שעות אחרונות למנדט של לפיד: אלו הקשיים בדרך להקמת ממשלת שמאל

Marc Israel Sellem/POOL

שעות אחרונות למנדט של לפיד: אלו הקשיים בדרך להקמת ממשלת שמאל

המאבק על הועדה למינוי שופטים, והדרישות של רע"מ: הרצון של יאיר לפיד להודיע לנשיא כי עלה בידו להרכיב ממשלה לפני נעילת ישיבת הכנסת היום נכשלה, ועד לרגע האחרון הקשיים עדיין נערמים בדרך להקמת ממשלת שמאל בתמיכת חברי כנסת ערביים

שמונה שעות נותרו עד לסיום המנדט להרכבת הממשלה שהעניק הנשיא היוצא רובי ריבלין ליו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד, והוא עדיין לא הצליח לעדכן כי עלה בידו להרכיב ממשלה.

לפיד רצה תחילה להודיע היום לפני השעה 11:00 על הקמת הממשלה, כדי למנוע עיכובים נוספים. הוא פספס את המועד, והמשמעות היא כי יו"ר הכנסת יריב לוין יכול לדחות את מועד השבעת הממשלה, אם וכאשר תקום, בשבוע נוסף.

הראל טובי, מנכ"ל בית הנשיא מסר בראיון ל'כאן רשת ב" כי "עד כה לא קיבלנו שום איתות מלפיד". לדבריו: "יש דבר אחד שקובע – זה השעה. אחרי חצות אין לנשיא שיקול דעת שמאפשר להאריך את המנדט". טובי הבהיר כי "לפיד לא רק צריך לומר 'עלה בידי' אלא גם להציג את הרכב הסיעות, סיכומים בין הצדדים וחלוקת תפקידים".

וזה מה שמעכב את ההודעה לנשיא. ימינה ותקוה חדשה טרם נתנו ללפיד את האפשרות לעדכן 'עלה בידי להרכיב ממשלה', בעיקר בשל ויכוחים שיגרמו להחלטה כיצד תיראה מערכת המשפט הישראלית בשנים הקרובות.

איילת שקד דורשת את מקומה של מרב מיכאלי בועדה למינוי שופטים, אך יו"ר מפלגת העבודה מתנגדת. דובר על פשרה כי העבודה תתמוך בממשלה מבחוץ, אך שם מיהרו להבהיר כי לא יסכימו לכך.

בנוסף, גדעון סער דורש את פיצול תפקיד היועץ המשפטי לממשלה, אך מפלגות השמאל ובראשם שר המשפטים בני גנץ מתנגדים לכך נחרצות. הממשלה הבאה, אם תמלא את ימיה, תמנה 7 שופטי עליון ולכן המאבק כה חשוב לאיילת שקד.

בעיה נוספת, מצד רע"מ שהקשיחה עמדות במשא ומתן. לפי גורמים המנהלים את המשא ומתן, עבאס הציג בפניהם רשימת התחייבויות שקיבל מהליכוד, וביקש מהם להשוות. הם מסרבים בטענה כי מדובר בדרישות מרחיקות לכת.

לפי הדיווחים, בכירים ברע"ם אמרו לבכירי גוש השינוי: "נתניהו לוחץ עלינו להעלות דרישות". ברע"מ אמרו כי "בגוש השינוי מתעקשים על סעיפים שאפילו בליכוד הסכימו להם. בקצב הזה – לא תקום ממשלה".

כחלק מההסכם המסתמן עם רע"ם סוכם על מינוי עבאס ליו"ר ועדת הפנים ועל תוכנית כלכלית לעשור למגזר הערבי שתתוקצב ב-30 מיליארד שקל. במוקד המחלוקות עומדת דרישת רע"ם להכרה ב-14 יישובים בדואיים בנגב. באגף הימני בגוש השינוי מוכנים להכיר בשלושה יישובים שנתניהו כבר הכיר בהם. יו"ר רע"ם דורש בנוסף את ביטול או הקפאת חוק קמיניץ, אך נציגי בנט ולפיד מסרבים.

במפלגת הליכוד הכחישו את הדיווחים על ההצעות שהעבירו לרע"מ ומסרו כי "בשעות האחרונות פוליטיקאים ואנשי תקשורת מפיצים הרבה פייק ניוז ביחס לעמדות הליכוד בניסיון להכשיר ממשלת שמאל".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו