגעים שהתנהלו מול כחול לבן. כך הוא הצליח לסחוט מנתניהו את הצעד ההיסטרי שנעשה בשבוע שעבר דקות ספורות לפני כניסת השבת, אז הפיץ דובר הליכוד הודעה מפתיעה על מינויו של בנט לתפקיד שר הביטחון ועל מיזוג מפלגות הליכוד והימין החדש לסיעה אחת.

חשוב להבין, שבזירה הפוליטית הנוכחית. נתניהו נחשב לפוליטיקאי המתוחכם ביותר, השועל הוותיק והמנוסה מכולם, את זה אי אפשר לקחת לו. אולם מולו ניצבים כמה שחקנים שבעבר עבדו איתו במשך תקופות ארוכות, כמו ליברמן, בנט ושקד. הם מכירים אותו היטב והפלוס שלהם הוא שהם יודעים בדיוק על איזה נקודות אפשר ללחוץ כדי לגרום לנתניהו להתקפל. ואת זה הם עושים מצוין לאורך השבועות האחרונים. ההצלחה הגדולה של ליברמן למשל מסתכמת בכך שהוא מצליח להרגיז את נתניהו ולהוציא אותו משלוותו.

כך הצליח גם בנט להשיג לעצמו את תפקיד שר הביטחון אליו הוא לוטש עיניים כבר לא מעט שנים. וכשהוא הצליח לגרום לנתניהו לאבד את שווי המשקל המינוי יצא לדרך במהירות ובלחץ, סמוך לכניסת השבת.

במוצאי שבת סיפק דובר הליכוד פרטים נוספים וטען כי במסגרת הסיכום, יתאחדו כאמור שתי המפלגות לסיעה אחת, מתוך מטרה להפוך לסיעה הגדולה בכנסת ולעקוף את כחול לבן. המהלך לא התקבל כמובן בעין יפה בתוך הליכוד, שם חששו מעוד סיעה שתוצנח להם לתוך המפלגה אחרי שכבר כחלון ואנשיו השתלבו ודחקו חברי ליכוד למקומות לא ריאליים, לכן מיהר נתניהו להבהיר כי מדובר באיחוד טכני בלבד שיהיה תקף רק בכנסת הנוכחית עד לבחירות, והוא לא יכלול מינויים ובוודאי שלא שריון לפריימריז בליכוד.

אקדח מלא אוויר

הצלע השלישית בסיכום הזה היא כמובן אילת שקד שלא אהבה בלשון המעטה את המהלך. שקד מוצאת את עצמה בשבועות האחרונים על הגבול לקראת התרסקות פוליטית מהדהדת. נתניהו ובנט לא סופרים אותה, את תפקיד הובלת איחוד הימין כבר נטלו ממנה וגם כשמגיעים לסיכום עם נתניהו, היחיד שמקבל תפקיד זה בנט. שלושת השותפים שלה כבר נושאים תפקידי שר (פרץ, סמוטריץ' ובנט) ורק היא נותרה בלא כלום ואפילו את התואר לשם כבוד שללו ממנה.

שקד מצדה שידרה לויאליות וטענה כי הוצעו למפלגה הוצעו שני תפקידי שרים זוטרים או ביטחון אחד ועל כן לראייתה טובת המפלגה היא לקחת את הביטחון. היא הצהירה גם היא שאין שום מיזוג אמיתי עם הליכוד וכי הימין החדש תמשיך להתנהל כמפלגה עצמאית.

אבל במהלך השבוע שחלף, תחת רעמי האזעקות ושאון מטוסי הקרב, החלה שקד לשדר מסרים אחרים. היא המשיכה בפגישות הצפופות שלה עם ליברמן ולא טרחה להסתיר את חוסר שביעות הרצון שלה מהמתרחש.

נקודה מעניינת העשויה ללמד על מה שמתרחש בימין החדש, היא העובדה שמיזוג הליכוד והימין החדש טרם נעשה. על פי החוק, מיזוג כזה אמור להגיע לוועדה המסדרת שתאשר אותו, אבל לפי שעה זה לא קורה. כשסיעת ימינה התפצלה מאחורי גבה של שקד וכשהליכוד התמזגה עם כולנו, הנושא הגיע לסדר יומה של הוועדה בתוך יום או יומיים. אבל עכשיו כבר שבוע ימים שהנושא לא מקודם ואיש לא מדבר על זה.

אף אחד בליכוד או בימין החדש לא טרח לעדכן האם הצדדים חזרו בהם או לא חזרו בהם מהסיכום על מיזוג המפלגות, אבל מצד שני הם לא מקדמים אותו. מן מצב לא ברור שמעיד כי שני הצדדים לא ברורים ולא החלטיים לגבי הצעד הזה שנעשה כולו בחופזה, כשנתניהו יושב תחת האש הפוליטית שמשגרים לעברו בנט, שקד וליברמן.

איש לא יודע לאן מועדות פניה של שקד. אבל כפי שזה נראה, יש לה תכניות והיא מנסה לשנות את תמונת המצב לטובתה. במצב כזה, נתניהו לא הרוויח מאומה במינוי בנט, אם בסופו של דבר היא תגרור אותו לבטל את הסיכומים ונסות לפרק את גוש הימין.

האופציות העומדות לרשותה של שקד הן לא רבות. היא לא יכולה לפרוש לבדה מהימין החדש ולחבור למפלגה אחרת, כדי לעשות את זה היא צריכה להתפטר מהכנסת ורק בבחירות הבאות להתמודד מחדש בשורות מפלגה אחרת. כדי להקים סיעה אחרת בכנסת הנוכחית היא צריכה לפרוש עם עוד מישהו כדי להיות שני שליש סיעה, וכרגע לא נראה שבנט או מתן כהנא יערקו איתה מהגוש. כך שבאופן מעשי אין לא הרבה כדורים בקנה אבל זה לא מונע ממנה לנפנף באקדח הלא טעון כדי להלחיץ את נתניהו.

להיכן מנווט איווט

השחקן הנוסף שתיזז את המערכת השבוע הוא כמובן ליברמן, שפתח את השבוע בהצהרה בשידור חי לפיה הוא נותן אולטימטום לשני הצדדים, כשהוא מאיים שמי מהצדדים שלא יגלה גמישות, הוא ילך עם הצד השני.

לא רבים הבינו בדיוק לאן חותר ליברמן ואיזה כח יש לו בידיים לעשות את מה שהוא מנסה, ספק אם ליברמן עצמו האמין שהוא יצליח עד כדי כך להכניס את כל המערכת לסחרור כזה, אבל בתכלס השעה שיחקה לו. ליברמן הלא רלוונטי הפך להיות דמות המפתח בזירה.

בתחילת השבוע, ליברמן הודה בקולו בפעם הראשונה שהוא לא יירתע מהליכה לממשלת מיעוט יחד עם המפלגות הערביות. מדובר בצעד של התאבדות פוליטית מצדו, הרי ממשלת מיעוט לא תתקיים זמן רב ומהר מאוד יצטרך ליברמן להתמודד עם האשמות מדוע שיתף פעולה עם הח"כים אותם כינה מחבלים וגיס חמישי, אבל גם כאן התגלה כי נפנוף באקדח ריק מכדורים, משיג את מטרתו מול ראש ממשלה לחיץ החושש על מקומו.

בליכוד חישבו מיד מסלול מחדש ושינו את הגישה. מאותו רגע התחילו נתניהו וראשי סיעות הימין לטווח את ליברמן ולתקוף אותו, על ההוא-אמינא שבכלל העלה על דעתו לשתף פעולה עם המפלגות הערביות. את החשש הכי קל שדבר כזה יקרה, הצליח נתניהו ליירט אחרי ההסלמה בעזה ועם ההצגה שיזם במליאת הכנסת.

כך שתרחיש אחד ירד מהפרק בוודאות של 99 אחוז. מכאן והלאה נדרש גם ליברמן לחשב מסלול מחדש. וכמו שזה נראה, גם הוא נכנס לסחרור כשהבין שהקרקע נשמטת לו תחת רגליו. ליברמן שינה מסרים מראיון לראיון ומהצהרה להצהרה, ונראה היה שהוא מכין אליבי לכל תרחיש. בישיבת הסיעה ביום שני, כבר נשמע יו"ר ישראל ביתנו מצהיר שאם תהיה ממשלת אחדות אפילו בלעדיו, הוא גם יתמוך בה. קשה היה להאמין שזה מה שיאמר האיש שלא הפסיק לדבר על כך שקיים רק תרחיש אחד ואין בלתו, ממשלת אחדות של הליכוד, כחול לבן וישראל ביתנו.

תיזז את המערכת השבוע. צילום: הדס פרוש, פלאש 90

וזה המשיך לעבוד לו לליברמן, כשהוא לא הפסיק את ההצגה בה החל. ביום רביעי הוא נפגש עם נשיא המדינה ריבלין ולמחרת עם בני גנץ בתל אביב. העיסוק המתוקשר בפגישות הללו יצר את הרושם שליברמן הוא אכן איש המפתח שעליו יפול ויקום דבר. בסיומה של הפגישה עם גנץ אמר ליברמן, כי הוא לא קיבל אישור מכל ארבעת חברי כחול לבן על הסכמה ללכת לממשלת אחדות עם נתניהו עם בסיס מתווה הנשיא.
האמירה המעורפלת הזאת, מכוונת בדיוק למתחים השוררים בתוך כחול לבן ולתקווה הקיימת בליכוד שהגוש ששמו כחול לבן יתפרק וניתן יהיה להקים ממשלה עם חלק מחבריה.

בכחול לבן גובר הלחץ ככל שמתקרב מועד תום המנדט. בעוד שגנץ עצמו לא שולל אפשרות לשבת עם נתניהו במתווה כל שהוא, הרי שלפיד ויעלון שוללים זאת מכל וכל. יעלון הוא אויב מושבע של נתניהו ולפיד הצהיר כי הוא לא עשה את כל הדרך הארוכה כדי לשבת בסופו של דבר עם נתניהו.

לעומתם, גבי אשכנזי יכול להיחשב כפרטנר נח למדי. השבוע בתוך ההסלמה הביטחונית, נפגש נתניהו עם גנץ ועדכן אותו במצב הביטחוני ולאחר מכן הוא קיים שיחה דומה עם אשכנזי. במהלך הזה קיימת אמירה מאוד ברורה מצד נתניהו, הפרד ומשול. הוא משדר כי הוא מוכן לשיתוף פעולה עם גנץ ואשכנזי ללא לפיד ויעלון. כל שנותר הוא שהם מצדם יסכימו להיפרד ולחבור אליו מה שיאפשר גם את שלמותו של בלוק הימין בתוך הממשלה.

כפי שזה נראה, את זה בדיוק מנסה ליברמן לסכל. הוא מבין שתרחיש כזה מחזיר אותו למקומו הטבעי בשולי האופוזיציה ולכן הוא מתאמץ להיות זה שיעשה את הצעד. הוא מנצל את ההססנות של גנץ ומלבה את המתיחות בכחול לבן, כדי להיות זה שמציג את המפץ הגדול. באופן כזה, הוא יוכל להגיע לסיכום עם גנץ לפיו הוא יעזור לו להיפרד משותפיו, ובתמורה יבטיח גנץ שהוא לא נכנס לבד לממשלה עם נתניהו אלא רק איתו ביחד.

מה שיישאר לליברמן זה להתמודד עם ההבטחה שהפריח לפיה הוא לא יישב עם החרדים, אבל במצוקה בה הוא נמצא הוא מסוגל גם לרקום תרחיש כזה ולהסתדר עם הפרטים אחר כך, העיקר להישאר על הגלגל.

ארבעת הימים הקרובים עומדים להיות רותחים ודרמטיים במיוחד, בתקווה שהדרמה אכן תישמר במסגרת התחום הפוליטי בלבד ולא הביטחוני. ככל שיתקרב המועד האחרון, כך גוברים הסיכויים להפתעות, לבגידות ולהפרת הבטחות, בניסיון למצוא מוצא אחרון מהבחירות שקיומן נראה בשלב זה בלתי נמנע.

הטור פורסם הבוקר ב'יתד נאמן'

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

ליברמן לג'יאהד האסלמי ולצהל:
"מי שלא יתפשר נתמוך בצד השני",???

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture