Oren Ben Hakoon/POOL

מוטציה של רוטציה? בנט ידרוש: רוטציה על ראשות הממשלה, ואני ראשון

ממוצע הסקרים של השבוע האחרון, השבוע הראשון אחרי סגירת הרשימות, צופה סיטואציה מעניינת במיוחד שאולי בפעם הראשונה תשבור את התיקו הקשוח של השנתיים האחרונות / יוסף טיקוצ'ינסקי על ההפתעה המסתמנת של מערכת הבחירות

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

שבוע חלף מהרגע בו נסגרו הרשימות ומערכת הבחירות האמיתית יצאה לדרך, שבוע בו החלו המפלגות לסכם את הדרמות של שלב א' לקראת המאבק של שלב ב'. במבט ראשון על המפלגות הניצבות על קו הזינוק, מתקבל הרושם שלכולם יש סיבה טובה לחייך, התחושה בשני הגושים היא שהפעם יש סיבה לאופטימיות.

התוצאה שהתקבלה אחרי סגירת הרשימות מעניקה כעת לנתניהו רוח גבית טובה. הוא יצא מסגירת הרשימות כשרוב תאוותו בידו והכח הימני נמצא קרוב למיקסום הכח שלו. הסקרים שהתפרסמו לאורך השבוע האחרון הוכיחו כי הוא מתקרב עוד צעד אחד לכיוון ממשלת החלומות שלו.

החיבור שהיה נראה בלתי אפשרי בין סמוטריץ' לבן גביר מוכיח את עצמו לפי שעה, השניים הצליחו לצלוח את קו אחוז החסימה, להתייצב על תוצאה נאה של חמשה מנדטים ברוב הסקרים, חמשה מנדטים שהיו יכולים ללכת לאיבוד ולפגוע בגוש כולו. מדובר בהישג לאור העובדה שחיבור בין סמוטריץ' לבן גביר אינו מובן מאליו, סמוטריץ' מנסה תמיד להתנער מהתדמית הבן-גבירית שדבקה גם בו ולבדל את עצמו בכח מהקיצוניות של בן גביר וחבריו והחיבור הזה לא בהכרח משרת אותו. אבל כשהאינטרס חזק יותר מהאגו החיבור הזה קם ונהיה תוך שסמוטריץ' ואנשיו מדגישים בכל הזדמנות כי מדובר בבלוק טכני ולא באיחוד רשימות.

סמוטריץ' שואב עידוד ממפלגת הליכוד עצמה, המדברת בשני קולות סותרים כלפי בן גביר. מבחינת נתניהו, החיבור עם בן גביר יכול להיות פיגוע פוליטי ותדמיתי קשה. השבוע נחתם הסכם עודפים בין מפלגות הליכוד לבין הציונות הדתית של סמוטריץ' ובן גביר מה שהעלה שוב לכותרות את החיבור החדש. מפלגות השמאל – מרכז מיהרו להלום בנתניהו ולהדגיש את ההשוואה בינו לבין פעיל הימין הקיצוני.

נתניהו מצדו ניסה להתנער, הוא וחלק ממקורביו אמרו כי בן גביר לא יהיה חלק מהממשלה הבאה אלא רק חלק מהקואליציה. או במילים אחרות: אנחנו משתמשים בו כדי לא לאבד קולות אבל אחרי שימליץ לנשיא על השם הנכון הוא יישאר מחוץ למוקדי הכח. מצד שני, חברי כנסת אחרים בליכוד דווקא הביעו רצון שבן גביר יהיה חלק מהממשלה. מדובר בחברי כנסת הנחשבים לתומכים נלהבים של נתניהו כמו מאי גולן, ניסים ואטורי ועוד אבל בניגוד לבוס, הם דווקא רואים בבן גביר שותף רצוי ולגיטימי.

סאגת בן גביר מהווה אמנם מבוכה לליכוד, לא לזה נתניהו פילל אבל בשורה התחתונה בשקלול הנתונים, זהו מחיר שנתניהו מעדיף לשלם כדי להגדיל את סיכוייו להקים ממשלה בחג הפסח הקרוב בלי להזדקק לרוטציות והסכמים מאולצים. עדיף לו לבלוע כעת את גלולת בן גביר המרה על כל תופעות הלוואי שלה ובלבד שזה ישתלם בסופו של דבר כשיגיע למטרה האמיתית.

סביר מאוד להניח שאם נתניהו אכן יצליח להקים ממשלה כחלומותיו בזכות קולות בן גביר, הוא אכן לא יכניס אותו לממשלה ולא ייתן לו תפקיד שר. בהתאם להסכם העודפים שנחתם השבוע, נתניהו התחייב לאמץ את עקרונות מפלגת הציונות הדתית ולתת לה ביטוי בממשלה, אולם ככל הידוע הוא לא התחייב לתת לבן גביר תפקיד שר. וגם אם כן, יש עדיין תור ארוך של אנשים שמחכים שנתניהו יקיים את הבטחתו להם ויתן להם תפקיד שר, בתור הזה יש מקום גם לבן גביר.

ימינה בנתיב הימני

לעומת בן גביר המהווה מבוכה קלה ותו לא, כאב הראש האמיתי של נתניהו יהיה בנט. בנט הוא כבר סיפור מורכב יותר שדורש מנתניהו הרבה מחשבה, שימת לב ובעיקר זהירות.

בנט הולך כעת על כל הקופה. הוא יצא למערכת הבחירות הזאת עם הצהרה ברורה שהוא מתכוון להתמודד לראשות הממשלה והשבוע, בפעם הראשונה בהיסטוריה, המשפט הזה לא נראה מופרך כל כך.

בנט סוחב עמו משקעים עמוקים וקשים מנתניהו, עוד מהתקופה שהיה חלק מהכוורת שלו. לאורך שנות הקריירה הפוליטית של בנט יחסיו עם נתניהו ידעו עליות ומורדות אבל תמיד הם היו מזוהים יחד כגוש אחד בגלל המדיניות הקבועה של נתניהו לחלק את המפה הפוליטית לגבולות ברורים של ימין ושמאל. בנט תמיד היה כמובן בצד הימני ומשום כך הוא גם נספר תמיד כשותף טבעי.

באופן כללי, בנט השתדל תמיד לשדר עצמאות ולא להיראות שפוט של נתניהו אבל אחרי שבבחירות סבב א' הוא נשאר מתחת לאחוז החסימה ורק בחירות סבב ב' הצילו את חייו הפוליטיים, הוא הבין שבין אם ירצה ובין אם לא, כרגע הוא זקוק לנתניהו. זאת הסיבה בבחירות שהגיעו לאחר מכן לפני שנה בסך הכל היה זה בנט שהחתים את שאר המפלגות על מסמך נאמנות לנתניהו ולבלוק הימין.

הפיצוץ שהגיע אחר כך היה אופייני מאוד לשניהם. נתניהו לא מיהר לתגמל את בנט על נאמנותו ובנט מצדו לא ויתר על המחירים שדרש תמורת כניסה לקואליציה. האגו של שניהם גרם לכך שבנט נותר באופוזיציה. עם כל יום שעבר באופוזיציה בנט התמלא עוד ועוד זעם כלפי נתניהו, זעם שמתפרץ כעת וגורם לו ללכת עד הסוף ולהצהיר שהוא מתמודד לראשות הממשלה. כשבנט השמיע את המשפט הזה בפעם הראשונה זה היה נשמע כמו עוד סיסמת בחירות, כל ראש מפלגה מדבר פחות או יותר בסגנון דומה. אבל הסקרים שהגיעו השבוע מראים שאולי אולי לא מדובר בחלום רחוק מידי.

לסגירת הרשימות הגיע בנט עם ניצחון קטן אך משמעותי מאוד. לאורך היממה האחרונה שלפני סגירת הרשימות הפעיל נתניהו לחץ על בנט ועל סמוטריץ' להביא לאיחוד בין מישהו מהם לבין הבית היהודי בראשות היו"רית החדשה חגית משה. בתחילה ניסה נתניהו להביא לאיחוד משולש בין סמוטריץ', חגית משה ולאחר מכן לצרף אליהם את בן גביר. מבחינת נתניהו זאת היתה הסיטואציה המועדפת מכיוון שבאופן כזה הקולות של הבית היהודי יגיעו למפלגה שבוודאי תשב איתו ולא לבנט שרק בספק אם יצטרף אליו.

בתחילה שידרו סמוטריץ' וחגית משה אופטימיות וניתן היה להבין שהמשא ומתן ביניהם מתקדם לקראת סגירה אולם סמוטריץ' התגלה כנושא ונותן קשוח, במקום לחתום עם חגית משה הוא עשה סיבוב פרסה ומיהר לחתום עם בן גביר. כעת, הוא השאיר לחגית משה רק שתי ברירות: או לרוץ לבד ולהתרסק עמוק מתחת לאחוז החסימה, או להצטרף אליו ולבן גביר בתנאים שלהם.

החיבור לבנט כבר לא היה אפשרי מכיוון שרשימת ימינה כבר הוגשה בצהרי יום רביעי ואי אפשר היה לשנות אותה. חגית משה בחרה באפשרות השלישית והפחות צפויה והודיעה כי היא לא תגיש רשימה והיא מעבירה את תמיכתה לנפתלי בנט. בפעם הראשונה מאז הוקמה המפד"ל, המפלגה בשמה הנוכחי לא מתמודדת בבחירות. בנט יצא המנצח הגדול מהסיפור כשהוא מקבל את תמיכת הגרעין הקשה של הבית היהודי מבלי לשלם על כך שום מחיר. נתניהו מצדו שהרגיש מעט מובס נקט בצעד משלו וחתם השבוע הסכם עודפים דווקא עם סמוטריץ', כדי להדגיש את הבידול מבחינתו בין שתי מפלגות הימין וכדי להבהיר במי הוא רואה שותף טבעי.

את שלב הביניים של הגשת הרשימות מסכם נתניהו בהצלחה כמעט מושלמת המציבה אותו למרות הכל בנקודת פתיחה טובה למערכת הבחירות האמיתית שמתחילה עכשיו. הוא עשה כמעט הכל כדי למנוע איבוד קולות ימין וכעת הוא מתחיל להסתער על השלב הבא.

המסר המרכזי כרגע בקמפיין של נתניהו הוא כמובן "ממשלת ימין על מלא". הקמפיין הפעם מאוד פוזיטיבי, לא עוד "שלטון הימין בסכנה" אלא מסר חיובי של הצלחה. מסר שמשדר שהנה הנה הפעם זה הולך לקרות ותקום ממשלה בראשות נתניהו המורכבת ממפלגות ימין בלבד.

הסקרים נראים מעודדים, מפלגת הליכוד נחלשת אמנם מעט אך הגוש בכללותו שומר על כוחו. אבל כאן מגיע ה'אבל' הגדול. גם אם נתניהו יצליח למנף את נושא החיסונים למרות התחלואה הכבדה ושרשרת הכשלים הממשלתיים, גם אם הוא יצליח להעלות את כוחו של הליכוד הוא עדיין יצטרך את מפלגת ימינה בקואליציה שלו.

במאמר המוסגר, גם היום כשנתניהו עדיין מדבר וחולם על ימין על מלא, הוא מדבר למעשה על שוליים מאוד צרים של ימין, מסדרון ימני צר יחסית. הקמפיין של נתניהו מזהיר שסער, ליברמן ואפילו בנט יכולים להקים ממשלה רק עם השמאל – כלומר הוא מוציא אותם מהמשחק ואומר שצריך ליכוד חזק כדי להצליח בלעדיהם. מהצד השני הוא מתנער מבן גביר, הסמן האולטרה ימני שזוכה לתמיכה רחבה בתוך הליכוד. המפלגות החרדיות גם הן לא חורטות על דגלן דגל ימני אלא פועלות כהנחיית גדולי ישראל שיש ללכת עם הרוח המסורתית יותר.

כך שלמעשה כשנתניהו אומר ימין מלא הוא מתכוון כרגע בשלב זה רק לליכוד ולסמוטריץ'. סער הימני מבחינתו כבר לא ימין, ליברמן הימני מבחינתו כבר לא ימין, בן גביר הקיצוני כבר פחות רצוי בימין הזה, אפילו בנט הימני מבחינתו כבר פחות ימין כי הוא לא נכנע בנאמנות. מבלי שנשים לב, הימין המלא של נתניהו כבר אינו כולל את רוב סממני הימין הוותיקים, אנשים שיחזרו למקום הטבעי בימין רק כשנתניהו כבר לא יהיה חלק ממנו. לכן חשוב לזכור שהסיסמה "ממשלת ימין על מלא" מאוד מסנוורת אבל היא משקרת. כשנתניהו אומר ממשלת ימין על מלא הוא מתכוון ממשלת נתניהו על מלא.

ועם כל זאת ולמרות הכל, בהתאם לסקרים הראשונים שפורסמו השבוע לאחר הגשת הרשימות. נתניהו לא יכול להקים ממשלה עם המסדרון הימני הצר שיצר לעצמו והוא יצטרך לצרף מפלגה נוספת כשברירת המחדל תהיה כמובן ימינה.

ממשלת מרכז ריאלית

בצד השני, בגוש המתאחד תחת הכותרת רק לא ביבי, מסתמנת מגמה חדשה המדאיגה את יושבי בלפור. בפעם הראשונה הם מצליחים להגיע לגוש בעל היתכנות לצאת לפועל גם בלי הרשימה המשותפת על פי ממוצע כללי של הסקרים.

מפלגת מרצ נמצאת על גבול אחוז החסימה והמשקל שלה בבניין הגוש הופך להיות פחות משמעותי. אם מרצ לא תהיה חלק מגוש כזה, הדבר יקל על ליברמן וסער להיות כן חלק מהגוש הזה. עד היום הנחת היסוד היתה שהחבורה הזאת לא תתאחד לגוש אחד בגלל מלחמות אגו, מידי הרבה שחקנים היו בזירה והדבר הקשה מאוד על אפשרות של הקמת גוש. אבל אחרי הגשת הרשימות התברר שכמה שחקנים חשובים נעלמו מהזירה בהם חולדאי, שלח, ניסנקורן ויעלון ובשטח נותרו המפלגות היציבות יותר שהתחזקו עוד יותר מפרישתם של האחרונים.

האגו הקשה אמנם קיים אבל אם אחרי הבחירות חברי החבורה הזאת יראו שיש להם אפשרות להקים ממשלה ולהוציא את נתניהו מבלפור, יש סיכוי שהם יתגברו על עצמם ויעשו זאת כשהם מתאחדים תחת ראש המפלגה הגדולה ביותר שיהיה ככל הנראה לפיד, כמובן במחיר הגון של תפקידים ושליטה. ליברמן וסער שלא יאהבו לשבת עם מרצ יוכלו אולי לעשות זאת בלי מרצ. אבל גם כאן מגיע ה'אבל' הגדול, אותו אבל של נתניהו: גם הם יצטרכו את בנט כדי שתהיה להם ממשלה.

בנט מביט בסקרים שפורסמו השבוע ומתחיל להפנים את הסיטואציה: שני הצדדים יצטרכו אותו, הפעם הוא לשון המאזניים, ההצהרה הזאת שהוא לא מונח בכיס של נתניהו משחקת לטובתו והופכת אותו כרגע לגורם הכי משמעותי במשחק. כרגע, הוא מתקרב בצעדי ענק לא פחות ולא יותר מאשר לתפקיד ראש הממשלה הבא.

אם אכן המגמה הזאת תישמר עד הבחירות ואם זו תהיה רוח התוצאות במוצאי י' ניסן, בנט יכול להציב תנאי ברור לכל אחד מהצדדים: רוטציה על ראשות הממשלה. מי שרוצה שבנט יחבור אליו ויגרום לו לנצח, יצטרך לחתום על רוטציה ולתת לבנט להיות ראש ממשלת ישראל לפחות חצי קדנציה.

נתניהו כבר הוכיח שהוא מסוגל לחתום על דבר כזה אם כי במבחן התוצאה זה פחות עבד. אבל כשלא תהיה ברירה הוא יחתום שוב ויבטיח לבנט את כס ראשות הממשלה ובלבד שיצטרף כרגע לממשלתו. לפיד מצדו בוודאו ובוודאי שיסכים. שם יש אפילו סיכוי שבנט יכול לדרוש להיות הראשון ברוטציה וגם לזה לפיד יסכים. אם תתרחש סיטואציה שתאפשר זאת, לא נראה שיהיה מישהו שיעמוד בדרכם וימנע מהם להביא לניצחון מהדהד על נתניהו.

אם בנט אכן יצטרך לבחור, סביר להניח שהוא יבחר באפשרות השניה, ברוטציה עם לפיד. לבנט יש כאמור לא מעט משקעים מנתניהו והוא יודע יותר טוב מכולנו, שאם הוא יחתום עם נתניהו, הוא לא יגיע לבלפור לעולם. גווייתו הפוליטית של בני גנץ עדיין מוטלת בשטח ומזכירה זאת. נתניהו לא באמת יאפשר לרוטציה כזאת לצאת לפועל ולכן בנט עם מעט מחשבה יעדיף ללכת עם לפיד.

בסל השיקולים של בנט נמצא גם החשש מההשלכות לטווח ארוך, האם מהלך כזה עם לפיד לא ישרוף אותו בימין אבל חשש כזה קיים רק לאור הסיטואציה הקיימת היום. אם אכן תקום ממשלה כזאת היא לא תהיה ממשלת שמאל מובהקת, היא לא תכלול את מרצ והערבים וגם אם כן – אז לא בשותפות משמעותית.

ויתרה מכך: אם אכן הבלתי ייאמן יתרחש ונתניהו כבר לא יהיה בבלפור, אם הוא לא יהיה הגורם הדומיננטי שמשפיע על השיח הפוליטי בישראל, אז גם השיח המוכר לנו על ימין ושמאל כבר לא יהיה אותו דבר. כרגע נתניהו הוא זה שצובע את המפה בצבעים חדים של ימין ושמאל, טובים ורעים, אבל ברגע שהוא לא יעשה כן לא תהיה שום משמעות לחבירה של בנט ללפיד.

אם תקום ממשלה המורכבת מלפיד, ליברמן, בנט, סער, גנץ ומרב מיכאלי, היא לא תצטייר כממשלת שמאל מובהקת, נתניהו לא יוכל לתקוף את בנט באותה עוצמה, מצביעי ימינה יוכלו לחיות עם ממשלה כזאת בשלום ולא ייגרם לו מזה שום נזק אלקטורלי. כל המבט הציבורי על ימין או שמאל יהיה שונה אחרי שהוא לא יהיה סובב רק סביב נתניהו.

אם נסתמך על ממוצע הסקרים של השבוע האחרון, השבוע הראשון אחרי סגירת הרשימות, אנו עומדים בפני מערכת בחירות מותחת במיוחד. התיקו הקשיח עדיין לא נשבר, לאף גוש אין יכולת ודאית ברורה להקים ממשלה ודווקא משום כך, הדרמות שעשויות להתרחש אחרי סגירת הקלפיות בדרך להמלצה אצל הנשיא, עלולות אולי בפעם הראשונה לשבור את המשוואה: או שנתניהו יקים סוף סוף את הממשלה שהוא לא מצליח להקים כבר שנתיים עם מפלגות הימין והחרדים, או שבפעם הראשונה תקום פה ממשלה שהוא כבר לא עומד בראשה.

הטור פורסם במוסף 'יתד השבוע' מבית יתד נאמן

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

מוטצציית בנט . ההזוי

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture