Olivier Fitoussi/Flash90

סביבת גנץ ל'JDN': "חוק הגיוס שהוגש הוא צעד בדרך להשלמת מתווה השירות"

בסביבת שר הביטחון מבהירים ל'חדשות JDN' כי החוק שהוגש לכנסת הוא מתווה ביניים ואין כוונה לוותר על מתווה השירות החדש של גנץ: "אלו מהלכים שלכל הקבוצות והמגזרים יש את האפשרות להיות שותפים אמיתיים ומשפיעים על המהלך"

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

ברקע הכעס במפלגות החרדיות על חוק הגיוס שהונח היום על שולחן הכנסת על ידי משרד הביטחון, הכולל יעדי גיוס וסנקציות כלכליות על עולם התורה והישיבות, בכחול לבן מבהירים כי מדובר במתווה ביניים ואין כוונה לוותר על מתווה השירות החדש שמגבש יו"ר המפלגה ושר הביטחון בני גנץ מאז כניסתו לתפקידו.

בסביבת שר הביטחון בני גנץ אומרים ל'חדשות JDN' כי "חוק הגיוס הוא צעד ראשון בדרך להשלמת מהלך מתווה השירות, שיהווה מענה אמיתי לבעיית השירות הצבאי והאזרחי בישראל. אלו מהלכים ולכל הקבוצות והמגזרים יש את האפשרות להיות שותפים אמיתיים ומשפיעים על המהלך".

כזכור, גנץ הציג ערב הבחירות מתווה גיוס חדש לפיו תוקם מינהלת שירות משותפת – אזרחית וצבאית – שתמיין את כל הצעירים שיגיעו לגיל גיוס, בהם חרדים וערבים. צה"ל יבחר את החיילים הדרושים לו, והיתר יופנו לשירות אזרחי או קהילתי.

במצגת שהקרין גנץ הוצגו "עקרונות היסוד למתווה החדש". נכתב בה כי תהיה "תקופת מעבר" שתימשך 6 עד 8 שנים. במהלכה "מדי שנה יתווספו כ-5,000 תפקידים לפי צורכי החברה". הצעירים שלא יגויסו לצה"ל יישלחו לשרת בשורה של ארגונים: בתי חולים, מד"א, המשטרה, מכבי האש, מסגרות חינוך ומסגרות לבעלי מוגבלויות, זק"א, מתנ"סים ועוד.

אחרי אישור חוק הגיוס בממשלה נמסר מטעמו של גנץ כי סיכם עם ראש הממשלה נפתלי בנט, שר האוצר אביגדור ליברמן, שר החוץ יאיר לפיד וכלל ראשי סיעות הקואליציה כי גיל הפטור ירד ל-21 באופן מיידי, ויעלה עם ההתקדמות במתווה השירות תוך שמירה על ערך השוויון לפיו חרדים יוכלו להצטרף למערך החירום וההצלה הלאומי, לקבל הכשרה תעסוקתית.

שר הביטחון גנץ אמר אז כי "המתווה אומר שאנחנו לא מוותרים על אף אחד ולא מוותרים לאף אחד, והוא גשר למתווה השירות שבכוונתי להביא לממשלה בחודשים הקרובים שיסדיר את סוגיית השירות במדינת ישראל. אנחנו מאפשרים לחרדים לצאת לתעסוקה איכותית, שומרים על ערך השוויון ועל צבא העם. הצטרפות החרדים ואוכלוסיות נוספות במסגרת מתווה השירות למערך ההצלה, החירום והחסד של מדינת ישראל, הוא צורך אסטרטגי של מדינת ישראל".

"חוק רע הקובע יעדים תוך איומים"

כזכור, חוק הגיוס החדש 'חוק שירות ביטחון – תלמידי ישיבה' הונח היום על שולחן הכנסת וקובע את הסנקציות, היעדים ואת שיעור המתגייסים לצבא מקרב בחורי הישיבות. החוק לו התנגדו באופן נחרץ גדו"י, קובע מכסות שייכנסו לתוקפן החל מעוד שנתיים וכן קיצוץ בתקציב הישיבות בכל שנה שבה לא יעמדו ביעדים שהוצבו.

החוק החדש ייכנס לתוקף לאחר "תקופת הסתגלות" שתימשך כשנתיים. הממשלה מבקשת לקובע יעדי גיוס לכל שנה – לשירות סדיר בצבא, לשירות לאומי-אזרחי וכן יעדים כוללים שעולים בהדרגה מדי שנה – מ-2,123 מהשנה הנוכחית ועד 9,105 בשנת 2036.

ביחס לקיצוץ בתקציבי הישיבות הוסבר בחוק כי החל מעוד שנתיים, גם אם בשנת גיוס מסוימת הישיבות לא יעמדו ב-95% מהיעד – יופחת סכום התמיכה כך שלא יעלה ב-80% מסכום הבסיס. אם אי-העמידה נמשכת במשך יותר משנה אחת ברציפות – יופחות סכום התמיכה ב-20% בכל שנה.

עוד מבקש החוק לצמצם את סמכותו של שר הביטחון – שכעת יוכל לדחות את שירותם של בני הישיבות עד גיל 21 בלבד. לאחר גיל זה הוא יהיה רשאי לדחות את גיוסם של שאר דחויי השירות "בשים לב ליעד השנתי הכולל לגיוס שקבעה הממשלה".

לאחר שהחוק הונח על שולחן הכנסת, סיעת יהדות התורה התכנסה לדיון דחוף שלא מן המנין. בתום הדיון הסיעה הודיעה על התנגדותה הנחרצת לחוק הגיוס שהונח הבוקר על שולחן הכנסת: "מדובר בחוק רע הקובע יעדים תוך איומים בסנקציות נגד לומדי התורה, בניגוד מוחלט למה שנקבע בישראל לאורך השנים", אמרו והוסיפו, "אין ולא תהיה אפשרות להגביל את לומדי התורה, וכל מי שירצה לעסוק בתורה יש לאפשר לו זאת ללא מכסות והגבלות. בני הישיבות שתורתם אומנתם הם חברת העילית של עולם התורה השומרים ומגינים על עם ישראל לאורך כל הדורות", לשון ההודעה.

גם סיעת ש״ס פרסמה הודעה התוקפת את החוק: "חוק הגיוס שהונח היום על שולחן הכנסת באופן חד צדדי, מטרתו להגביל ולפגוע בלומדי התורה באופן פטרוני ומתנשא כפי שהממשלה הזו עושה בכל דרך. בגזירת המעונות, בפגיעה בתקציבי הישיבות ובביטול תכניות דיור למגזר החרדי. לא נסכים לשום הגבלה ושום סנקציה על בני הישיבות, שבט לוי שלנו, שמגינים בזכויותיהם על עם ישראל", נמסר.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture