החרדים תומכים בחוק להגבלת היועמ"ש ומעריכים: אין לזה סיכוי

ח"כ מלכיאלי מש"ס תומך בהצעת חוק אך מרחיב כי יש בכך גם משום סיכון כאשר ימונה שר אנטי-חרדי • גם ח"כ אייכלר מיהדות התורה תומך בחוק אך מעריך כי אין סיכוי שהחוק יאושר "מערכת המשפט על שלוחותיה וזרועותיה – לא תאפשר קידום חוק שכזה"

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

בתגובה להצעת החוק שהגיש אתמול ח"כ אמיר אוחנה מהליכוד, המבקשת לשנות את שיטת בחירתם של היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה, כך שייבחרו על ידי השרים כמשרת אמון, אומר ח"כ ישראל אייכלר כי מדובר בצעד מבורך, אך אין סיכוי להצעת החוק לעבור, מאחר ומערכת המשפט על שלוחותיה וזרועותיה – לא תאפשר קידום חוק שכזה.

גם ח"כ מיכאל מלכיאלי אומר כי מדובר בהצעת חוק ראויה וטובה, אך גם להערכתו הצעת החוק לא תאושר. עם זאת, אמר מלכיאלי כי יש להצעה סיכון מסויים: "מחר ימונה שר עם אג'נדה אנטי חרדית, כזו שנוגדת להשקפת עולמנו, כמו לדוגמא שי פירון, והוא יביא איתו יועץ משפטי כלבבו. זה יגרום לנו נזקים כבדים. לכן, כדאי אולי ששר יוכל להביא יועץ משפטי פרטי, שייעץ לו בנוסף ליועץ המשפטי של המשרד הממשלתי".

סערה בעקבות ההצעה כי השר יבחר את היועץ המשפטי למשרדו

ח"כ אוחנה הסביר כי ההצעה, שהוגשה בשיתוף עם התנועה למשילות ודמוקרטיה, אינה ייחודית לישראל וכי בארה"ב לאחר כל מערכת בחירות מסיימים היועצים המשפטיים של כלל משרדי הממשלה את תפקידם, ובמקומם ממנים השרים החדשים פקידים שתואמים את השקפותיהם. "בשנים האחרונות חלו שינויים מרחיקי לכת בתפקידם ובמעמדם של היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה", נכתב בדברי ההסבר להצעת החוק.

"כיום נתפס תפקידו של היועץ המשפטי לא רק כמייעץ, אלא גם כמי שיכול לפסול רעיונות ותהליכים אותם מקדם השר המופקד על המשרד במידה שלמיטב הבנתו יש בהם פסול חוקי או חוקתי. שינויים אלה מביאים לעיתים לקושי בפעילותו התקינה של המשרד הנובע ממחלוקות המתגלעות בין השר הממונה על המשרד לבין היועץ המשפטי".

בהצעה מזוכר כי במרס 2007 הוקם צוות בין משרדי שמינו היועץ המשפטי לממשלה ומנכ"ל משרד ראש הממשלה דאז כדי לבחון סוגיות הנוגעות למערך הייעוץ המשפטי למשרדי הממשלה. אותו צוות קבע, בין השאר, כי "תפקידו של יועץ משפטי למשרד הוא מתן לבוש משפטי הולם למדיניות המשרד (…) מודגש בדו"ח כי יש לצפות מהיועץ שלא להסתפק בשלילת הצעות המשרד, אלא לפעול ככל שניתן למציאת פתרונות משפטיים שיאפשרו את ביצוע מדיניות המשרד".

ח"כ אוחנה הוסיף וסיכם כי "יועץ משפטי אמור לסייע לשר להגשים את המדיניות בהתאם להשקפת עולמו ולא להיות שר-על שמטרפד ומסנדל. שר שלא 'מתיישר' לפי היועמ"ש למעשה לא יכול להזיז אותו והוא מוצא את עצמו מסונדל למשך שנות כהונתו עם מעט מאוד יכולת תמרון. הדבר מעניק כוח רב מדי ליועצים המשפטיים שלא נבחרו ויוצר 'אובר-משפטיזציה' בממשלה. ישנם מספיק גורמים מפקחים ומבקרים: הכנסת, מבקר המדינה, מבקר המשרד, ואם יש צורך במקרים קיצוניים – גורמי האכיפה ובתי המשפט. יש עודף בבירוקרטיה – על חשבון העשייה".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture