סערה בעקבות ההצעה כי השר יבחר את היועץ המשפטי למשרדו

הצעת החוק של ח"כ אמיר אוחנה עוררה סערה במערכת הפוליטית, כאשר משמאל תקפו את היוזמה ומימין בירכו עליה • היועץ המשפטי לממשלה: "לא ניתן להחליש את היועצים המשפטיים" • מנגד, אוחנה טוען כי "יש אובר משפטיזציה בממשלה"

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

ח"כ אמיר אוחנה מהליכוד הגיש היום הצעת חוק שמבקשת לשנות את שיטת בחירתם של היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה, כך שייבחרו על ידי השרים כמשרת אמון. "יש אובר משפטיזציה בממשלה", הסביר אוחנה, "יועץ נועד לסייע – ולא לטרפד". בשיחות שקיים אוחנה עם שרת המשפטים איילת שקד אישרה שקד כי אכן דרוש שינוי במצב הקיים והיא אף פועלת ביוזמה משלה כדי לשנות את המצב. לטענת אוחנה, המשילות תגבר אם היועץ המשפטי למשרד ייבחר על ידי השר המופקד על המשרד בדומה לנוהל בחירת מנכ"ל המשרד.

ח"כ אוחנה הוסיף כי ההצעה, שהוגשה בשיתוף עם התנועה למשילות ודמוקרטיה, אינה ייחודית לישראל וכי בארה"ב לאחר כל מערכת בחירות מסיימים היועצים המשפטיים של כלל משרדי הממשלה את תפקידם, ובמקומם ממנים השרים החדשים פקידים שתואמים את השקפותיהם. "בשנים האחרונות חלו שינויים מרחיקי לכת בתפקידם ובמעמדם של היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה", נכתב בדברי ההסבר להצעת החוק.

"כיום נתפס תפקידו של היועץ המשפטי לא רק כמייעץ, אלא גם כמי שיכול לפסול רעיונות ותהליכים אותם מקדם השר המופקד על המשרד במידה שלמיטב הבנתו יש בהם פסול חוקי או חוקתי. שינויים אלה מביאים לעיתים לקושי בפעילותו התקינה של המשרד הנובע ממחלוקות המתגלעות בין השר הממונה על המשרד לבין היועץ המשפטי".

בהצעה מזוכר כי במרס 2007 הוקם צוות בין משרדי שמינו היועץ המשפטי לממשלה ומנכ"ל משרד ראש הממשלה דאז כדי לבחון סוגיות הנוגעות למערך הייעוץ המשפטי למשרדי הממשלה. אותו צוות קבע, בין השאר, כי "תפקידו של יועץ משפטי למשרד הוא מתן לבוש משפטי הולם למדיניות המשרד (…) מודגש בדו"ח כי יש לצפות מהיועץ שלא להסתפק בשלילת הצעות המשרד, אלא לפעול ככל שניתן למציאת פתרונות משפטיים שיאפשרו את ביצוע מדיניות המשרד".

ח"כ אוחנה הוסיף וסיכם כי "יועץ משפטי אמור לסייע לשר להגשים את המדיניות בהתאם להשקפת עולמו ולא להיות שר-על שמטרפד ומסנדל. שר שלא 'מתיישר' לפי היועמ"ש למעשה לא יכול להזיז אותו והוא מוצא את עצמו מסונדל למשך שנות כהונתו עם מעט מאוד יכולת תמרון. הדבר מעניק כוח רב מדי ליועצים המשפטיים שלא נבחרו ויוצר 'אובר-משפטיזציה' בממשלה. ישנם מספיק גורמים מפקחים ומבקרים: הכנסת, מבקר המדינה, מבקר המשרד, ואם יש צורך במקרים קיצוניים – גורמי האכיפה ובתי המשפט. יש עודף בבירוקרטיה – על חשבון העשייה".

תגובות סוערות במערכת הפוליטית:

במפלגות השמאל תקפו את הצעת החוק החדשה שמקדם ח"כ אוחנה. "זו הצעה מסוכנת", אמר ח"כ איציק שמולי מהמחנה הציוני. "שר הוא לא מלך ושמירה על החוק לא מוכפפת להגשמת חלומותיו. היועצים המשפטיים אכן עושים חיים קשים, וטוב שכך. איך מי שתפרו לו ג'וב יעז לעמוד מול השר בשם החוק?".

חברתו של שמולי במחנה הציוני, ח"כ סתיו שפיר, הוסיפה כי "ממשלת נתניהו רוצה להפוך את ישראל למדינת מאפיה, שבה עברייני הממשלה שמים את מקורביהם כחוקרים שלהם, כמפקחים עליהם וככלי התקשורת שלהם. ניסיונות החקיקה של הליכוד נועדו למטרה אחת: לזרוע אימה בלבם של גורמי אכיפת החוק על מנת לשתק את היכולת לחקור את השחיתויות של נתניהו וממשלתו. זה מסע הפחדה שמרסק את הדמוקרטיה ויגרום נזק לדורות, וכל מטרתו להגן על שלטון נתניהו, נגד כל האינטרסים של מדינת ישראל".

יו"ר הוועדה לענייני ביקורת המדינה, ח"כ קארין אלהרר מיש עתיד, אמרה כי "יועץ משפטי הוא שומר סף וזו למעשה החשיבות שלו מעבר להכשרתו המקצועית. מדינת ישראל מושתת על יסודות דמוקרטיים וככאלה שומר הסף חיוני בה ואינו מחליף את תפקידו של מבקר המדינה, הכנסת או מבקר המשרד. אני מבינה את חשיבות אנשי אמונך למען קידום אג'נדה שלשמה נבחרת, אך אלו קיימים בדמות יועצים נוספים בלשכת השר. עורכי דין פרטיים בשירות השר מבטלת את עיקרון שמירת הסף על הדמוקרטיה והופכת את היועץ המשפטי לשכיר חרב".

סגן יו"ר הכנסת ח"כ יואל חסון אמר כי "שליחיו של נתניהו ממשיכים לנסות ולמוטט עוד אחד מעמודי התווך של מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית. זהו עוד חוק אומלל מבית מדרשו של ראש הממשלה היוצא נתניהו שמטרתו היחידה היא להרתיע את מערכות האכיפה והחוק. נתניהו ושליחיו לא יודעים שובע ורוצים להפוך את מדינת ישראל למדינת קיסרים – אסור להתעלם וצריך להתעורר. אני קורא לשרת המשפטים איילת שקד לא לתת יד להצעת החוק האומללה של ח"כ אוחנה, הצעת חוק שנועדה להפוך את היועצים המשפטיים משומרי סף לבובות מריונטה".

בימין מברכים: חוק חשוב שיתמוך במשילות

מנגד, רבים במפלגות הימין דווקא בירכו על היוזמה. כפי שכבר הוזכר, הצעת החוק הוגשה לאחר שיחה של אוחנה עם שרת המשפטים איילת שקד. גם ח"כ בצלאל סמוטריץ' מהבית היהודי הביע תמיכה בהצעה, ואמר: "זה חוק חיובי וחשוב שיתמוך במשילות ויחזק את הרשות המבצעת ואת שלטון העם".

ח"כ אורן חזן מהליכוד בירך גם הוא על הצעת החוק, ואמר: "מדובר בהצעת חוק הגיונית ונכונה. אין כל ספק שרצוי שיועץ משפטי יהיה איש אמון של השר כדי שהשר יוכל לממש את המדיניות שלו בצורה הטובה ביותר. יחד עם זאת, שורש הבעיה הוא לא ביועצים המשפטיים כי אם בחלק מהשרים. יש לא מעט שרים שבוחרים להתחבא מאחורי חוות דעת משפטיות שפוטרות אותם מלקבל החלטות במקום לדרוש מהיועץ המשפטי שיספק להם דרך לעשות זאת".

גם היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הודיע כי הוא מתנגד להצעת החוק. בהודעת לשכתו נכתב כי "היועץ המשפטי לממשלה מתנגד לכל ניסיון להחליש את הייעוץ המשפטי הציבורי או לפגוע בעצמאותו". לדברי מנדלבליט, "היועצים המשפטיים בשירות הציבורי הם שומרי סף אשר תפקידם לסייע לדרג הנבחר להגשים את מדיניותו בגבולות הדין, תוך שמירה על האינטרס הציבורי ועל שלטון החוק".

ההודעה מצטטת התבטאות של מנדלבליט מנובמבר האחרון, ולפיה: "בסופו של יום, ובניגוד למה שמשתמע מדבריהם של אלו היוצאים כנגד עבודתם של היועצים המשפטיים הציבוריים, הקפדה על שלטון החוק היא חלק אינטגרלי מהמשילות. על מנת להבטיח את שלטון החוק במדינה נדרש אפוא מערך ייעוץ משפטי ציבורי המגשים בעבודתו את נאמנותו גם לגורמי השלטון וגם לשלטון החוק, וכאמור אין סתירה בין הדברים, ואשר נהנה לצורך כך מאמון הדרג הנבחר והמקצועי ומשיתוף פעולה מלא עמו".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture