יונתן זינדל, פלאש 90

בנט נגד מדיניות רה"מ: "סגר הוא תוצאה של כישלון ניהולי נוראי" • צפו

במשך למעלה משנה תקף מחבר הספר "איך לנצח מגפה" ואיש האופוזיציה לשעבר נפתלי בנט, את ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו על תפקודו בקורונה: "מי שמהלל את הסגר השני, מבטיח סגר שלישי ורביעי וחמישי" • שמואל קרמרסקי חוזר לנבואות הזעם של בנט

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
"תחזור למטוס בצלאל": מתקפה חסרת תקדים בבריטניה נגד סמוטריץ'
"המשך אפליה ופגיעה מכוונת במגזר החרדי": התגובות לתוכנית האטומה
התעלמות מהחלשים: זאת התוכנית להורדת יוקר המחייה של בנט וליברמן • צפו


מחבר הספר "איך לנצח מגפה" ואיש האופוזיציה נפתלי בנט מסתכל על ראש הממשלה נפתלי בנט ומתפוצץ: "אתה השתגעת?", הוא צועק על המראה, "תקרא את ההמלצות שלי בספר, איך אתה נכשלת במשהו שאתה כל כך מבין בו, אתה יותר גרוע מביבי".

אם ללמוד מהציטוטים שדלפו מישיבת קבינט הקורונה שהתכנסה השבוע, נראה שאנחנו דוהרים לסגר רביעי. מאחר והוא עסוק, בכל זאת ראש ממשלה, נברנו בארכיון וחיפשנו לראות מה יגיד האופוזיציונר בנט על תפקודו של רה"מ הטרי.

"בהפוגת מאי-יוני לא הכנתם את הכוחות"

"נתניהו מגלגל ספין ש״הסגר השני הצלחה אדירה״ ועובדה שאנגליה, צרפת ואחרות בסגר. שמעו", כתב בנט בטוב טעם לפני 9 חודשים, "זה טיעון עוצר נשימה בטמטומו. "יש מדינות 'וינריות' – אוסטרליה, ניו זילנד, טאיוואן, ויאטנם ועוד—שפעלו טוב ומנעו סגר אינסופי ואסון כלכלי. ויש מדינות לוזריות שכשלו. אז נתניהו מתגאה שישראל בלוזריות?".

"כי מי שמהלל את הסגר השני, מבטיח סגר שלישי ורביעי וחמישי", הוא הבטיח וכנראה לצערנו הולך לקיים. "מצב סגר כרוני שיהרוס בשיטתיות את כלכלת ישראל. רק אם נפיק לקחים מכישלון הסגר השני, נוכל למנוע סגר תמידי. אך יותר קל לייצר ספין מלנהל מערכה נגד המגיפה".

לפני 10 חודשים כתב: "היו לנו בישראל כל התנאים להצליח: מדינת אי, גיל חציוני נמוך, מדינת הייטק. אך בחודשיים הגורליים, מאי-יוני, כשהיתה הפוגה בזכות הסגר הראשון הממשלה הפקירה את המערכה, לא ניהלה ועסקה בשטויות. כך הגיע גל שני מיותר ונוראי. אסור להגיע לגל שלישי. כעת הזמן לפעול".

נפתלי בנט. צילום: דוד כהן, פלאש 90

 

לפני שנה תקף בנט את ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו: "הסגר השני אינו ״הצלחה״ אלא תוצאה של כישלון ניהולי נוראי של ממשלתך. הסגר מטיל סבל עצום ואובדן פרנסה על מיליוני ישראלים. הסגר הראשון באפריל קנה לנו זמן, הפוגה. הצגתי לך תכנית למניעת הגל השני, אך בהפוגת מאי-יוני לא הכנתם את הכוחות, לא הגדלתם חקירות ובדיקות".

בין הסגר השני לשלישי כתב: "אם נאמץ תפיסת ״הסגר הוא הצלחה״, הממשלה שוב תבזבז את ההפוגה הבאה, כפי שבזבזה את הפוגת מאי-יוני, ושוב לא תכין עצמה למניעת גל וסגר שלישי. הסגר הראשון באפריל היה הכרחי כדי לקנות זמן. הממשלה בזבזה ולא הכינה את הכוחות. הסגר השני תוצאה של רשלנות. סגר שלישי – זדון".

"מחדל נתב״ג הוא מחדל יום הכיפורים"

לפני כמעט שנתיים, שנה ו-10 חודשים, רגע אחרי פרוץ משבר הקורונה, בנט היה הראשון לזהות: "מחדל נתב״ג הוא מחדל יום הכיפורים של נתניהו ורגב", סיפר רה"מ כיום, בהודעה לפני שנה. "ב-29 במרץ 2020, לפני עשרה חודשים, כאשר אני עדיין שר הביטחון, הגשתי לנתניהו תכנית לטיפול בקורונה. כמה פחות מתים ומובטלים יכלו להיות".

במקרה אחר הוא רמז שנתניהו אשם במתי הקורונה, (מעניין אם גפני העתיק ממנו): "4000 מתים—מאז מלחמת העצמאות לא מתו כל כך הרבה ישראלים. מחדל נתב״ג דרכו הכניסו רבבות חולים ומוטציות הוא תמצית הזחיחות והיוהרה. נתניהו נושא באחריות לכישלון הגדול ביותר בתולדות ישראל וחייב ללכת הביתה".

בנט בדיון ב"קבינט הקורונה האזרחיבנ

כשר הביטחון הציג תוכנית למאבק בקורונה: למנות פרויקטור, להעביר סמכויות למשרד הביטחון, להגדיל בדיקות, חקירות, בידוד. להפעיל מודל רמזור, להקים מערך הסברה אחוד וסדור, מערכת מידע מרכזית אחת.

"המשך תפיסת הסגר של משרד הבריאות הוא הרסני לעתיד מדינת ישראל", תקף את אנשי המקצוע, "יש דרך אחרת. אחראית אך נחושה".

הבטחה ליבתית? "נמגר את הקורונה"

במהלך מערכת הבחירות, הציג בנט את עצמו כמי שיציל את עם ישראל מהמגפה. כנראה שגזם לא הייתה הבטחה ליבתית. "תנו לנו את המושכות. נרגיע. נוציא את ישראל מהכאוס. נמגר את הקורונה. נייצר 400,000 מקומות פרנסה. יש מנהיגות אחרת", הבטיח.

"סתם. פשוט סתם הרסו חיים של מיליון אזרחים. כל זה לא קרה לפני 4 חודשים, לצערי, כנראה בגלל שבנימין נתניהו חשש ש״נפתלי בנט יצליח למגר את הקורונה יותר מדי״. אין מילים לתאר את חומרת המחדל. זהו מחדל מנהיגותי במימדים של יום כיפור".

קבינט הצללים

אבל צריך לומר, בנט לא סתם נאם וכתב, הוא הקים את "קבינט הקורונה האזרחי", שזה קבינט שלם של אנשים שלצערם לא היו בקרב מקבלי ההחלטות ובטוחים שהם הם ינצחו את המגפה. מידי פעם, כשהיה צריך עוד קצת גיבוי לביקורת שלו נגד ממשלת נתניהו, כינס חברי "הקבינט" לישיבה דחופה.

"שיטת הסגרים מיצתה את עצמה. הציבור שחוק וללא אמון בתוחלת של סגרים. תכנית ניקוי ישראל (אפס הדבקה) יוצרת תקווה מעשית ומהירה לחזרה לחיים. אין זמן. חייבים לפעול כמה שיותר מהר. העברתי את התכנית לממשלה ונלחץ על ביצועה", אמר בנט בתום הדיון האחרון בהרכב המכובד, אז כבר הוצג כ"מועמד ימינה לראשות הממשלה".

"לאור הזינוק בהידבקות בקורונה וצניחת הכלכלה, צוות הקבינט יגבש דרכי פעולה להתמודדות כלכלית-רפואית אל מול המשבר, יסייע במידע לציבור ובפעולות לצמצום הפגיעה בכלכלה", מסר בנט בעת הקמת הקבינט. אולי כדאי שנתניהו יירש את בנט בתפקיד יו"ר קבינט הקורונה האזרחי, הפוסטר בטח מעלה אבק במחסני המכון למחקרי ביטחון לאומי שאירח את הישיבות הדרמטיות.

בסיכום הדיון הראשון נמסר ממטעם ה"קבינט" הודעה שנראית רלוונטית גם היום: "אנו במצב חירום רפואי, חברתי וכלכלי הקשה מאז הקמת המדינה. מספר הנשאים המאומתים בשבוע האחרון הוא הגבוה ביותר בכל שבוע מתחילת המגפה, בפער גדול. מספר החולים קשה הוכפל בתוך עשרה ימים, וסך כל הנשאים הפעילים הוא הגבוה ביותר מתחילת המגיפה. אחוז האבטלה בפועל הוא הגבוה שנרשם אי פעם ומגזרים שלמים במשק קורסים כלכלית ברגעים אלו ממש".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture