יציל את נתניהו? הצעת חוק מבקשת לאסור חקירת ראש ממשלה

ח"כ דודי אמסלם טוען כי "הקימו כאן צבא כדי להדיח ראש ממשלה" ומצהיר: "מחר אגיש את הצעת החוק לאסור חקירת ראש ממשלה מכהן" • מלבד פרשת המתנות בהם כבר הודו אנשי עסקים בנתינת השוחד, חשוד נתניהו בפרשה נוספת. בלשכתו מכחישים וטוענים כי "אין כלום"

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

האם הצעת החוק החדשה שעתיד להגיש יו"ר וועדת הפנים ח"כ דודי אמסלם תציל את ראש הממשלה בנימין נתניהו רגע לפני תחילת חקירתו בידי משטרת ישראל?

אמסלם טוען כי ""הקימו כאן צבא כדי להדיח ראש ממשלה". לדבריו, "זו כבר אובססיה", ולכן הוא מצהיר: "מחר אגיש את הצעת החוק לאסור חקירת ראש ממשלה מכהן".

לכאורה נראה כי הצעת החוק לא תמנע את חקירת ראש הממשלה המכהן, שכן החוק, גם אם יעבור – דבר שלא נראה כרגע – לא יחול רטרואקטיבית ויוכל למנוע רק חקירות עתידיות.

אתמול דווח כי זה כמה ימים מנסים במשטרה למצוא מועד שבו יוכל ראש הממשלה בנימין נתניהו להתפנות לכמה שעות לצורך החקירה הראשונה והמשמעותית, אך נכון להיום עדיין לא אותר מועד שכזה.

במשטרה היו מעוניינים לסיים את החקירה במהירות, ובימים האחרונים נעשו ניסיונות תיאום על ידי אגף החקירות, אולם ממשרד ראש הממשלה טרם התקבלה תשובה. עם זאת, במשטרה מעריכים כי החקירה הראשונה תתקיים השבוע.

במשטרה נערכים לחקירה מסוג שונה. בשל לחץ הזמנים, ולהבדיל מנחקרים אחרים, כבר בחקירה הראשונה – שצפויה להיות גם החקירה המרכזית – מתכוונים במשטרה להטיח בנתניהו את כל החשדות שיש להם ולקבע אותו על גרסה ראשונית. כך מדווח באתר ווינט.

לכן, ההערכה היא שנתניהו ייחשף לכל חומרי הבדיקה שאספו החוקרים במהלך החודשים האחרונים כבר באותה חקירה ראשונה. זאת הסיבה שבמשטרה מעוניינים שיהיו ברשותם יותר מארבע שעות לחקור את ראש הממשלה, ולא לקיים חקירה קצרה של שעתיים.

"יש בעיה של תיאום כרגע, ונקווה שזה ייפתר בזמן הקרוב", אמר קצין בכיר במשטרה. לדבריו, "בשלב הזה היועץ המשפטי לממשלה הוא שקובע הכול ואנחנו לא יכולים לעשות כרגע כלום".

ראש ממשלה בדרך לחקירה • עדות אנשי העסקים: נתנו לו מתנות

העיתונאי גידי וייץ כותב היום בהארץ כי "שתי פרשות פליליות מתרגשות בימים אלה על ראש הממשלה בנימין נתניהו. אחת מהן צפויה, השנייה מפתיעה מאוד. חלקים מהפרשה הראשונה זלגו החוצה, השנייה עדיין מוסווית מאחורי ערפל סמיך. הפרשה הראשונה קטנה מהשנייה בממדיה, ובמסגרתה חשוד נתניהו בקבלה שיטתית של טובות הנאה ומתנות מידיהם של כמה בעלי הון, חלקם מקורבים אליו.

"לא מדובר במעטפות כסף או העברות בנקאיות שמנות, אך גם לא במתנות פעוטות ערך וסמליות, כמו זר פרחים ליום הולדת או סביבונים לחנוכה. המתנות המדוברות הן יקרות ערך, לעתים בעלות של אלפי שקלים למתנה אחת. והיו הרבה מאוד מתנות כאלה; במשטרה חושדים שהשווי המצטבר של המתנות יכול להגיע למאות אלפי שקלים".

וייץ מוסיף: "סביר להניח שנתניהו לא יכפור בקבלת המתנות, אלא ינסה להסתתר תחת הגנת הרעוּת: חלק מאילי ההון המדוברים הם חברים קרובים ואין כל חטא בקבלת מתנות מהם. אלא שנסיבות העלילה, שנמתחת לאורך שנים ומתפתלת אל תוך שלל כהונותיו כראש ממשלה, עלולות להקשות על חומת ההסברים שיקימו נתניהו, פרקליטיו ויחצניו.

העברת מתנות בין חברים היא דבר מקובל ואנושי, אך נדמה שנתניהו לא יוכל להראות לחוקריו דפוס של הדדיות. הוא לא קנה למיטיביו מתנות שוות ערך מכיסו הפרטי. כמו כן, חלק מהמקרים לפחות זועק מניצול המעמד הממלכתי הרם. על פי חומר הראיות המתגבש, נתניהו לא היה פאסיבי בקבלת התשורות יקרות הערך שנחתו עליו, אלא לעתים בררן ובעל דרישות קונקרטיות.

אם תמונת החשדות המצטיירת נגדו תתאמת במלואה, קשה להבין כיצד ראש הממשלה שמצויד בתבונה רבה וניחן בזהירות מופלגת, אשר ראה את קודמיו בתפקיד מסתבכים בפרשות פליליות עגומות, לא נשמר מליפול אל תוך הבור הזה. מימון פתלתל לחיים בסגנון חוג הסילון רודף אחריו עוד מהקדנציה הראשונה. אז התברר כי משרד ראש הממשלה מימן לו קניית סיגרים על חשבון משלם המסים. כמה דמויות נוקשות בפרקליטות אז חשבו שיש מקום לפתוח נגדו בחקירה פלילית. ההמלצה שלהם אמנם נגנזה אבל האפיזודה הזאת, כמו גם חקירת המתנות וההובלות שנפתחה אחרי פרישתו מהשלטון בשלהי שנות ה-90, היו אמורים לגרום לו להיגמל מעישון סיגרים או פשוט לקנות אותם מכיסו".

לדבריו, "החשדות לקבלה שיטתית של מתנות וטובות הנאה מצד מיליונרים ולטובת המושל בכיפה, הונחו על שולחנו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט כבר בחודשי הקיץ. לפני שבוע, חל מפנה משמעותי שחיזק את מסכת הראיות והניע את מנדלבליט לחצות את הרוביקון ולתת אור ירוק למשטרה לחקור את נתניהו באזהרה. קצב החקירה בערוץ הזה לא מרשים במיוחד: הרמזים שהובילו את החוקרים ליעדים שחוללו את התמורה היו מונחים בפני ראשי התביעה הכללית וצמרת המשטרה זה מכבר".

וייץ סבור שהתקדים שנקבע במשפט אולמרט מהווה תמרור אזהרה מהבהב לנתניהו, שלא יוכל לחמוק מרשויות החוק אם אכן החשדות, אפילו חלקם, יתאמתו.

"פרטי הפרשה המסתורית מונחים בפני מנדלבליט ופרקליט המדינה שי ניצן כבר חודשים ארוכים מבלי שהציבור שבחר בנתניהו כמנהיג יודע במה דברים אמורים. צמרת המשטרה סברה שפרטי הפרשה, שבה נקשר שמו של אדם מוכר נוסף, מחייבת חקירה פלילית. בימים הקרובים נעסוק כולנו ככל הנראה במנהגי העישון והאופנה של ראש הממשלה וביחסי הידידות המיוחדים שהוא קשר עם בעלי אמצעים ששימשו כסנטה קלאוס גם בימי חול. אולם הפרשה הזו – שהיא בעצם סיפור על אדם שנכנע ללא קרב לחולשות אופיו, שמאבד שליטה במקום שהיא כה נדרשת – היא במהותה רק הפרומו שאחריו יגיע סיפור כבד ומשמעותי יותר", הוא מוסיף.

למרות ההצהרות האופטימיות: לנתניהו יש סיבות טובות לדאגה אמיתית

מטעמו של ראש הממשלה נמסר בתגובה: "לא ראינו שמחה כזאת באולפני הטלוויזיה וברוב כלי התקשורת כשהודיעו על חקירתה של יו"ר מרצ, זהבה גלאון, ולא כשיו"ר האופוזיציה, בוז'י הרצוג, נחקר פעמיים השנה לאחר שבעבר שמר על זכות השתיקה בחקירתו בפרשת העמותות של אהוד ברק. לצערנו תיאלצו להתאכזב גם הפעם, כפי שהתאכזבתם בפרשות מופרכות קודמות. כרגיל לא יהיה כלום כי אין כלום! נסו להחליף את ראש הממשלה בקלפי – כמקובל במדינות דמוקרטיות".

נתניהו: "מציע לאופוזיציה להירגע ולשלוח צפירת הרגעה לחייטים"

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture