Yaakov Naumi/Flash90

המאבק על תאריך הבחירות: החרדים רוצים בבין הזמנים – כחול לבן רוצים להקדים

יו"ר ועדת הכנסת מכחול לבן הציע את י"א אדר, י"ח אדר, כ"ה באדר, או י' בניסן. מנגד במפלגות החרדיות מעדיפים את ג' בניסן. מנכ"לית ועדת הבחירות בישקה 90 יום אחרי פיזור הכנסת, גינזבורג השיב: "תתחילו להתארגן מהיום. אנחנו הולכים לבחירות. לא צריך להמתין ליום שבו החוק יעבור"

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

ועדת הכנסת דנה היום (שלישי) בהצעת החוק לפיזור הכנסת שעברה בשבוע שעבר בקריאה טרומית. יו"ר הוועדה ח"כ איתן גינזבורג אמר בדיון כי "נראה שהקריאה הראשונה של החוק במליאה תהיה ביום רביעי, או יותר סביר – ביום שני". גינזבורג העלה לדיון את תאריך הבחירות והציע לבחור באחד מהתאריכים הבאים: 23 בפברואר-י"א אדר, 2 במרץ-י"ח אדר, 9 במרץ כ"ה באדר,23 במרץ – י' בניסן. מנגד במפלגות החרדיות מעדיפים את 16 במרץ – ג' בניסן.

יצוין שבכחול לבן מעוניינים לקיים את הבחירות בהקדם, על כן הציעו את התאריכים בפברואר, מנגד בליכוד מעוניינים לדחות ככל הניתן את הבחירות בתקווה שעד אז יגיעו יותר חיסונים לישראל והדבר ישפר את מעמדו הציבורי של ראש הממשל בנימין נתניהו. המפלגות החרדיות מעוניינים בתאריך ג', מצד אחד בבין הזמנים, אך מנגד לא קרוב מידי לפסח אז יש חשש שעבודת ועדת הבחירות תימשך בחול המועד.

בפתח ישיבת ועדת הכנסת אמר היו"ר גינזבורג כי "נדון קודם כל בתאריך הבחירות. אנחנו יודעים שבכל מקרה אם לא יעבור החוק, ולא יעבור חוק התקציב – הכנסת תתפזר ב-23 בדצמבר מה שיוביל לבחירות ב-23 במרץ – מועד בעייתי כי יהיה קושי בספירת המעטפות הכפולות בימים שאחרי, כיוון שניכנס לחג הפסח".

גינזבורג הוסיף כי "נושא נוסף שיעלה בדיון הוא סוגיית מימון המפלגות. לאור המצב המשברי שהמדינה נתונה בו עלתה אפשרות לצמצם את העלות – שמדברת גם על הגבלת תקרת ההוצאה. הנושא השלישי – סוגיית תעמולת הבחירות והרצון להפוך אותה לשקופה ונקיה יותר. נכון יהיה להתאים את חוק תעמולת הבחירות ולעשות שינויים בנוגע לשקיפות התעמולה".

מנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית עו"ד אורלי עדס אמרה בדיון כי "כולם מבינים מהם האתגרים של מערכת בחירות בתקופת קורונה, מערכת בחירות רביעית. מערכת בחירות זה מגה פרויקט שנוטלים בו כמאה אלף עובדים ובתקופת קורונה יהיו הרבה יותר עובדים. האתגרים עצומים. אנחנו זקוקים להיערכות של 90 ימים כדי לאפשר קיום מערכת הבחירות ולנהל אותו באופן תקין ולשמור על בריאות הציבור. ואין לנו תקציב". ח"כ גינזבורג השיב לעדס: "תתחילו להתארגן מהיום. אנחנו הולכים לבחירות. לא צריך להמתין ליום שבו החוק יעבור בקריאה השלישית".

עו"ד עדס ניסתה להסביר את הקושי המיוחד שבהתארגנות לבחירות בזמן מגפת הקורונה. לטענתה, בניגוד לבחירות רגילות בהן יש רק צורך לוודא כי מיקומי הקלפיות עדיין בתוקף, כעת יהיה צורך בהקמת כמות גבוהה של קלפיות נוספות, אשר יצריך למצוא מיקומים חדשים ולאשר אותם. בנוסף, ישנו קושי נוסף בתיאום והזזת מצביעים מקלפי אחת לאחרת.

בדיון בהצעת חוק התפזרות הכנסת ה-23, ח"כ רם שפע מכחול-לבן הציע להפחית את מימון המפלגות בהוראת שעה לבחירות הקרובות ל-0.8 מיחידת מימון העומדת היום על סך – 1.388 מיליון ₪. עוד הציע שפע, להגביל את תקרת ההוצאה, ולקבוע כי מימון היחידה הנוספת המשולמת לכל רשימה, תהיה מדורגת לפי מספר המנדטים שכל רשימה תזכה בבחירות הקרובות. הדיון בוועדה סוער בטענה לפגיעה גדולה במימון מפלגות.

יו"ר הוועדה הציבורית למימון מפלגות, שופטת בית המשפט העליון בדימוס איילה פרוקצ'יה, אמרה על ההצעה: "אנחנו מביאים הצעה שהיא הפחתה ברורה במימון המפלגות ביחס למימון המקורי שהיה נהוג עד כה. בעקבות ניתוח הקשיים והצרכים הגענו למסקנה שאין מקום לנגוע בתעריף יחידת המימון המקורית. מחד, צריך להבטיח חופש פוליטי, ולמנוע קריסת פעילות פוליטית כתוצאה מארבע מערכות בחירות ואנחנו בפני מערכת חמישית. ומאידך, המשבר הכלכלי הכולל, מצריך הידוק החגורה. באיזון הכללי, הגענו לכלל מסקנה שלא לגעת בתעריף ולהותיר את הסכום הנהוג היום. המצב הכלכלי הקשה, היה הקו המוביל בדיונים. הגירעונות של המפלגות אדירים, והותרת יחידת המימון על הסכום הקבוע היום, מהווה הידוק חגורה".

ח"כ עמית הלוי (הליכוד): "בעצם, מפלגה שתזכה ב-30 מנדטים ומעלה, ויש רק אחת כזו, תקבל פחות מימון מפלגות. ומפלגות שיזכו עד 10 מנדטים, יקבלו יותר. הצעה מתאימה ותפורה למידות של כחול לבן, זה לא הגינות פוליטית".

יו"ר הקואליציה וח"כ מיקי זוהר התייחס בטוויטר לדיון בועדה ואמר: "העובדה שכחול לבן והאופוזיציה מנסים לקבוע בחירות בהקדם האפשרי, מוכיחה סופית שמדובר בנבחרי ציבור חסרי אחריות ושאינם מתאימים להנהיג את ישראל. הרי הם יודעים שבחירות במאי יהיו הרבה פחות מסוכנות בריאותית, אך עדיין מתעקשים רק כדי שיוכלו לפגוע בליכוד ובנתניהו. עוד לא מאוחר למנוע בחירות".

יור הכנסת ח"כ יריב לוין התייחס לדיונים בוועדה ואמר כי הוא "מצפה שכפי שנהוג היה מאז ומתמיד, תגובש הסכמה רחבה בין כל סיעות הבית על מועד קיום הבחירות". עוד נמסר מטעמו כי "יו"ר הכנסת לא יאפשר מצב בו בצעד חסר תקדים, תאריך הבחירות ייקבע באופן חד צדדי ללא הסכמה רחבה כנהוג".

ההחלטה לקיים את הדיונים על פיזור הכנסת בוועדת הכנסת התקבלה אתמול ברוב של עשרה ח"כים, ללא מתנגדים ובהימנעות של חבר כנסת אחד. נציגי הליכוד – שהציעו לערוך את הדיונים בנושא בוועדת החוקה – ונציגי המפלגות החרדיות החרימו את ההצבעה, מאחר שהסתמן רוב ברור בהצבעה לסיעות האופוזיציה וכחול לבן.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture