Yonatan Sindel/Flash90

גפני בשיחות סגורות: "אם לא יאושר תקציב – לא ניתן יהיה להוציא כסף מקופת המדינה"

יו"ר ועדת הכספים טוען כי במקרה ותקציב לא מאושר בכנסת שנתיים ברציפות, בשנה השנייה כבר לא ניתן להתבסס על התקציב של השנה הקודמת. באוצר הכחישו: "בכל תרחיש תחל שנת 21 בתקציב המשכי, בין אם על בסיס תקציב 2019 ובין אם על בסיס תקציב 2020"

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

יו"ר ועדת הכספים חבר הכנסת מזהיר בשיחות סגורות שאם לא יאושר תקציב עד לסוף השנה, לא ניתן יהיה להוציא כסף מקופת המדינה מתחילת 2021 – כך דווח ב'כאן חדשות'. לטענת גפני, לא תהיה אפשרות להתנהל על פי תקציב של אחד חלקי 12, לפיה פעלו השנה. לדבריו, אם קורה שתקציב לא מאושר בכנסת שנתיים ברציפות בשנה השנייה כבר לא ניתן להתבסס על התקציב של השנה הקודמת, והמשמעות היא למעשה שיתוק כלכלי מוחלט.

עקב כך, הוא זימן דיון מיוחד היום בוועדה ומתכוון להציף במהלכו את סכנת השיתוק הכלכלי שלטענתו ישראל צפויה להיקלע אליה בעוד חודש. על פי הדיווח של זאב קם, אנשי גפני מספרים שבמשרד האוצר ניסו למנוע את הדיון היום ואת הצפת הבעיה אך נענו בתגובה שהם נדרשים להתייצב לדיון ולתת תשובות לנושא.

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני אמר בפתח הדיון: "כבר ב-2015 לא היה תקציב 8 חודשים, ונתנו תקציב של 1 חלקי 12, ובעצם השלטון עבר לידי החשב הכללי, רצינו לשנות את זה, קיימנו כמה דיונים ובממשלה אמרו שיבדקו, והנושא נסחב. גם החשבת הכללית דאז מיכל עבאדי אמרה שיש לעשות עם זה משהו. כרגע שוב אין תקציב, אני לא נכנס לשאלה למה, עד ה-23 לחודש אם לא יהיה תקציב הולכים לבחירות, והמצב הזה נכון גם לתקציב 2021. השנה החילו תוספת על התקציב ההמשכי, הגיע תקציב של 411 מיליארד ₪, שהכנסת יכלה לאשר או לא, ופחות או יותר להתנהל. המציאות הזו היא מציאות שחשוב לנו לדעת מה אתם נציגי הממשלה אומרים לגביה".

יועמ"ש הוועדה, עו"ד שגית אפיק: "השאלה היא – יצרנו מודל חדש, הבאתם במהלך השנה סכום ותוכנית לעניין התקציב לשנה זו, השאלה איך מיישמים אותו, איך זה עובד, איך זה מתקדם? יש לזכור שאם לא יעבור תקציב 2020, ה-1 חלקי 12 של 2021 יהיה בהתאם לתקציב 2019, לא יהיו קופסאות קורונה ולא דברים נוספים, זו לשון החוק, לכן אין תחליף לאישור תקציב. אני חושבת שיש צורך בתיקון קבוע לעדכון המנגנון במיוחד בשנת בחירות, כחשיבה לטווח הארוך, עשינו פתרון שהיה נכון לשעתו. אם הממשלה מתכננת להביא הצ"ח תקציב 2020 יפה שעה אחת קודמת, כמובן שזה לא צריך להיות מלווה חוק הסדרים, אי אפשר להעביר הסדרים בשלושה שבועות. במקביל יצטרכו להיות תיקונים".

מ"מ הממונה על אגף תקציבים, יוגב גרדוס: "שום דבר לא יכול להחליף תקציב בסופו של דבר, לא משנה איזה מנגנונים תאשרו, תמיד ייווצרו עוד בעיות, כי תקציב המדינה זו דרך המלך. לעניין התיקון – הוא עובד בצורה טובה, הוא פתר הרבה בעיות שנתקלנו בהן במהלך השנה, הוא עדיין לא מושלם ומה שצריך לעשות זה לאשר בהקדם את תקציב המדינה ל-2020, אנחנו מתכוונים להגיש אותו לממשלה בימים הקרובים לאישור ואז הוא יגיע לכנסת, הוא צריך לעבור ב-3 קריאות עד ה-23 לאוקטובר. ההצעה תתבסס רובה ככולה על מה שאישרתם פה, שהיא בסיס לתקציב 2020, עשינו כבר דיון, התקציב כבר הוצג לציבור, יהיו שינויים פה ושם, אבל לא משמעותיים".

המשנה ליועמ"ש כלכלי, מאיר לוין: "בנסיבות הפוליטיות, בהקשר הקורונה, חשבנו שעם כל הקשיים, הפתרון שיושם כאן, עם מנגנון של הממשלה והוועדה לא מצריך התערבות שיפוטית. זה היה נכון למשבר, אבל הרעיון לשכתב את זה הלאה, לא אפשרי או לפחות מצריך בחינה מאוד משמעותית. זו לא השיטה, השיטה היא תקציב, אי אפשר יהיה להמשיך כך או שיהיה צריך לחשוב טוב מה הדרך קדימה. תיקון קבוע של התקציב ההמשכי שיהפוך אותו לנוח מידי, עלול להפוך אותו לכלל ואת התקציב הקבוע לפחות תדיר".

יועמ"ש משרד האוצר, אסי מסינג: "תיקון לחוק היסוד שעבר קבע בסופו של דבר מסגרת התקציב הממשכי לשנת 2020, שהבסיס שלה הוא 400 מיליארד ₪ והתוספת של 11 מיליארד ₪ נוספים אושרו ע"י הממשלה ולאחר מכן ע"י ועדת הכספים של הכנסת. הבאנו תוכנית שדומה בפורמט שלה לחוק תקציב, עד רמת תוכניות ותחומי פעולה. במסגרת האישור בממשלה נידונו תוספות הסכמים קואליציוניים, ולאחר מכן התוכנית אושרה בוועדה הכספים, זה היה במהלך ספטמבר. על בסיס התוכנית הזו פועלים. זה שונה ממה שנעשה בתקציב המשכי רגיל, שם המסגרת היא תקציב השנה הקודמת שאושר פלוס מדד, כאשר יש הגבלה חודשית. היו לנו שורה של הוראות שעה לצורך הקורונה ותיקון נוסף לצורך צרכים שוטפים במהלך השנה, לצד כך הצהרנו שדרך המלך היא אישור תקציב המדינה".

"מה יקרה בתחילת שנה הבאה – 2021 תתחיל בוודאות בתקציב המשכי, לזה יש מספר בעיות שלצורך ההתמודדות כבר הכנו הצעת חוק שהיא בעבודת המטה של משרדי האוצר והמשפטים, שאני מניח שתושלם בשבוע הקרוב. צריך להתמודד עם מספר בעיות קיימות – ראשית ככל שלא יאושר תקציב 2020, הבסיס לתקציב ההמשכי ל-21 הוא תקציב 1 חלקי 12 פלוס המדד של 19 ו-20, ללא קופסאות הקורונה. במידה שיאושר תקציב 2020, לתקציב 21 יהיה מה שאושר ל-2020 פלוס מדד. בנוסף העברת עודפים עצמה ניתן לבצע רק שמאושר תקציב, לכן העברת עודפים מ-19 ל-20 תתאפשר שיאושר תקציב 20, והעברתם לשנת 21, זו עוד סוגיה".

מסינג התייחס גם לתוספות התקציביות הייעודיות למשבר הקורונה: "קופסאות הקורונה עוגנו ב-2 אופנים – תיקון לחוק משק המדינה בכל הקשור להוצאה ב-2020 וכן דברים שהיו אמורים להיות מוצאים ב-20 ויוצאו ב-21 – כדי שיהיה אפשר להוציא אותם, צריך לעגן תיקון נוסף לחוק היסוד. חלק שני, במסגרת התיקונים שעשינו, הנחנו שחלק מההוצאות יהיו ב-21, על מנת שכשיאושר התקציב, נוכל להשתמש בתקציב הזה, נצטרך לעגן גם את המסגרות בתקציב 21 כדי שיהיה אפשר להוציא את קופסאות הקורונה. נצטרך לעשות תיקון בהוראת שעה, להוסיף את אותן תוספות המיועדות להתמודדות עם משבר הקורונה, הוצאות שהיו נגררות מ-20 והוצאות שתוכננו ל-21 עפ"י כל התוכניות שאושרו".

מ"מ הממונה על אגף תקציבים, יוגב גרדוס: "זה לא משנה אם תקציב המדינה יאושר או לא, בינואר 21 נהיה במצב בו משרדי הממשלה דה פקטו לא יוכלו לעבוד. גם אם התקציב יאושר ובוודאי שאם לא, המסגרת שתעמוד לרשות הממשלה בחודש ינואר, תהיה מצומצמת מכמה סיבות. ראשית, התיקונים להוראת השעה פגים ולכן המדד צפוי להיות שלילי והמסגרת תפחת. כמו כן, החזרי החוב יעלו משמעותית בגלל משבר הקורונה דבר שיגזול מתוך המסגרת ואני מזכיר שבתיקון הזמני שעשיתם הוצאתם את החזרי החוב ואני מציע לעשות את זה בצורה קבועה, ההחזר בינואר הוא גבוה מאוד, והדבר הזה ינגוס עוד יותר בתקציב הממשלה. חוץ מזה קופסאות הקורונה ניתנות לפי חוק, כלומר הזכאות לאבטלה, הזכאות למענקים יצטרכו להיות משולמים.

"לפי מדרג ההוצאות לפי בחוק היסוד, הוצאות שמוגדרות לפי חוק הן גבוהות יותר בסדר העדיפות. לכן הדבר הזה גם אם יאושר תקציב וגם אם לא, לא יאפשר למשרדי הממשלה להוציא כספים בחודשי ינואר לפחות עד מרץ. הדבר שאתם צריכים להכיר הוא שכשאנחנו נסיים את עבודת המטה ואני מאוד מקווה שהיא תסתיים השבוע, לאחריה יופץ תזכיר חוק שבלי קשר צריך לעבור בוועדת הכספים והוא זה שיתקן את מנגנון התקציב ההמשכי. כמו שאמר מאיר מצד אחד התקציב יאפשר לממשלה להתנהל מצד שני הוא לא יאפשר לה להתנהל באמת".

"לפי מדרג ההוצאות לפי בחוק היסוד, הוצאות שמוגדרות לפי חוק הן גבוהות יותר בסדר העדיפות. לכן הדבר הזה גם אם יאושר תקציב וגם אם לא, לא יאפשר למשרדי הממשלה להוציא כספים בחודשי ינואר לפחות עד מרץ. הדבר שאתם צריכים להכיר הוא שכשאנחנו נסיים את עבודת המטה ואני מאוד מקווה שהיא תסתיים השבוע, לאחריה יופץ תזכיר חוק שבלי קשר צריך לעבור בוועדת הכספים והוא זה שיתקן את מנגנון התקציב ההמשכי. כמו שאמר מאיר מצד אחד התקציב יאפשר לממשלה להתנהל מצד שני הוא לא יאפשר לה להתנהל באמת".

גורדוס התייחס גם לסד הזמנים הצפוף: "תיקון קבוע לחוק יסוד משק המדינה שמסדיר את התקציב המשכי צריך להיות מאושר עד סוף השנה בכל אופן, ותיקון שמוסיף את קופסאות הקורונה לתקציב 21 צריך להיות מאושר גם הוא, אם התקציב מאושר או לא. אלה תיקונים כבדים, חוץ מזה תצטרכו לדון בתקציב 20, ואנחנו כממשלה נצטרך לעבוד על תקציב 2021 שצריך להיות מוגש לממשלה באמצע דצמבר ולכנסת עד אמצע ינואר".

לבקשת חברי הכנסת הציג מ"מ ראש אג"ת את מסגרת ניצול התקציב לשנת 2020: "331 מיליארד ₪ בוצעו עד סוף חודש אוקטובר מתוך כ-411 מיליארד, יש התחייבויות לסכום גדול יותר. כל הסכום יבוצע. המסגרת לשנת 2020 תהייה 412 מיליארד ₪, שזה המקסימום המותר עפ"י חוק. הגדלת המסגרת תשמש לאותן הוצאות שהסטנו לסוף השנה ויגלשו לשנה הבאה, והן יתקלו בבעיות שעדיין יש בתקציב המשכי. גם בשנה רגילה חקיקה של תקציב המשכי לא מתאים לזמנים בהם אנחנו חיים. הוא דורש הרבה – הרבה תיקונים שאותם נביא, חלקים תיקונים טכניים וחלקים מהותיים. התיקון הזה של מנגנון התקציב ההמשכי, קריטי שיתקיים לפני סוף השנה, בין אם יש תקציב 20 מאושר ובין אם אין".

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני סיכם את הדיון "אנחנו צריכים לעשות את עבודתנו ותקנון הכנסת קבע שוועדת הכספים צריכה לפקח על עבודת הממשלה, במיוחד שיש בעיה. אנחנו סבורים שהתקציב ההמשכי הוא לא טוב, לא היה לנו שת"פ כדי לחוקק שינוי, התקציב הזה נותן את השלטון לחשב הכללי. לנהל את התקציב דרך החשב זה דבר בלתי מתקבל על הדעת, אנחנו רוצים שיהיה דיון ולא נרפה מהעניין הזה, ונרצה לשנות את זה. במציאות הזו אני מסכים עם נציגי הממשלה, אני לא מדבר על העניין הפוליטי מסביב, המציאות היא שבהעדר תקציב וכדי לא לשתק את הממשלה, אישרנו את מנגנון התקציב של 411 מיליארד ₪ כדי שהמדינה תמשיך לתפקד, כך אנחנו מפקחים בכל זאת על עבודת החשב, הממשלה קיבלה החלטה, אישרה את התקציב הזה, ואנחנו אישרנו זאת לאחר דיונים שקיימנו פה. זה לא הטוב ביותר, אך במציאות בה אם לא היינו מאשרים המצב היה גרוע יותר, ולא ניתן היה לנהל נושאים הנוגעים לקורונה, עשינו מה שניתן. כל מי שחושב שלא היינו צריכים לעשות את המהלך הזה טועה. נעשה כל אחד בדרכו את השינוי הפוליטי כדי שיהיה תקציב".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture